Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
#1325164
Jag ska bli med Volvo har jag tänkt. :-) Min plan är att beställa i höst nångång så att jag förhoppningsvis får den april-maj 2020. Efter mycken funderingar så har jag till slut landat i V60 - D4 automat. Till 80%. Alternativet är V60 - D3 automat. Till 20%. När jag nu byggt min D4 på Volvos sajt, så hamnar slutsumman på ca 405000. Detta är ju ett riktpris vad jag förstår och inget som är skrivet i sten. Så jag undrar vad är en rimlig rabatt att begära vid förhandling?

Och min andra fråga: Ni som liksom jag velat kring D4 eller D3, vad var det som till slut fällde avgörandet?
av joysam
#1325165
Jag stod i valet och kvalet kring D3/D4 och valde D4.

Mest för att jag får mer motor men inte högre bränsleförbrukning.

Har nu kört drygt 5000 mil med en förbrukning på 4,80 sedan ny.

Jag hade D4 innan och var riktigt nöjd med den motorn så valet var enkelt.

Jag kör manuell men det borde inte spela någon större roll för valet av motor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Bjornagain
#1325166
Första frågan lämnar jag obesvarad då jag har en så kallad personalbil och kan nyttja ramavtalsrabatten som banken jag jobbar på har.

Jag har haft bilen i två dagar nu, en D3 automat. Motorn är alldeles utmärkt. Inte vid något tillfälle har jag saknat mer pulver.

Men, vi är oftast bara 2 i bilen. Med ett par packade ”dramaten” i skuffen på väg till landet. Då räcker motorn alla dagar i veckan.

Hela familjen i bilen med en fullastad skuff? Ja då är nog D4 ett bättre alternativ.

Ja la ”D4-pengarna” på saker jag använder och njuter av varje gång jag är i bilen.

My 2 cents :-)
Senast redigerad av 1 Bjornagain, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1325170
Har bara kört D4 i V60 och den var trevlig för att vara en diesel. Har kört V90 med D3 och det var ingen trevlig upplevelse. Angående rabatt på listpriset , så citerar jag mig själv från en annan tråd ”Privatköp 11% på listpriset. En del av betalningen är ett lån som egentligen måste vara minst 50.000:- Det sänktes till 48.500:-. Slapp även betala för 2 däck som egentligen skulle bytas på gamla bilen. Sedan hade jag förhandlat att jag skulle få tillbaka återstoden av vägskatten som är ca 1400:-/år. Eftersom skatten skulle betalas samma månad, så var det egentligen 0:- tillbaka till mig, men jag fick tillbaka lika mycket som hela beloppet ca 1400:- Så min rekommendation som jag fick av en klok person här på forumet är att begära in offerter från flera olika handlare och gärna från några utanför våra 3 storstäder också. Glöm inte att förhandla om allt, det mest går att pruta på...”
av Car
#1325189
joysam skrev: lör 06 jul 2019, 07:52 Jag stod i valet och kvalet kring D3/D4 och valde D4.

Mest för att jag får mer motor men inte högre bränsleförbrukning.

Har nu kört drygt 5000 mil med en förbrukning på 4,80 sedan ny.
Samma här, att D4 inte förbrukar mer än D3 är också rätt avgörande för mig. Sen har jag läst i en annan tråd och nu här av dig att du kommer ner i väldigt låga nivåer. Så jag skulle gärna vilja veta HUR du kör för att uppnå detta. Motorväg tex, håller du den hastighet som gäller? Sparsam med AC?
av Car
#1325191
Bjornagain skrev: lör 06 jul 2019, 08:13
Jag har haft bilen i två dagar nu, en D3 automat. Motorn är alldeles utmärkt. Inte vid något tillfälle har jag saknat mer pulver.

Men, vi är oftast bara 2 i bilen. Med ett par packade ”dramaten” i skuffen på väg till landet. Då räcker motorn alla dagar i veckan.

Hela familjen i bilen med en fullastad skuff? Ja då är nog D4 ett bättre alternativ.
Jag kommer att köra ensam. Och jag tror väl iofs att D3 skulle räcka också för mig i 95% av fallen när man behöver mer krut. Men det är de återstående 5% som fäller avgörandet. Jag tänker säkerhet när jag väljer D4. Men jag är trots allt inte 100 på att det blir D4. Om lite drygt en vecka har jag planerat provköra, och jag hoppas kunna testa både D4 och D3, får se om det kan leda till att jag ändrar mig, men jag tvivlar.
av Car
#1325193
epostaren skrev: lör 06 jul 2019, 08:56 ... Angående rabatt på listpriset , så citerar jag mig själv från en annan tråd ”Privatköp 11% på listpriset...
11% på min Bygg-din-bil skulle bli 360000. En rabatt på 44550 kr för en ny bil. Jag undrar hur vanlig en sådan rabattsats är? Och hur ska man se på det listpris som ges efter man byggt sin bil på volvocars? Som en vag rekommendation?
av UnleashFusion
#1325195
Car skrev: lör 06 jul 2019, 12:16
epostaren skrev: lör 06 jul 2019, 08:56 ... Angående rabatt på listpriset , så citerar jag mig själv från en annan tråd ”Privatköp 11% på listpriset...
11% på min Bygg-din-bil skulle bli 360000. En rabatt på 44550 kr för en ny bil. Jag undrar hur vanlig en sådan rabattsats är? Och hur ska man se på det listpris som ges efter man byggt sin bil på volvocars? Som en vag rekommendation?
Som privat har jag aldrig fått 11%+ men när du t.ex. skickar iväg offert till olika ÅF från byggdinvolvo och när jag fått svar från olika försäljare(på olika ÅF) så står det på offerten hur mycket "%" dom lagt och sedan får man liksom ringa/svara på mailet etcetc, provköra prata med försäljaren och om det nu skulle bli seriöst en bilköp; så kan ni förhandla INNAN ni skriver på kontrakt och dylikt. Högsta % som jag fått utan att ha direkt förhandlat med försäljaren fick jag 9.5% eller närmare 10% om jag nu var i behov/seriös köpare kanske jag skulle få lite mer rabatt.

*listpriserna från volvocars/byggdinvolvo* kan variera i priserna typ att vissa ÅF med dom specs du ville ha som i byggdinvolvo kan bli mellan 5000-9000kr extra utöver den "summan" som var på byggdinvolvo(väldigt normalt, även hos andra bilmärken)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1325199
Jag hade kollat med Volvo om D3an har, eller inte har, balansaxlar. Avsaknad av sådana skulle isåfall vara ett incitament för att välja D3.
av joysam
#1325201
Car skrev:
joysam skrev: lör 06 jul 2019, 07:52 Jag stod i valet och kvalet kring D3/D4 och valde D4.

Mest för att jag får mer motor men inte högre bränsleförbrukning.

Har nu kört drygt 5000 mil med en förbrukning på 4,80 sedan ny.
Samma här, att D4 inte förbrukar mer än D3 är också rätt avgörande för mig. Sen har jag läst i en annan tråd och nu här av dig att du kommer ner i väldigt låga nivåer. Så jag skulle gärna vilja veta HUR du kör för att uppnå detta. Motorväg tex, håller du den hastighet som gäller? Sparsam med AC?
Jag kör ganska fokuserad snålkörning.
Håller hastighetsgränserna i stort, lägger sällan på mer än 10 km/h.
2,8-3,0 bar i däcken.
AC’n är igång.
Manuell låda, gör inte mycket på pappret längre men i verkligheten går det att nyttja den manuella lådan bättre.

Mycket av min körning sker på 70-90 vägar, inte jättemycket motorväg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]