Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1322324
EbbevonVolvo skrev:
sony skrev:El bilens batteri håller i mer än 10 år. Efter 10-12 år ksnske du jsr 90% av kapaciteten kvar.
Pratade i förra veckan med en kille som jobbar med detta.
Vad i konstruktionen av batterierna gör att dom ska hålla längre?
Temperaturreglering bland annat
av Lövet
#1322325
sony skrev:Allt behöver inte vara exat i varenda krona.
Hybrid- skatt 300 disel 10 000
Bränsle/el 12000 diesel 24 000
Det ger en skiljnad på 22 000 per år.
Här räknar jag inte med bonuset.
På 3 år är det 66 000 plus bonus 25 000 =91 000
V60 t8 ins. 568 000
V60 d5 ins 422 000
Samma utrusning . En hynrid på 400hk och en disel på 190hk. Inget fel på den , men hade disel haft 400hk skulle den inte vara bill7gare än t8

Det här är enligt mina beräkningar. Kör en d4 awd idag. Hybrid faktan hämtad från en kompis. Priserna speglar gbg området
Kalkylen bortser från värdeminskningen som lär vara större i kronor på hybriden. Säg att hybriden har 60% och dieseln har 55% då ger det att hybriden ska köra ifatt 37 ytterligare tusen i värdeminskning. Kalkyelen ser ändå vettig ut för hybriden.
av stevvee
#1322334
Lövet skrev:
sony skrev:Allt behöver inte vara exat i varenda krona.
Hybrid- skatt 300 disel 10 000
Bränsle/el 12000 diesel 24 000
Det ger en skiljnad på 22 000 per år.
Här räknar jag inte med bonuset.
På 3 år är det 66 000 plus bonus 25 000 =91 000
V60 t8 ins. 568 000
V60 d5 ins 422 000
Samma utrusning . En hynrid på 400hk och en disel på 190hk. Inget fel på den , men hade disel haft 400hk skulle den inte vara bill7gare än t8

Det här är enligt mina beräkningar. Kör en d4 awd idag. Hybrid faktan hämtad från en kompis. Priserna speglar gbg området
Kalkylen bortser från värdeminskningen som lär vara större i kronor på hybriden. Säg att hybriden har 60% och dieseln har 55% då ger det att hybriden ska köra ifatt 37 ytterligare tusen i värdeminskning. Kalkyelen ser ändå vettig ut för hybriden.
Med tanke på efterfrågan tror jag hybriden har betydligt lägre tapp än dieseln men något man bara kan spekulera i.
av Lövet
#1322335
stevvee skrev:
Lövet skrev:
sony skrev:Allt behöver inte vara exat i varenda krona.
Hybrid- skatt 300 disel 10 000
Bränsle/el 12000 diesel 24 000
Det ger en skiljnad på 22 000 per år.
Här räknar jag inte med bonuset.
På 3 år är det 66 000 plus bonus 25 000 =91 000
V60 t8 ins. 568 000
V60 d5 ins 422 000
Samma utrusning . En hynrid på 400hk och en disel på 190hk. Inget fel på den , men hade disel haft 400hk skulle den inte vara bill7gare än t8

Det här är enligt mina beräkningar. Kör en d4 awd idag. Hybrid faktan hämtad från en kompis. Priserna speglar gbg området
Kalkylen bortser från värdeminskningen som lär vara större i kronor på hybriden. Säg att hybriden har 60% och dieseln har 55% då ger det att hybriden ska köra ifatt 37 ytterligare tusen i värdeminskning. Kalkyelen ser ändå vettig ut för hybriden.
Med tanke på efterfrågan tror jag hybriden har betydligt lägre tapp än dieseln men något man bara kan spekulera i.
Jo det är räknat med högre restvärde men tyvärr betalar vi ju räkningarna i kronor och inte procent. ;-) Tittar på man skillnaden mellan exempelvis Passat GTE och Passat TDI 4M så har det legat ungefär där. Volvo har sålt så få hybrider att det är svårt att räkna på något tydligt utfall än.
av stevvee
#1322337
Lövet skrev:
stevvee skrev:
Lövet skrev:Kalkylen bortser från värdeminskningen som lär vara större i kronor på hybriden. Säg att hybriden har 60% och dieseln har 55% då ger det att hybriden ska köra ifatt 37 ytterligare tusen i värdeminskning. Kalkyelen ser ändå vettig ut för hybriden.
Med tanke på efterfrågan tror jag hybriden har betydligt lägre tapp än dieseln men något man bara kan spekulera i.
Jo det är räknat med högre restvärde men tyvärr betalar vi ju räkningarna i kronor och inte procent. ;-) Tittar på man skillnaden mellan exempelvis Passat GTE och Passat TDI 4M så har det legat ungefär där. Volvo har sålt så få hybrider att det är svårt att räkna på något tydligt utfall än.
Ja fast 55% på diesel är högt räknat enligt mig och 60% på hybriden är nog i minsta laget. Som sagt man kan bara killgissa men jag ser det som positivt att jag är bland dom tidigare bilarna som troligtvis får ut lite mer
av Lövet
#1322340
Här får vi nog precis killgissa vilt men en effekt av bonus/malus kan vara att restvärdet höjs på dieslar jämfört med idag. När malusskatten är borta kommer skattenivån på en normal diesel ligga runt 3-4k per år vilket är en minimal höjning något som kommer ge väldigt bra driftskostnader på en diesel månad 36 och framåt. Med tanke på laddsituationer i vissa områden samt hur mycket dyrare det blir att köpa en dieselbil framöver så är chansen stor att restvärdet kommer bli bättre än idag.

Mer killgissningar är att hybrider kommer bli ganska oattraktiva i takt med att riktiga elbilar sjunker i pris och utbudet ökar. Bara idag lanserades Peugeot 2008 SUV som förutom att den ser alldeles utmärkt ut kommer ha 30 mil äkta WLTP räckvidd. Hybrider känns mer och mer som ett konstigt mellansteg som hamnar mitt i mellan de två typerna. VW ID kommer ha mellan 30-50 mils äkta räckvidd och kosta 300-500k nånstans. Det är rätt bra siffror.
av stevvee
#1322362
Lövet skrev:Här får vi nog precis killgissa vilt men en effekt av bonus/malus kan vara att restvärdet höjs på dieslar jämfört med idag. När malusskatten är borta kommer skattenivån på en normal diesel ligga runt 3-4k per år vilket är en minimal höjning något som kommer ge väldigt bra driftskostnader på en diesel månad 36 och framåt. Med tanke på laddsituationer i vissa områden samt hur mycket dyrare det blir att köpa en dieselbil framöver så är chansen stor att restvärdet kommer bli bättre än idag.

Mer killgissningar är att hybrider kommer bli ganska oattraktiva i takt med att riktiga elbilar sjunker i pris och utbudet ökar. Bara idag lanserades Peugeot 2008 SUV som förutom att den ser alldeles utmärkt ut kommer ha 30 mil äkta WLTP räckvidd. Hybrider känns mer och mer som ett konstigt mellansteg som hamnar mitt i mellan de två typerna. VW ID kommer ha mellan 30-50 mils äkta räckvidd och kosta 300-500k nånstans. Det är rätt bra siffror.

Och elbilarnas killgissningar just killgissningar. Priserna på elbilarna är ett skämt som många tror på. Men vi får se :) hybriderna tror jag absolut inte är ett konstigt steg och många i min bekantskap vill ha hybrid istället för el just pga laddsituationen. Hybriden är ett riktigt schysst alternativ och trots 10 mils pendling om dagen har jag 0,3 i snitt och ingen diesel när så lågt.
Sen att tro att folk väljer mellan ex V60 hybrid och en VW ID är bara galet.
Användarvisningsbild
av sony
#1322378
Jag vill inte ha en elbil tex. Jag ville ha en hybrid.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1322439
Det tråkiga med rena elbilar förutom att dem är relativt få och dyra fortfarande är ju framförallt deras laddnätverk. Någon gång kommer man vilja ta en längre tur och det funkar ju skapligt med en Tesla och deras superchargers även om dem är få i Sverige så finns dem så att man kan röra sig i mellersta och södra Sverige utan några större problem. Tar man Ionity som exempel så har dem 5 stationer i hela Sverige vilket gör att man är betydligt mer begränsad. Vad jag vet så har varken fransmännen eller Volvo/Polestar något nätverk med snabbladdare.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]