Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DeaL
#1326102
Jag är väldigt sugen på en V60 men den är över vår tänkta budget vi tänkt lägga på bil.
Har kört privatleasing på bilar i 10 år nu men täntke börja äga istället. Kollat på ett koreanskt märke där man får en helt ny med automat för ca 220 000.
Nu undrar jag vad man kan få en V60 för. Är inte ute efter massa utrustning förutom automat. Tänkte D3 för att få så billig som möjligt. Fick precis av min Volvohandlare på 360 000 men då var det med ett paket samt vinterdäck. Hur långt ner kan man pressa priset? Vad är smartast vad gäller finansiering? Via Volvo finans eller via egen bank. Räntan och avgifter är ungefär desamma hos båda. Men det är förutsatt att jag tar försäkring och serviceavtal hos bilia. Annars blir räntan högre. Är det då bättre att strunta i försäkring hos volvia (ca 100 kr billigare hos mitt vanliga bolag) och strunta i serviceavtal och betala för service varje år istället?
Hur finansierar ni era bilar? Har inte möjlighet att låna på något hus. Är det väldigt dumt att köpa en bil för dom här summorna?
Min plan är att ha bilen i minst 5 år men jag vet ju inte hur jag känner om 4-5 år heller.
Vi har råd med bilen och månadskostnaden, men ska man verkligen lägga så mycket pengar på bil och värdeminskning?
Tar gärna tips och input!

Tack
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326104
Spontant låter 360´ som ett högt pris för en V60 med den lilla extrautrustningen.
Om du väljer T4 istället för D3 så ingår automatlåda till samma pris som vad D3 kostar med manuell...
Lägger du till Momentum Advanced Edition får du många fina tillbehör och inte ens då är vi i närheten av 360´.
Du kan bygga bilen själv på Volvos hemsida och därifrån skicka den byggda bilen till fler Volvo-handlare för att jämföra lite priser. Detta görs enkelt via sidan.

Ett alternativ kan vara att köpa en demo/förbeställd bil också, men man får i det fallet tänka på att nybilsgarantin redan har börjat ticka om bilen är inregistrerad...
av DeaL
#1326110
Jag behöver inte bil förrens till hösten så vill inte köpa en demobil nu. I så fall får jag vänta till hösten. Men de demobilar som verkar finnas ute är ju inte billigare heller.
Ja det var just advance edition han la på säljaren. Och det lät ju absolut som bra utrustning. Men det beror lite på hur mycket mer det kostar.
Väldigt bra tips med T4 och att man då får med automat.
Bygger jag den på Volvos hemsida så är jag nere på ca 340 000 med momentum advance. Kan man sen pressa det priset något?
Hade varit intressant att höra vad folk betalat för sina såhär lite mer snålt utrustade bilar. Läser mest om lite dyrare varianter här.
Och även hur folk betalar för sina fina bilar.
Ska man dra iväg ett mail till samma säljare och få pris på en T4 eller ska man testa en annan ÅF. Känns så fel att bara maila, men har ingen lust att åka runt till massa olika ÅF heller
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326111
Lite kan du nog allt pressa det priset, men ofta inte på samma nivåer som med fullt utrustade med största motorn. Eller för den delen där företag har avtal...
Har du besökt din ÅF personligen, så gå in till denne igen och säg att du vill räkna på en T4 med "detta och detta" till och fråga vad han kan erbjuda för pris på den.
Du kan även skicka via hemsidan till andra ÅF, det är absolut inget konstigt med det. Ofta får man svar inom 24 timmar.

Får du ett avsevärt bättre bud från en ÅF på annan ort kan det vara värt att lyfta luren eller ta med förslaget (du får detta returnerat som PDF i mailen) och göra ett besök hos denne.
Användarvisningsbild
av sony
#1326117
320 000 d3 momentum. Billigast. Du kommer inte undan billigare.
av DeaL
#1326118
Ja jag har varit hos min lokala ÅF personligen. Får bra service där och vi var väldigt nöjda när vi leasade våran V70 där med.
Har ni skickat via hemsidan till en ÅF i närliggande stad så får vi se vad dom återkommer med. När jag fått det budet så ska jag höra av mej till min ÅF och se vad dom kan göra. Hur kommer det sig att det typ inte finns några T4 på blocket? Är det dumt att köpa bensin om dom är värda mindre i andra hand sen? Förstår att företag alltid köper diesel men det borde ju finnas några bensinare ute iaf?
av DeaL
#1326119
sony skrev: tor 11 jul 2019, 13:29 320 000 d3 momentum. Billigast. Du kommer inte undan billigare.
Är det med automat? Och hur fick du det priset?
av DeaL
#1326124
En T4a Momentum Edition hamnar på 323 000 kr.
Då är det dock utan keyless och utan dimljus och utan elmanövrerad baklucka. Vet inte om de extra 18 000 är värd den extrautrustningen. Men kanske för att det ska vara ännu större chans att man har kvar bilen längre.
Fick svar nu från ÅF i andra staden, snabba ryck.
Men då hamnade offerten på ca 360 000 där med,
För att dom hade slängt på vinterdäck (20 000 kr) och klimatpaket (10 000 kr). Mailade tillbaka för att se pris utan de grejerna.
Finns så mycket olika paket man vill ha :/
av Felix1801
#1326130
Vinter däck köper du MYCKET billigare på blocket eller någon annanstans. Så skit i dom. Jobbar du på ett stort företag som har bra rabatter? Så säg att du vill ha dom eller iaf komma i närheten.
av DeaL
#1326131
Så. Fick offerten ändrad till utan vinterdäck i alla fall.
Tyvärr har vi inga rabatter då vi aldrig köpt en Volvo så tror det blir svårt. Då står jag på 335 000 med klimatpaket och Advance. Fortfarande mycket pengar för bil, nu behöver jag folks input på köp och tips och råd :)
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]