Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1337709
Simpalabomba skrev:@stevvee,
Håller inne bromsen och gasar. Vet att det inte är så snällt mot bilen/kopplingen :(
Då kan jag inte tillägga något tyvärr.
av swemax
#1337729
Vad väger passageraren?
Det behövs inte så många kilon för att slöa ner axet

Tror att straffvikterna i touringcirkusen ligger på 30kg

För mätning vill jag minnas att det finns appar t telefonen som använder gps o accellerometrar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1337788
swemax skrev: tis 17 sep 2019, 16:49 För mätning vill jag minnas att det finns appar t telefonen som använder gps o accellerometrar
Tyvärr är väll inte gps chipsen i telefoner inte ett under av exakthet, men ger väll åtminstone en bättre fingervisning än klocka/öga.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1337790
Ligger inte uppdateringsfrekvensen på 1 gång i sekunden i en gps, blir inte så exakt då.
av motorhuven
#1337870
tror trådskaparen hamnat på fel forum. Om frågan är viktig är det nog bättre med Alfa/Audi/MB/BMW.
Jag är helnöjd med min V60 och blir glad varje gång jag ser den men det är ett helt annat bilfokus med en sån kärra. Om du går för en V60 så är sportstolarna ett tips för rätt komfortkänsla. det som förbryllar är automatlådans slirighet som kanske påverkar prestandan jämfört med andra. Känns inte som att det är jag som kör utan den sköter sig själv, på sitt sätt. Kan ibland hacka/vobbla som upplevs som vibrationer i låg fart och 110-fart. Det är något tok när det skiljer upp mot 2 sekunder och 2 dl.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1337878
kmi skrev: ons 21 aug 2019, 14:13 Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
BMW:s växellådor är 10 ggr bättre, precis som du skriver. Faktiskt var samspelet mellan motor och växellåda (Automat) i min 330i helt underbart. Täta växlingar vid perfekt varv.
Min Volvo XC60, som visserligen är en T8:a och jag kör mest på el med den,,, men oj vilken kass växellåda. Otroligt vad den vill
dra i växeln innan den växlar upp.

När ska Volvo lära sig att tillverka och trimma in sina automatlådor?
av Andigo
#1337884
betterlead skrev:
kmi skrev: ons 21 aug 2019, 14:13 Växellådan!
Vi har en V60 T5 auto og en Bmw X1 aut.
Bmw's växellåda skifter meget hurtigere og er mere optimeret i forhold til ved hvilket varv den skifer end Volvo's (även om jag har polestar)
BMW:s växellådor är 10 ggr bättre, precis som du skriver. Faktiskt var samspelet mellan motor och växellåda (Automat) i min 330i helt underbart. Täta växlingar vid perfekt varv.
Min Volvo XC60, som visserligen är en T8:a och jag kör mest på el med den,,, men oj vilken kass växellåda. Otroligt vad den vill
dra i växeln innan den växlar upp.

När ska Volvo lära sig att tillverka och trimma in sina automatlådor?

Vad jag har läst mig till har de ändrat växellådan ur miljösynpunkt. Den 8-stegade lådan som sitter i de föregående modellerna uppförde sig inte på samma vis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av betterlead
#1337949
Men det verkar underligt att ur miljösynpunkt låta motorn varva högre.
Inga av mina Volvo-bilar har haft ens en hyfsad automatväxellåda - värst fungerade den som satt i min V70 D5.
av Andigo
#1337951
betterlead skrev:Men det verkar underligt att ur miljösynpunkt låta motorn varva högre.
Inga av mina Volvo-bilar har haft ens en hyfsad automatväxellåda - värst fungerade den som satt i min V70 D5.
Ursäkta. Jag läste slarvigt. Tänkte på fördröjningen som infinner sig när man trycker på gasen.

Vår V60 har jag enbart haft tid att köra ett fåtal gånger och den finner sig fortfarande i sin ”inkörningsperiod” så vad jag vet så testar hon inte 0-100 tiden med den än. Men hon har inte sagt att den växlar konstigt. V60 D4.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D