Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332680
Hade akustikrutor på förra bilen (v60) med 19” och ganska lite gummi. Har xc60 utan akustikrutor idag med 22” även dem ganska lite gummi på. Upplever att xc60 är tystare ändå, men det beror förmodligen på att det är en nyare bil? Jag märkte ingen skillnad på vår gamla bil jämfört med en bil av samma modell utan akustikrutor (även om det går att uppmäta en skillnad). För en tystare bil för nog valet av hjul och däck betydligt större skillnad.

Däremot är ger det en stor trygghetskänsla att de inte är lila lätta att ta sig in i, vilket jag saknar. För räddningstjänsten spelar de ingen roll då de har verktyg.
#1332696
Laminerade rutor ger klart tystare bil, har sådana sidorutor på en visserligen lite äldre S80. Råkade få en sten från gräsklipparen som slog i förardörrens ruta vilken då det blev en spricka i. Ville inte köpa en ny laminerad pga att osäkerheten om färgen på toningen stämde, utan det blev en vanlig. Och helt plötsligt blev det mer vägljud i bilen.
#1332702
beachman skrev:Har det på min V90CC. Jag har inte jämfört bullernivå med v90 utan akustikrutor, så kan inte uttala mig där. Jag upplever inget vindbrus i alla fall, tystaste bilen jag ägt hittils. Vet däremot inte om det har så stor påverkan av däcksbuller!?
Eftersom jag bor i norra Sverige med mycket älg så känns det extra tryggt då en älgkropp gärna vill in genom framrutan om olyckan är framme.

Allt som kan kapa någon decibel är väl positivt. Slå ut kostnaden på hur länge du tänkt äga bilen så blir den försummbar

Edit:
akustikrutor gäller inte framrutan verkar det som, så tar tillbaka älgpåståendet ;-)

Framrutan är redan laminerad. :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1332703
Andigo skrev:
beachman skrev:Har det på min V90CC. Jag har inte jämfört bullernivå med v90 utan akustikrutor, så kan inte uttala mig där. Jag upplever inget vindbrus i alla fall, tystaste bilen jag ägt hittils. Vet däremot inte om det har så stor påverkan av däcksbuller!?
Eftersom jag bor i norra Sverige med mycket älg så känns det extra tryggt då en älgkropp gärna vill in genom framrutan om olyckan är framme.

Allt som kan kapa någon decibel är väl positivt. Slå ut kostnaden på hur länge du tänkt äga bilen så blir den försummbar

Edit:
akustikrutor gäller inte framrutan verkar det som, så tar tillbaka älgpåståendet ;-)

Framrutan är redan laminerad. Det är standard. :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1332711
Stoffel skrev: lör 17 aug 2019, 13:59 Då det börjar närma sig att ordern låser sig 29/8 och jag har beslutångest... Akustik rutor!

Ska jag välja eller inte?

Snälla alla ni som har erfarenhet skriv gärna!
Välj till, har kört XC60 med och utan, tycker det skillnad.
#1333483
Köpte min XC60 av den äldre modellen med akustikrutor och kan nu inte återvända. Dem är snyggare med toning än vanligt glas och mindre ljud inuti kupén uppstår. Samt är det bättre säkerhetsmässig.

Köpte min nya V60 CC detta året med den och är nöjd. Definitivt ett måste för mig att ha akustikrutor.
#1333495
Alltid laminerade! Ljudnivåskillnaden märks tydligt och räddningsargumentet köper jag inte alls. Inte en chans att räddningstjänsten drar ut dig genom ett litet hål i dörren om det är allvar. De tar bort hela dörren och taket då.
#1333585
Rillee skrev:kanske du behöver ta dig själv ur bilen genom rutan
Smäller man så hårt att dörrarna inte fungerar längre då går man sällan ut själv. Dessutom ska ju alla fyra dörrar vara ur funktion för att du ska behöva slå sönder en ruta. Det är också svårare än man tror att slå sönder en vanlig ruta. Krävs glashammare, går inte med bara händer eller fötter.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]