Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
#1324309
Följer detta.
Även om det är ett tag till ett byte kommer ske, så är jag inte riktigt överens med mig själv. Luftigt och plats kontra kompakt och lite sportigare i mitt tycke.
Inte provkört V60 än men V90 är ju skön. Gillar belysning och sånt vilket talar för V90. Tycker annars V60 är snyggare, men med rätt utrustning/paket går V90 också hem :-)
av stevvee
#1324358
Favazza skrev:Följer detta.
Även om det är ett tag till ett byte kommer ske, så är jag inte riktigt överens med mig själv. Luftigt och plats kontra kompakt och lite sportigare i mitt tycke.
Inte provkört V60 än men V90 är ju skön. Gillar belysning och sånt vilket talar för V90. Tycker annars V60 är snyggare, men med rätt utrustning/paket går V90 också hem :-)
Provkör V60 för luftighet finns ju ändå.
av jaronsso
#1325496
Favazza skrev: mån 01 jul 2019, 15:52 Följer detta.
Även om det är ett tag till ett byte kommer ske, så är jag inte riktigt överens med mig själv. Luftigt och plats kontra kompakt och lite sportigare i mitt tycke.
Inte provkört V60 än men V90 är ju skön. Gillar belysning och sånt vilket talar för V90. Tycker annars V60 är snyggare, men med rätt utrustning/paket går V90 också hem :-)
Jag har beställt V60 ist för V90!
Har två ungar, barnvagn, barnstol, etc. Men det fungerar fint tyckte jag vid utprovning.
En takbox ska köpas och den räknar jag få använda ca 5-10 gånger om året när det ska semestras och i vissa fall till sommarstugan. Alla andra dagar om året kommer den att fungera alldeles utmärkt. Det är ingen liten bil!
Allt annat bortom takboxen tycker jag talar för v60. Den stora skillnaden ligger i baksätet, och längd på bagage. (Inte volym på bagage).
V90 är en snygg bil! Men jag tycker du kan köra på vilka paket som helst nästan och V60 är fortfarande finare i vanligt grundutförande. Proportionerna och linjerna är betydligt mer genomtänkta.
av Favazza
#1325516
jaronsso skrev:
Favazza skrev: mån 01 jul 2019, 15:52 Följer detta.
Även om det är ett tag till ett byte kommer ske, så är jag inte riktigt överens med mig själv. Luftigt och plats kontra kompakt och lite sportigare i mitt tycke.
Inte provkört V60 än men V90 är ju skön. Gillar belysning och sånt vilket talar för V90. Tycker annars V60 är snyggare, men med rätt utrustning/paket går V90 också hem :-)
Jag har beställt V60 ist för V90!
Har två ungar, barnvagn, barnstol, etc. Men det fungerar fint tyckte jag vid utprovning.
En takbox ska köpas och den räknar jag få använda ca 5-10 gånger om året när det ska semestras och i vissa fall till sommarstugan. Alla andra dagar om året kommer den att fungera alldeles utmärkt. Det är ingen liten bil!
Allt annat bortom takboxen tycker jag talar för v60. Den stora skillnaden ligger i baksätet, och längd på bagage. (Inte volym på bagage).
V90 är en snygg bil! Men jag tycker du kan köra på vilka paket som helst nästan och V60 är fortfarande finare i vanligt grundutförande. Proportionerna och linjerna är betydligt mer genomtänkta.
Låter ju bra. Vi är förbi vagnstadiet och kan hålla med om att de gånger man lastar för långa semestrar är lätträknade på ett år. Mer så att barnen ska sitta bra med benen även när jag som är relativt lång sitter framför.
av jaronsso
#1325518
Favazza skrev: mån 08 jul 2019, 10:39
jaronsso skrev:
Favazza skrev: mån 01 jul 2019, 15:52 Följer detta.
Även om det är ett tag till ett byte kommer ske, så är jag inte riktigt överens med mig själv. Luftigt och plats kontra kompakt och lite sportigare i mitt tycke.
Inte provkört V60 än men V90 är ju skön. Gillar belysning och sånt vilket talar för V90. Tycker annars V60 är snyggare, men med rätt utrustning/paket går V90 också hem :-)
Jag har beställt V60 ist för V90!
Har två ungar, barnvagn, barnstol, etc. Men det fungerar fint tyckte jag vid utprovning.
En takbox ska köpas och den räknar jag få använda ca 5-10 gånger om året när det ska semestras och i vissa fall till sommarstugan. Alla andra dagar om året kommer den att fungera alldeles utmärkt. Det är ingen liten bil!
Allt annat bortom takboxen tycker jag talar för v60. Den stora skillnaden ligger i baksätet, och längd på bagage. (Inte volym på bagage).
V90 är en snygg bil! Men jag tycker du kan köra på vilka paket som helst nästan och V60 är fortfarande finare i vanligt grundutförande. Proportionerna och linjerna är betydligt mer genomtänkta.
Låter ju bra. Vi är förbi vagnstadiet och kan hålla med om att de gånger man lastar för långa semestrar är lätträknade på ett år. Mer så att barnen ska sitta bra med benen även när jag som är relativt lång sitter framför.
Jag är nära två meter lång.
Brukar ha mig själv och att sitta ”bakom mig själv” som en måttstock hur utrymmet bak är när jag testar bilar.
I min nuvarande Passat sitter jag riktigt bra bakom mig själv och har inga problem med i och ursteg.
Riktigt så smidigt är det inte i V60 när jag testat, men tycker inte V90 stoltserar med det heller. Även om man sitter bra är i och ursteg ingen höjdare.
Men i alla fall. När jag väl tagit mig in i V60 sitter jag faktiskt bra, bakom mig själv, som är nästan 2 meter lång. Passaten är bättre, men den är ju större.. Vore konstigt annars.
Men det gjorde valet enkelt när jag valde mellan 60 och 90. Kan jag sitta OK bakom mig själv kan mina barn utan tvekan göra det. Visst, skulle jag sitta så i fem timmar därbak skulle det vara trångt. Men det händer ju aldrig så det är inget problem. Man får tänka lite realistiskt. Ska man ha en bil för fem vuxna på långfärd får man ha en minibuss.
Som sagt, V60 är ju ingen liten bil. Allt beror på hur bekväm man är av sig. Men familjer åker runt med bra mycket mindre bilar och kompromisser. Mellan V90 och V60 väljer man ju mellan en stor bil och en väldigt stor bil.
Användarvisningsbild
av sony
#1325531
Jag är lite kortare än dig bara 194cm men testar bilen på samma sätt som du. Plats finns det enda som inte är 100% bra är på och urstigning . Har en xc90 idag och när jag sitter i V60 känns det som att jag sitter på marken. Men det är ingen liten bil.
Jag vet att jag kommer sakna xc90 pga utrymme men detta är mer visuellt inte så mycket praktiskt förutom på av stigningen .
Kan säga att den bilen du anser är finare är den du ska ta. Storleken är ganska samma .
av refbob
#1325892
Är ju rätt bra erbjudande på en välutrustad V90 nu. Så skillnaden mot V60 är inte så stor. Så då tycker jag valet faller på V90.
av VolvoVillaVovve
#1352367
Väljer mellan en V90 momentum och en v60 R design. Ungefär samma pris, utseendet lockar med v60 och utrustningen. V90 tycker jag har rymligare baksäte och lite längre och bredare bagage. Frugan vill ha V90 för att jag brukar svära när vi åker på semester en gång per år, själv känner jag väl bara att om bilbarnstolarna går in så räcker en V60 90% av tiden, att sitta mellan bilbarnstolarna gör man extremt sällan ändå... nån med input? Samma motor på båda.
av UnleashFusion
#1352371
VolvoVillaVovve skrev: fre 06 dec 2019, 22:34 Väljer mellan en V90 momentum och en v60 R design. Ungefär samma pris, utseendet lockar med v60 och utrustningen. V90 tycker jag har rymligare baksäte och lite längre och bredare bagage. Frugan vill ha V90 för att jag brukar svära när vi åker på semester en gång per år, själv känner jag väl bara att om bilbarnstolarna går in så räcker en V60 90% av tiden, att sitta mellan bilbarnstolarna gör man extremt sällan ändå... nån med input? Samma motor på båda.
ta med dig bilbarnstolarna och montera i deras demobilar som står på hallarna(90% av ÅF brukar låta dom prova för och se och jämför. eventuellt provkör en V90 och V60 och då kan du även göra testet med bilstolarna ifall det blir för trångt/ etc.
av Freddy100
#1352372
I V90 är du omgiven av lyx. V60 känns som mindre och fattigare bror. ..påminner mer kompakt bil. Det handlar alltså inte enbart om bagageutrymme. 2 olika bilar.
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]