Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1326377
Fjonsson skrev:Är det så? Läste att regeringen funderar på att justera skatterna efter WLTP. Dagens skattenivå är den eftersträvda för nu.
Om inget aktivt görs så var det sista beslutet i alla fall att den skulle bort. Det stora problemet är ju NEDC->WLTP drar upp skatten typ 20% om inget händer. Den är inte kul.
#1326590
Lövet skrev: fre 12 jul 2019, 14:40 10tkr sänkningen kommer garanterat att försvinna, det är redan beslutat. Nu är det "bara" ner till motsvarande modell.
@DavidBlomqvist,
Ok så det står fast då, då slänger jag nuvarande T6 TE kalkyl då och kör på den dyrare varianten.
Jag undrar även vad den nya skatten blir på en D3, går det att hitta någonstans?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326617
DavidBlomqvist skrev: lör 13 jul 2019, 23:11
Lövet skrev: fre 12 jul 2019, 14:40 10tkr sänkningen kommer garanterat att försvinna, det är redan beslutat. Nu är det "bara" ner till motsvarande modell.
@DavidBlomqvist,
Ok så det står fast då, då slänger jag nuvarande T6 TE kalkyl då och kör på den dyrare varianten.
Jag undrar även vad den nya skatten blir på en D3, går det att hitta någonstans?
Slår jag på denna https://www.bytbil.com/varmlands-lan/pe ... 0-13453464 får jag fram drygt 5000/år.
av beachman
#1326627
DavidBlomqvist skrev: lör 13 jul 2019, 23:11
Ok så det står fast då, då slänger jag nuvarande T6 TE kalkyl då och kör på den dyrare varianten.
Jag undrar även vad den nya skatten blir på en D3, går det att hitta någonstans?
Knappa in WLTP-siffrorna hos transportstyrelsen så får du reda på skatten:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/
#1326713
Fjonsson skrev:Är det så? Läste att regeringen funderar på att justera skatterna efter WLTP. Dagens skattenivå är den eftersträvda för nu.
beachman skrev:
DavidBlomqvist skrev: lör 13 jul 2019, 23:11
Ok så det står fast då, då slänger jag nuvarande T6 TE kalkyl då och kör på den dyrare varianten.
Jag undrar även vad den nya skatten blir på en D3, går det att hitta någonstans?
Knappa in WLTP-siffrorna hos transportstyrelsen så får du reda på skatten:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/
Tackar för länken!! 7518kr blir nya skatten då preliminärt :)
#1326974
Har räknat som en galning nu och kommit fram till att efter att bil+bränsle är betalt så vinner Twin engine alla dagar i veckan, då har jag räknat utan 1000kr/år nedsättningen samt den högre skatten som kommer på D3an och ju högre soppapris ju mer vinner laddhybriden :)
#1326991
DavidBlomqvist skrev: tis 16 jul 2019, 14:46 Har räknat som en galning nu och kommit fram till att efter att bil+bränsle är betalt så vinner Twin engine alla dagar i veckan, då har jag räknat utan 1000kr/år nedsättningen samt den högre skatten som kommer på D3an och ju högre soppapris ju mer vinner laddhybriden :)
Oklart när du ska köpa ny bil men den högre skatten(om den nu klubbas igenom) på D3:an gäller nya bilar som registreras from 1 januari 2020. Så köper du den i år så gäller dagens skatt.

Du får räkna igen :-D
av Lövet
#1326994
Den behöver inte klubbas. Den kommer automatiskt med nya körcykeln som träder i kraft 1/1 2020.
Så om den INTE ska komma krävs däremot ett beslut vilket inte känns som det är på väg med den bilfientliga regering vi har.
#1327088
Bjornagain skrev: tis 16 jul 2019, 16:35
DavidBlomqvist skrev: tis 16 jul 2019, 14:46 Har räknat som en galning nu och kommit fram till att efter att bil+bränsle är betalt så vinner Twin engine alla dagar i veckan, då har jag räknat utan 1000kr/år nedsättningen samt den högre skatten som kommer på D3an och ju högre soppapris ju mer vinner laddhybriden :)
Oklart när du ska köpa ny bil men den högre skatten(om den nu klubbas igenom) på D3:an gäller nya bilar som registreras from 1 januari 2020. Så köper du den i år så gäller dagens skatt.

Du får räkna igen :-D
Jag byter ju bil 2020 och då gäller ju nya skatten, man kan ju redan se vad det blir ungefär genom att gå in på transportstyrelsens hemsida. Anledningen till mina räkneövningar är att jag redan beställt en T6 TE med lev till sommaren 2020 och när jag fick reda på att förmånsnedsättningen försvinner 2020 så ville jag veta om det kanske var bättre att ta en D3a och i sådana fall hade jag behövt avboka T6an rätt snart :)

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]