Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
#1334372
stevvee skrev:Så det är försrelaterat mer än bilrelaterat. Har aldrig under mina 1500 mil stött på detta problem och inte förstått tråden heller men då förstår jag kanske bättre nu.
Jag har haft min T8 i ett år och ca 2000 mil och känner inte heller igen detta beteende så du är inte ensam. Det enda jag har stört mig på är att motorn vid tomt batteri kan låta lite knackig/dieselaktig vid låg fart/varvtal, aldrig att den går upp i "falsett" eller högt varv av sig självt.
av Keios
#1334380
90B2E52E-344D-43C7-8B8A-35F6BEA66C15.jpeg
90B2E52E-344D-43C7-8B8A-35F6BEA66C15.jpeg (32.29 KiB) Visad 753 gånger
Här ett typexempel på hur förbrukningen peakar samtidigt som renegeringen är kraftigt påslagen. I det här fallet t.ex. helt obefogat eftersom starten skett med fulladdat batteri. Falsett är fel ord att beskriva ljudet, vet inte om den varvar mera då man inte ser varvtalsmätaren men misstänker att den växlar ner och jobbar hårdare med kompressorn. Hur som så är det störande att man inte själv kan bättre styra detta. Kanske har ni en annan mjukvara än i min T8?
#1334416
fragge skrev: ons 28 aug 2019, 08:43
stevvee skrev:Så det är försrelaterat mer än bilrelaterat. Har aldrig under mina 1500 mil stött på detta problem och inte förstått tråden heller men då förstår jag kanske bättre nu.
Jag har haft min T8 i ett år och ca 2000 mil och känner inte heller igen detta beteende så du är inte ensam. Det enda jag har stört mig på är att motorn vid tomt batteri kan låta lite knackig/dieselaktig vid låg fart/varvtal, aldrig att den går upp i "falsett" eller högt varv av sig självt.
Hmm, menar du att du kan trycka tex "hold" och sedan klicka ur det och då gå över till el direkt igen?
av stevvee
#1334419
FSandstrom skrev:
fragge skrev: ons 28 aug 2019, 08:43
stevvee skrev:Så det är försrelaterat mer än bilrelaterat. Har aldrig under mina 1500 mil stött på detta problem och inte förstått tråden heller men då förstår jag kanske bättre nu.
Jag har haft min T8 i ett år och ca 2000 mil och känner inte heller igen detta beteende så du är inte ensam. Det enda jag har stört mig på är att motorn vid tomt batteri kan låta lite knackig/dieselaktig vid låg fart/varvtal, aldrig att den går upp i "falsett" eller högt varv av sig självt.
Hmm, menar du att du kan trycka tex "hold" och sedan klicka ur det och då gå över till el direkt igen?
Utan problem. Enbart vid nystartad motor (första gången) där den vill jobba sig varm. Då gör den ju det i någon minut men sen är det lugna puckar.
Ex åker jag 5 mil två gånger per dag.
Åker första milen på el för att sen byta till bensin och sen finns det partier på sista delen där jag skiftar mellan el och bensin med hold knappen och den byter direkt.

Det som stör mig är att jag hade velat haft en holdknapp på ratten istället för att peta på skärmen.
#1334422
stevvee skrev: ons 28 aug 2019, 15:35
FSandstrom skrev:
fragge skrev: ons 28 aug 2019, 08:43
Jag har haft min T8 i ett år och ca 2000 mil och känner inte heller igen detta beteende så du är inte ensam. Det enda jag har stört mig på är att motorn vid tomt batteri kan låta lite knackig/dieselaktig vid låg fart/varvtal, aldrig att den går upp i "falsett" eller högt varv av sig självt.
Hmm, menar du att du kan trycka tex "hold" och sedan klicka ur det och då gå över till el direkt igen?
Utan problem. Enbart vid nystartad motor (första gången) där den vill jobba sig varm. Då gör den ju det i någon minut men sen är det lugna puckar.
Ex åker jag 5 mil två gånger per dag.
Åker första milen på el för att sen byta till bensin och sen finns det partier på sista delen där jag skiftar mellan el och bensin med hold knappen och den byter direkt.

Det som stör mig är att jag hade velat haft en holdknapp på ratten istället för att peta på skärmen.
Ah, det är första gången vi pratar om, kanske var otydligt, sorry. Och problemet är ju inte så stort om man vet att man åker 5 + 5 mil för då måste man köra rätt mycket på bensin iaf. Det är när man åker man 3 + 3 + 0,3 + 0,3 + 0,7 + 0,7 mil (typ) som problemet uppstår. Tidigare kunde vi med D6:an köra på diesel vid acceleration och uppförsbackar under alla dessa sträckor och summan/förbrukningen blev jättebra. Och blev det någon oplanerad tur på någon kilometer på slutet så är inte det hela världen, den går hyfsat snålt ändå. Nu om man kört slut på elen och man har 0,3 + 0,3 + 0,7 + 0,7 (mil) att köra så är det svårt att ta det under 2l/mil, så då får man försöka minimera antalet turer man kör på bensin istället för att minimera delar på sträckor. Skulle jag ta T6:an på dessa småturer så drar den kanske 1l/mil, ev lite mer.

PS. Ja det var mycket lättare när man hade knappar för att styra detta nere vid växelspaken som på D6:an, men den hade ju en blandning av charge och hold så det var inte heller riktigt bra.
av stevvee
#1334440
FSandstrom skrev:
stevvee skrev: ons 28 aug 2019, 15:35
FSandstrom skrev: Hmm, menar du att du kan trycka tex "hold" och sedan klicka ur det och då gå över till el direkt igen?
Utan problem. Enbart vid nystartad motor (första gången) där den vill jobba sig varm. Då gör den ju det i någon minut men sen är det lugna puckar.
Ex åker jag 5 mil två gånger per dag.
Åker första milen på el för att sen byta till bensin och sen finns det partier på sista delen där jag skiftar mellan el och bensin med hold knappen och den byter direkt.

Det som stör mig är att jag hade velat haft en holdknapp på ratten istället för att peta på skärmen.
Ah, det är första gången vi pratar om, kanske var otydligt, sorry. Och problemet är ju inte så stort om man vet att man åker 5 + 5 mil för då måste man köra rätt mycket på bensin iaf. Det är när man åker man 3 + 3 + 0,3 + 0,3 + 0,7 + 0,7 mil (typ) som problemet uppstår. Tidigare kunde vi med D6:an köra på diesel vid acceleration och uppförsbackar under alla dessa sträckor och summan/förbrukningen blev jättebra. Och blev det någon oplanerad tur på någon kilometer på slutet så är inte det hela världen, den går hyfsat snålt ändå. Nu om man kört slut på elen och man har 0,3 + 0,3 + 0,7 + 0,7 (mil) att köra så är det svårt att ta det under 2l/mil, så då får man försöka minimera antalet turer man kör på bensin istället för att minimera delar på sträckor. Skulle jag ta T6:an på dessa småturer så drar den kanske 1l/mil, ev lite mer.

PS. Ja det var mycket lättare när man hade knappar för att styra detta nere vid växelspaken som på D6:an, men den hade ju en blandning av charge och hold så det var inte heller riktigt bra.
Visst hade dieseln elvärmare ?
av stevvee
#1334555
FSandstrom skrev:
stevvee skrev: ons 28 aug 2019, 17:27 Visst hade dieseln elvärmare ?
Jupp, så nu blir det kallstarter i vårat garage som håller typ någon plusgrad under vintern.
Kan ju ha med det att göra då. Dieseln kom upp snabbare i temp tack vare elvärmen och bensinaren tar längre tid.
av Keios
#1334872
Nu har jag studerat och tror kommit mig fram till T8:ans själsliv. T8 tror att den är en traktor när laddnivån understiger ”holdnivån”. Då vill den jobba upp laddnivån (likt charge) tills den uppnått ”hold-nivån”. Samma fenomen uppstår vid nästan tomt batteri (holdnivån är då mätarens lägre ända) då den vill jobba upp laddnivån (för att bibehålla hybridläget med motoravstängning osv). Jag skulle önska mig en ”preserve” knapp jämte ”hold”. Alltså ett läge där FBmotorn kickar in tidigare men som inte envist jobbar upp laddnivån annat än med renegerativ bromsning. Om man inte kör förutseende, så upplever man inte traktorn eftersom man med återkommande inbromsningar ser till att ladda batteriet utan att motorn behöver kompensera. I T8:ans fall premieras alltså inte ett förutseende körsätt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1335650
Jag var ute med en XC60 T8 MY19 idag, tillverkad 2019-01.
Den lät som en diesel när man körde iväg, innan motorn hade kommit upp i temp.
Den kunde gå på el i 35 km enligt panelen, inte imponerande.
Annars en grym bil som fick kollegorna att häpna i Power-läget :-)

Med längre räckvidd hade den varit avsevärt mer intressant.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]