Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1330812
När motorn kallstartar så går den upp i något helt konstigt läge, låter liksom som om den övervarvar eller överladdar , ändå verkar den inte särskilt pigg. Ibland kan den även låta så här när den är varm. Låter mest som en seg traktor som inte riktigt orkar. Funderat om den kanske laddar batteriet extra då eller nåt?

Sen en annan irriterande grej som jag märkt. Ibland är inte hybriddriften tillgänglig. Motorn är varm och har inte ”hold” läget på men ändå vägrar motorn stänga av sig, även så i nedförslut. Detta händer givetvis då motorn startats första gången kall men kan även uppkomma andra tider, oftast då batteriet har en laddning som ligger kring 1/4 och mindre. Frustrerande när man vill frirulla men motorn vägrar stänga av.

Har ni märkt av detta eller är det något fel på min T8?
av fragge
#1330890
T8:an kan låta lite "dieselknackig" ibland, osäker på varför. Har inte sett ett mönster riktigt utan det verkar slumpmässigt. Är flera som skrivit om detta tidigare. Har dock inte märkt att det påverkar prestandan.
Användarvisningsbild
av metal
#1330893
Håller helt med om traktorljudet och din beskrivning av karaktären. Den "brölar" (låter som en grov diesel) och det känns på något sätt som den varvar upp. Jag vet inte varför den gör så, trodde först att den gjorde så för att snabbare komma upp i arbetstemperatur, katalysator mm, när den startade kall. Men sen verkar den ju göra så ibland även när man tycker motorn borde bara varm.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av LaserJet
#1331123
Någon skönsång är det ju inte precis från den lilla fyran.
Men min låter inte som en traktor, ej heller några konstiga varvningar eller liknande.

Väldigt nöjd förutom det förbannade bagageskyddet som är som ett dåligt skämt från Buttericks...
av Keios
#1333466
Har lite studerat vidare på det här fenomenet när motorn går upp i falsett.
Simultant med detta beteende så drar förbrukningen iväg rejält, vid helt normalt gaspådrag så ligger förbrukningen på 13-14l/100km, även vid gasuppsläpp och rullning så ligger förbrukningen på 8l/100km!
När motorn är kall så går den inte direkt i det här läget utan efter en stund, kanske efter 1/2 minut eller så, sen kör den i det här läget 1-2 minuter för att sen gå över i en "normal" förbrukning vilket brukar ligga mellan 6-8 liter i normal lugn landsvägskörning.
Så något märkligt är det ju, antingen att den jobbar upp temperaturen i motorn, växellådan eller att den laddar batteriet. Det sista alternativet ter ju sig ologiskt när batteriet är nästan full-laddat.
Har inte ännu studerat hur förbrukningen är när motorn redan är varm och den går upp i falsett. Måste studera närmare på VOC-appen.
Det här kanske inte är ett jätteproblem i sig, men när man försöker få ner bränsleförbrukningen så lågt som möjligt så stör man ju sig på detta. Plus att det låter för j####igt.
#1334252
Detta är de två sakerna som stör mig mest på den här bilen (men nöjd i övrigt :-D). Jag körde den gamla D6:an innan och kör en hel del T6:a och då får man vissa förväntningar. Från T6:an kom förväntningar om det trevliga motorljudet, och från D6:an att man faktiskt kunde styra när man skulle använda el. Ljudet, ok, lite skitsamma, men som du säger så drar den ohemult mycket de 30-90 sekundrarna detta varar. Skulle man råkat dra slut på elen så att den i princip startar på bensin så är det nästan omöjligt att ligga under 2.5l/mil under den här tiden. Jag har då långsam väg så det blir växel 1-3 hela tiden men den vanliga T6:an drar ungefär hälften på den sträckan.

Kör man lite snabbare så går ju förbrukningen ner, men känns mest som en effekt av att hastigheten är högre, så känns som om den spontant bara vill bränna bort 2 dl bensin eller så till ingen nytta. Har man då lite korta sträckor att köra (säg 5 minuter) på slutet av dagen så drar förbrukningen iväg ordentligt om man inte planerade detta på väg till jobbet på morgonen. En gång har den bestämt sig för att inte köra det här läget vilket var efter en långkörning, men tycker jag gjort exakt likadant andra gånger och då ändå behövt detta. Det tråkiga är att den dessutom går över till bensin om man startar i en större uppförsbacke (trots att effekten inte behövs) eller om man rullar lite bakåt och lägger i D lite för snabbt ...

Så jag hoppas verkligen att de fixar till så den inte beter sig såhär.
av Keios
#1334334
Nu har jag åter haft möjlighet att testa det här beteendet. Det verkar alltså som att den högre förbrukningen även uppträder vid varm motor. Men det verkar mest som motorn går i det här läget för att jobba upp batteriladdningen till ”hold-nivån” som man tidigare valt men man kanske underskridit den om man ”snålkört” med el i hold-läge och därmed kommit under holdnivån. Samma fenomen uppträder när laddnivån är väldigt låg. Kanske behövs en viss laddnivå i hybridsystemet för att motoravstängningen i hybridläget skall fungera? Hur som helst är det väldigt irriterande eftersom motorn drar verkligen ohemult mycket bränsle i det läget. Ja t.om. så mycket att inte mätaren räcker till, den verkar vara begränsad till 2,5l/mil oavsett hur mycket man gasar 😂. Men varför motorn vill gå i det här läget även med fullt batteri är ju en gåta, man kan ju liksom inte trycka mera el i ett redan fullt batteri. Och sjukt störigt är det även om man är sig 2-3 km från sin slutdestination med laddstolpe och så bestämmer sig motorn för att gå i det här läget. Så otroligt onödigt slöseri med bränsle. Hoppas även Volvo rättar till detta och läser detta inlägg.
av Keios
#1334336
Ja just det där att man växlar för snabbt från R till D och motorn kickar igång är ju också så fruktansvärt irriterande, och sen får man lyssna på traktorn i några minuter och bara se förbrukningen skena iväg :mad:
#1334343
Keios skrev:Ja just det där att man växlar för snabbt från R till D och motorn kickar igång är ju också så fruktansvärt irriterande, och sen får man lyssna på traktorn i några minuter och bara se förbrukningen skena iväg :mad:
Jag brukar stanna och stänga av motorn och börja om igen. Lika dant med start i uppförsbacken, stannar på toppen och startar om.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av stevvee
#1334351
Keios skrev:Nu har jag åter haft möjlighet att testa det här beteendet. Det verkar alltså som att den högre förbrukningen även uppträder vid varm motor. Men det verkar mest som motorn går i det här läget för att jobba upp batteriladdningen till ”hold-nivån” som man tidigare valt men man kanske underskridit den om man ”snålkört” med el i hold-läge och därmed kommit under holdnivån. Samma fenomen uppträder när laddnivån är väldigt låg. Kanske behövs en viss laddnivå i hybridsystemet för att motoravstängningen i hybridläget skall fungera? Hur som helst är det väldigt irriterande eftersom motorn drar verkligen ohemult mycket bränsle i det läget. Ja t.om. så mycket att inte mätaren räcker till, den verkar vara begränsad till 2,5l/mil oavsett hur mycket man gasar Bild. Men varför motorn vill gå i det här läget även med fullt batteri är ju en gåta, man kan ju liksom inte trycka mera el i ett redan fullt batteri. Och sjukt störigt är det även om man är sig 2-3 km från sin slutdestination med laddstolpe och så bestämmer sig motorn för att gå i det här läget. Så otroligt onödigt slöseri med bränsle. Hoppas även Volvo rättar till detta och läser detta inlägg.
Så det är försrelaterat mer än bilrelaterat. Har aldrig under mina 1500 mil stött på detta problem och inte förstått tråden heller men då förstår jag kanske bättre nu.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]