Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Två frågor...

När jag startar i Hybridläge med fulladdat batteri står det 35km. Pure-läge ger ytterligare 3km så räckvidden verkar vara ca 38km max. Känns det igen för alla, har för mig att jag läste att det skulle vara runt 45 med det nya större batteriet?

Regenerering: i B-läge så har man en viss återladdning, dock inte så stor, men bromsar man med pedalen så ökar det enligt mätaren. Är det så att första biten på bromspedalen bara ökar på återladdningen och ger bromsverkan utan att bromsklossarna fysiskt används? Eller är det bara en pr-kupp som gör att det ska se och kännas bättre ut än vad det är... ;)
Hej

Får samma på min XC90 My20, står 34km vid start, ökar 3km vid Pure och vad jag märkt så kör den batteriet mer tomt i Pure än den gör i hybrid därav de extra 3km.

Du ser på mätaren när den återladdar och när bromsarna går in. Om du tittar noga så är strecken i början vita och övergår sen i röda streck. När du bromsar så mätaren går in i det röda börjar bilen använda bromsarna.
JimmyK skrev: tor 08 aug 2019, 08:54 Hej

Får samma på min XC90 My20, står 34km vid start, ökar 3km vid Pure och vad jag märkt så kör den batteriet mer tomt i Pure än den gör i hybrid därav de extra 3km.

Du ser på mätaren när den återladdar och när bromsarna går in. Om du tittar noga så är strecken i början vita och övergår sen i röda streck. När du bromsar så mätaren går in i det röda börjar bilen använda bromsarna.
Tack, intressant.
Tittar man på den så kan man retardera ganska mycket innan bromsarna läggs an, risk för ihopbeckade bromsar med tiden?
Antar för övrigt att bromsljuset tänds iallafall när man trycker på pedalen.
Bromsljuset tänds, så bakomvarande ser att du bromsar även om det är med elmotorns hjälp. Återstår att se hur bromsarna kommer må.

Mitt hybridbatteri har lagt av efter 5veckor och 400mil, så bilen står på verkstad sedan drygt en vecka tillbaka. Verkar svårt att få fram ett nytt batteri.
JimmyK skrev: fre 09 aug 2019, 13:40 Bromsljuset tänds, så bakomvarande ser att du bromsar även om det är med elmotorns hjälp. Återstår att se hur bromsarna kommer må.

Mitt hybridbatteri har lagt av efter 5veckor och 400mil, så bilen står på verkstad sedan drygt en vecka tillbaka. Verkar svårt att få fram ett nytt batteri.
Ajdå, får hoppas de får fram nya grejer snart då...du får berätta hur det går!
Har kört 2300 mil med min T8 nu(XC60) sedan månadsskiftet Nov/Dec och är överlag nöjd med bilen.

Ang regenereringen så regenerar bilen hela tiden när du bromsar eller när du släpper gasen, oberoende av D eller B läget.
Skillnaden är hur mycket den regenererar, en hård inbromsning genererar mer energi och då går mätaren längre ner.

Sedan hade jag inte oroat mig för bromsarna, för du använder fortfarande dom för att hålla bilen stillastånende, eller för att faktiskt få bilen att stanna. Så kraftig är inte motorbromsen :)
av jm33
Pellix skrev: ons 07 aug 2019, 23:42 Två frågor...

När jag startar i Hybridläge med fulladdat batteri står det 35km. Pure-läge ger ytterligare 3km så räckvidden verkar vara ca 38km max. Känns det igen för alla, har för mig att jag läste att det skulle vara runt 45 med det nya större batteriet?

Regenerering: i B-läge så har man en viss återladdning, dock inte så stor, men bromsar man med pedalen så ökar det enligt mätaren. Är det så att första biten på bromspedalen bara ökar på återladdningen och ger bromsverkan utan att bromsklossarna fysiskt används? Eller är det bara en pr-kupp som gör att det ska se och kännas bättre ut än vad det är... ;)
Hej!
Var in till Volvo och pratade med försäljaren... tydligen så minns "bilen" senaste körningen och räknar räckvidden från den tidigare körningen. :-)
jm33 skrev: ons 14 aug 2019, 07:42

Hej!
Var in till Volvo och pratade med försäljaren... tydligen så minns "bilen" senaste körningen och räknar räckvidden från den tidigare körningen. :-)
Det där är jag faktiskt tveksam till om försäljaren har rätt i... Har kört både korta och långa sträckor i stan, dragit ur batteriet helt på motorväg och i lägre hastighet. Står alltid 35 km vid fulladdat efteråt...
av jm33
Pellix skrev: fre 16 aug 2019, 08:08
jm33 skrev: ons 14 aug 2019, 07:42

Hej!
Det där är jag faktiskt tveksam till om försäljaren har rätt i... Har kört både korta och långa sträckor i stan, dragit ur batteriet helt på motorväg och i lägre hastighet. Står alltid 35 km vid fulladdat efteråt...
Läste detta i manualen.. "Startvärde vid fulladdat hybridbatteri
Eftersom det är svårt att förutse körsätt och
andra faktorer som påverkar räckvidden vid
eldrift har Volvo valt att använda ett startvärde
när bilen är fulladdad. Startvärdet anger en
upp till-siffra istället för en prognos för eldriftens
räckvidd. Skillnaden i startvärde mellan
Hybrid och Pure beror på att bilen tillåts
använda mer energi ur hybridbatteriet i läget
Pure, samt att bilen övergår till eco-klimat."
:-)
XC70 2016