Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1325492
Plinkplonk skrev: sön 07 jul 2019, 23:31
jaronsso skrev: sön 07 jul 2019, 23:06 Fattar inte diskussionen här.

Finns det något nät öht?
Det finns ingen ”kassett” vad jag förstår. En sådan kassett har jag i min Passat -18 idag. Praktiskt och fungerar.
Jag väntar på en V60. Något jäkla nät finns väl?
Om det inte finns i en kassett, hur fungerar det då?
Det följer med något sladdrigt nät som kommer i en påse till bilen som man spänner upp.
Vill man ha något annat från Volvo så finns det ett lastgaller för 3200kr.
Kommer också från en Passat och Volvos lösning känns ruggit Dacia... :-(
Låter ju helt kasst på en bil för +400k som min kostat faktiskt. Trodde de åtminstone hade samma lösning som passat. Visst är den något lite utrymmeskrävande, men det är försumbart.
Får se när den kommer om det blir någon gallerlösning kanske.
av III
#1325499
Utymmeskrävande? Låter som en dålig anledning att vara snåla från Volvos sida. Har sådana kassetter i min nuvarande V60 av förra modellen. Aldrig behövt ta loss den för de tar för mycket utrymme. Men väl fällt upp och ner många gånger och de är suveräna. Så Volvo, skicka med kassetter och låt den som behöver det extra utrymmet ta loss kassetterna de gånger de tar för mycket plats. Eller fäll in dem helt i ryggstödet.
av jaronsso
#1325501
III skrev: mån 08 jul 2019, 09:22 Utymmeskrävande? Låter som en dålig anledning att vara snåla från Volvos sida. Har sådana kassetter i min nuvarande V60 av förra modellen. Aldrig behövt ta loss den för de tar för mycket utrymme. Men väl fällt upp och ner många gånger och de är suveräna. Så Volvo, skicka med kassetter och låt den som behöver det extra utrymmet ta loss kassetterna de gånger de tar för mycket plats. Eller fäll in dem helt i ryggstödet.
Japp, låter klart som en dålig förklaring.
Jag har tvingats ta bort den några gånger i Passaten, men det är en operation som tar ca 5 sekunder.
Passaten kostade ca 100 000:- mindre, och sådana banala saker som ett vettigt nät måste man kunna förvänta sig i en bil från Volvo.
av stevvee
#1325504
jaronsso skrev:
III skrev: mån 08 jul 2019, 09:22 Utymmeskrävande? Låter som en dålig anledning att vara snåla från Volvos sida. Har sådana kassetter i min nuvarande V60 av förra modellen. Aldrig behövt ta loss den för de tar för mycket utrymme. Men väl fällt upp och ner många gånger och de är suveräna. Så Volvo, skicka med kassetter och låt den som behöver det extra utrymmet ta loss kassetterna de gånger de tar för mycket plats. Eller fäll in dem helt i ryggstödet.
Japp, låter klart som en dålig förklaring.
Jag har tvingats ta bort den några gånger i Passaten, men det är en operation som tar ca 5 sekunder.
Passaten kostade ca 100 000:- mindre, och sådana banala saker som ett vettigt nät måste man kunna förvänta sig i en bil från Volvo.
Jag förstår tanken då jag har kassetten i V90 och nät i V60 och jag stör mig absolut inte att det saknas kastet i V60 trots att den kostade bra bit över 600. Kassetten går ner rätt mycket i V90 och hade man haft samma lösning i V60 så hade folk blivit irriterade på att en matkasse inte hade gått in under kassetten. Eller golfbagen osv.
Vet inte hur ofta du lastar till tak så du behöver nätet men jag kanske behöver det 4-5 gånger om året så jag monterar hellre det nätet då som tar 2 minuter istället för att tappa massa utrymme resterande 340 dagar om året.
av jaronsso
#1325507
stevvee skrev: mån 08 jul 2019, 09:42
jaronsso skrev:
III skrev: mån 08 jul 2019, 09:22 Utymmeskrävande? Låter som en dålig anledning att vara snåla från Volvos sida. Har sådana kassetter i min nuvarande V60 av förra modellen. Aldrig behövt ta loss den för de tar för mycket utrymme. Men väl fällt upp och ner många gånger och de är suveräna. Så Volvo, skicka med kassetter och låt den som behöver det extra utrymmet ta loss kassetterna de gånger de tar för mycket plats. Eller fäll in dem helt i ryggstödet.
Japp, låter klart som en dålig förklaring.
Jag har tvingats ta bort den några gånger i Passaten, men det är en operation som tar ca 5 sekunder.
Passaten kostade ca 100 000:- mindre, och sådana banala saker som ett vettigt nät måste man kunna förvänta sig i en bil från Volvo.
Jag förstår tanken då jag har kassetten i V90 och nät i V60 och jag stör mig absolut inte att det saknas kastet i V60 trots att den kostade bra bit över 600. Kassetten går ner rätt mycket i V90 och hade man haft samma lösning i V60 så hade folk blivit irriterade på att en matkasse inte hade gått in under kassetten. Eller golfbagen osv.
Vet inte hur ofta du lastar till tak så du behöver nätet men jag kanske behöver det 4-5 gånger om året så jag monterar hellre det nätet då som tar 2 minuter istället för att tappa massa utrymme resterande 340 dagar om året.
Fungerar det så och kräver endast snabb montering så fine. Men känns ändå billigt för en bil i prisklassen. Tycker man kan förvänta sig mer.
I Passaten går inte kassetten ner så långt dock. Låter som en dålig kassettlösning i V90.
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1325513
En av de första grejerna jag gjorde för min V90 var att ersätta kasetten/nätet med ett fast monterat lastgaller. Mycket snyggare i mitt tycke, och framförallt robustare och betydligt mindre utrymmeskrävande. Smidigt också att det enkelt fälla upp mot taket de gånger man behöver fälla baksätena för att lasta stora grejer.
av MrRob
#1325796
Lastnätet låg nedpackat i en svart påse som låg i bagaget när jag hämtade bilen. Tycker inte det är några problem att ta upp eller ”fälla ner” nätet.

Jag låter alltid nätet vara fäst i öglorna i bagaget. Är nätet nere så rullar jag ihop det så det ligger längst in i bagaget. Sätter jag upp nätet rullar jag bara upp det och fäster det i hålen på respektive sida.

Känns öppnare och ljusare när nätet är nere, hade inte velat ha ett fast lastgaller.
av Tiimpan
#1325804
MrRob skrev: tis 09 jul 2019, 19:55 Lastnätet låg nedpackat i en svart påse som låg i bagaget när jag hämtade bilen. Tycker inte det är några problem att ta upp eller ”fälla ner” nätet.

Jag låter alltid nätet vara fäst i öglorna i bagaget. Är nätet nere så rullar jag ihop det så det ligger längst in i bagaget. Sätter jag upp nätet rullar jag bara upp det och fäster det i hålen på respektive sida.

Känns öppnare och ljusare när nätet är nere, hade inte velat ha ett fast lastgaller.
Jag fäller bara upp mitt galler när jag inte använder det. XC60.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1325807
Gallret gör nytta vid en smäll om det inte är helt tomt i bagaget. Mitt bagage är sällan helt tomt, ligger alltid något där. Även ett paraply är rätt tungt i hög hastighet. Har aldrig lösa grejer i baksätet heller. Gallret är därmed alltid nere.

Tycker iofs inte det gör så mycket. Många mil i skåpbil och ett par I lastbil gör att jag ändå knappt använder backspegel i vindrutan.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?