Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
#1326208
Vill du inte ha värmare, så välj utan. När du byter in bilen i framtiden bryr sig inte säljaren eftersom de flesta bilar dom byter in går iväg ett paket med många andra bilar till en annan handlare som köper många bilar på en gång. ..
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1326255
Bullmark skrev: tor 11 jul 2019, 14:58
DeaL skrev: tor 11 jul 2019, 14:34 Så. Fick offerten ändrad till utan vinterdäck i alla fall.
Tyvärr har vi inga rabatter då vi aldrig köpt en Volvo så tror det blir svårt. Då står jag på 335 000 med klimatpaket och Advance. Fortfarande mycket pengar för bil, nu behöver jag folks input på köp och tips och råd :)
Hur mkt rabatt i % fick du på offerten som landade på 335k? Det brukar stå angivet längst ner på summeringen. Rent generellt skulle jag säga att man som privatperson bör kunna hamna på runt 10% rabatt, även på billigare modeller med begränsad extrautrustning. Med större/dyrare motor och mer extrautrustning blir det antagligen lättare att komma upp ytterligare i %, men under 10% skulle jag inte nöja mig med.

Har en bekant som köpte en Audi som privatperson, och krävde 20% rabatt vilket var lika mkt som deras största företagskunder hade. Flera ÅF kunde inte / ville inte ge en såpass hög rabatt, men han tog in offerter från flera inom rimligt avstånd och var tydlig med att fick han 20% så blev det affär. Efter lite betänketid var det så en ÅF som nappade. Utrustningsmässigt låg den ungefär i samma nivå som du tänkt dig.

Bara en anekdot såklart, inte alls säkert att det har nån bäring på läget för Volvo som ibland verkar sälja som smör i solsken, men köper man nytt så har man iaf all förhandlingsmöjlighet i världen. Lycka till! :-)
20% rabatt? Hade han inbyte då eller? Vi som ÅF har verkligen inga 20% marginaler på nya bilar från Volvo. Om jag förstått det hela rätt så om ett ramavtal finns lämnar Volvo (Audi osv) rabatt på bilen till ÅF, men annars står ÅF ensam för hela rabatten.
Så att säga till en privatperson att han ska kräva 20% är helt enkelt en omöjlighet utan ett ramavtal. Åtminstone inom Volvohandeln.
Som någon tidigare skrev är nog runt 8% en rimlig rabattnivå såvida det inte är några särskilda kampanjer som gäller just då.
Borde väl vara någon mer här inne som jobbar som säljare hos en Volvo ÅF och kan förklara lite mer detaljerat?
av motorhuven
#1326282
Listpriserna är av olika typ.
8% på Volvo är bra, jag fick 10 via ett bra ramavtal sett till vår vagnpark. Jag tog in offerter på Audi och fick mellan 23 - 27% på nya redan intagna bilar. Även MB bus.edition är kraftigt rabatterade och Ford lämnar 18%. Tack vare detta har Volvo ett högt andrahandsvärde "på pappret" när man räknar beg.pris mot listpris.
av DeaL
#1326315
Jag måste nog tyvärr provköra och överväga det koreanska alternativet ändå. Inte jämförelsevis samma bil men lite billigare i service (första 3 åren) lite billigare i försäkring (första 3 åren) och mycket billigare i inköp blir svårt att överväga till volvons fördel. Framförallt eftersom jag måste ta lån för att köpa bilen. En (K)or(ia)nsk bil är ju inte lika mycket värd i andra hand men då har jag också betalat 100 000 mindre för den i inköpspris.
Vad säger ni? Jag vet att alla här pratar för Volvo, så övertala mej gärna. Och tala om hur jag ska övertala min fru :)
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1326338
Verkmästarn skrev: fre 12 jul 2019, 07:19
Bullmark skrev: tor 11 jul 2019, 14:58
DeaL skrev: tor 11 jul 2019, 14:34 Så. Fick offerten ändrad till utan vinterdäck i alla fall.
Tyvärr har vi inga rabatter då vi aldrig köpt en Volvo så tror det blir svårt. Då står jag på 335 000 med klimatpaket och Advance. Fortfarande mycket pengar för bil, nu behöver jag folks input på köp och tips och råd :)
Hur mkt rabatt i % fick du på offerten som landade på 335k? Det brukar stå angivet längst ner på summeringen. Rent generellt skulle jag säga att man som privatperson bör kunna hamna på runt 10% rabatt, även på billigare modeller med begränsad extrautrustning. Med större/dyrare motor och mer extrautrustning blir det antagligen lättare att komma upp ytterligare i %, men under 10% skulle jag inte nöja mig med.

Har en bekant som köpte en Audi som privatperson, och krävde 20% rabatt vilket var lika mkt som deras största företagskunder hade. Flera ÅF kunde inte / ville inte ge en såpass hög rabatt, men han tog in offerter från flera inom rimligt avstånd och var tydlig med att fick han 20% så blev det affär. Efter lite betänketid var det så en ÅF som nappade. Utrustningsmässigt låg den ungefär i samma nivå som du tänkt dig.

Bara en anekdot såklart, inte alls säkert att det har nån bäring på läget för Volvo som ibland verkar sälja som smör i solsken, men köper man nytt så har man iaf all förhandlingsmöjlighet i världen. Lycka till! :-)
20% rabatt? Hade han inbyte då eller? Vi som ÅF har verkligen inga 20% marginaler på nya bilar från Volvo. Om jag förstått det hela rätt så om ett ramavtal finns lämnar Volvo (Audi osv) rabatt på bilen till ÅF, men annars står ÅF ensam för hela rabatten.
Så att säga till en privatperson att han ska kräva 20% är helt enkelt en omöjlighet utan ett ramavtal. Åtminstone inom Volvohandeln.
Som någon tidigare skrev är nog runt 8% en rimlig rabattnivå såvida det inte är några särskilda kampanjer som gäller just då.
Borde väl vara någon mer här inne som jobbar som säljare hos en Volvo ÅF och kan förklara lite mer detaljerat?
Inget inbyte, inga lån, men säkert är det helt olika vad listpriserna innebär för möjlighet till rabatt hos olika bilmärken. Måste säga att jag föredrar Volvos modell med mindre uppblåsta listpriser än tex Audi o BMW. Menade inte att TS skulle kräva 20% på Volvo, poängen var snarare att bestämma sig vad man är beredd att betala, och sen kolla runt hos flera olika ÅF och se om det verkar vara möjligt att komma överens! :-)

Tack för att du som ÅF ger lite insikt i hur verkligheten ser ut hos Volvo!
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1326339
DeaL skrev: fre 12 jul 2019, 11:57 Jag måste nog tyvärr provköra och överväga det koreanska alternativet ändå. Inte jämförelsevis samma bil men lite billigare i service (första 3 åren) lite billigare i försäkring (första 3 åren) och mycket billigare i inköp blir svårt att överväga till volvons fördel. Framförallt eftersom jag måste ta lån för att köpa bilen. En (K)or(ia)nsk bil är ju inte lika mycket värd i andra hand men då har jag också betalat 100 000 mindre för den i inköpspris.
Vad säger ni? Jag vet att alla här pratar för Volvo, så övertala mej gärna. Och tala om hur jag ska övertala min fru :)
Förstår absolut! I det läget skulle jag personligen fundera på om jag verkligen värdesätter att ha en sprillans ny bil så mycket att det är värt att byta till ett billigare märke. Jag menar, det finns ju många jättefina begagnade bilar med inte alls särskilt många mil på mätaren att överväga också. Så får man dels den ’dagliga’ skillnaden i kvalitetskänsla varenda gång man tar ut bilen, plus sannolikt hursomhelst (iaf enligt mina fördomar) mindre trassel mellan säg 10-12k och 18-20k mil om man behåller bilen så länge.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326342
För att känna av markanden har jag kollat runt lite.
Har fått några olika förslag på V60 T4 Adv. Ed. varav ett landade på nästan 8% (316.200:-) och 10% på metallic...
Så nog går det att göra lite även på bilar med mindre utrustning.
av DeaL
#1326346
fjohan82 skrev: fre 12 jul 2019, 13:53 För att känna av markanden har jag kollat runt lite.
Har fått några olika förslag på V60 T4 Adv. Ed. varav ett landade på nästan 8% (316.200:-) och 10% på metallic...
Så nog går det att göra lite även på bilar med mindre utrustning.
Var det någon mer utrustning?
Vilken ÅF?

Jag kikade först på begagnad V60 men tycker dom ligger ganska högt i pris. Ända kraven är låga mil och automat.
Kändes inte riktigt värt att betala ungefär lika mycket för en 3 år gammal som en helt ny bil. Även om det är väldigt skillnad på bil och bil.
Ska börja med att provköra Kia (kanske redan i e.m) och se hur jag känner. Ska tydligen vara en helt ok bil för pengarna men med lite hög volym i kupén. Får se hur det känns och låter.
Ska också pressa min ÅF lite på priset och se om det även går att pressa priset på Kia med då :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326349
DeaL skrev: fre 12 jul 2019, 14:04
fjohan82 skrev: fre 12 jul 2019, 13:53 För att känna av markanden har jag kollat runt lite.
Har fått några olika förslag på V60 T4 Adv. Ed. varav ett landade på nästan 8% (316.200:-) och 10% på metallic...
Så nog går det att göra lite även på bilar med mindre utrustning.
Var det någon mer utrustning?
Vilken ÅF?

Jag kikade först på begagnad V60 men tycker dom ligger ganska högt i pris. Ända kraven är låga mil och automat.
Kändes inte riktigt värt att betala ungefär lika mycket för en 3 år gammal som en helt ny bil. Även om det är väldigt skillnad på bil och bil.
Ska börja med att provköra Kia (kanske redan i e.m) och se hur jag känner. Ska tydligen vara en helt ok bil för pengarna men med lite hög volym i kupén. Får se hur det känns och låter.
Ska också pressa min ÅF lite på priset och se om det även går att pressa priset på Kia med då :)
Jag skickar dig ett PM.
av Lövet
#1326352
Privat skulle jag aldrig köpa en ny bil överhuvudtaget. En 2-3 år gammal bil för 200k istället ger 99% av känslan till hälften av månadskostnaden. Upp till 10 år och 15.000 mil (lite beroende på fb) har du maskinskadeförsäkring ändå vilket täcker oerhört mycket av de som man kan råka ut för.

Korenska och andra "billiga" bilar blir sällan billiga om man räknar in servicekostnader och värdeminskningen utan det är bara lågt pris på lappen i rutan man får.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]