Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie83
#1325547
Kan man fortfarande inte kombinera eluppvärmd framruta med hud?

Min gammla V60MY15 lös orange när den ansåg jag låg för nära samt blinka rött och gav ljud vid kritisk situation, hur funkar det på det nya.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1325551
Vid kritisk situation och bilen vill påkalla din uppmärksamhet plingar det och en symbol blinkar i kombiinstrumentet.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1325553
Fjonsson skrev:Behöver bilen berätta när ni ligger för nära?
Jag vill ha att bilen berättar för bakomvarande att de ligger för nära
Användarvisningsbild
av Brainy
#1325569
beachman skrev: mån 08 jul 2019, 12:37
Brainy skrev: sön 07 jul 2019, 23:04 Ahh tack! Kollisionsvarningen duger egentligen alldeles utmärkt!
Fast kolissionsvarningen aktiveras endast när autobroms slagit till och det inte räcker med 40% bromsverkan så föraren måste ingripa. Med andra ord fara & färde.

Distance alert är mer en upplysning att du bör vara beredd att sänka hastigheten
V90in (med hud) jag provkörde i fredags både blinkade i hud och plingade när den tyckte jag körde för snabbt mot stillastående bil, men någon autobroms var inte aktiverad. Men den funktionen får jag då alltså inte utan hud?
Användarvisningsbild
av Brainy
#1325570
Rillee skrev: mån 08 jul 2019, 14:44
Fjonsson skrev:Behöver bilen berätta när ni ligger för nära?
Jag vill ha att bilen berättar för bakomvarande att de ligger för nära
Inte att jag ligger för nära men om jag missar en hastighetssänkning så uppskattar jag den varning Xc70 ger.
Inte för att jag nödvändigtvis hade krockat annars (har kört många bilar utan och aldrig krockat på det viset) utan för att jag kan göra en mjuk inbromsning i tid istället för en hård 1s senare när jag hunnit reagera.
Jag gillar alla hjälpmedel som kan göra bilkörandet säkrare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1325616
Jag också. Känner mig trygg när jag ser en volvo SPA-grill i backspegeln. Då vet man att sannolikheten att bli påkörd är liten. Framåt har jag koll själv.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]