Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1321404
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: tor 13 jun 2019, 21:38 Nu känns det som att Volvo har växtvärk. Dom bara pratar om att "Vi jobbar på det och kommer snart med en lösning". Jo visst! Nytt problem eller så händer inget. Antingen så accepterar man det eller så byter man märke.

Mercedes har kommit med några väldigt trevliga modeller, och fler kommer. Ligger högt på listan.
Så sant!
Jag åkte en ny E300de för några veckor sedan. Den gick fint och skulle passa bra här utanför kåken :-)
Ett litet tips. Gå med i Svenska Mercedes klubben så får du 10 - 15 % rabatt vid nybilsköp, beroende på modell. Gäller när du varit medlem i minst ett år.
Givetvis har jag gått med. Kostar 350 kr/är. :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1321405
Freddy100 skrev:Nej...Mercedes känns för gamla gubbar. Vi älskar ju Volvo :-)
Nu är jag en gammal gubbe! Grabbar med hjärna kör bil med stjärna. ;-)
Användarvisningsbild
av sony
#1321407
Volvo for life :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1321409
EbbevonVolvo skrev: tor 13 jun 2019, 22:00
Freddy100 skrev:Nej...Mercedes känns för gamla gubbar. Vi älskar ju Volvo :-)
Nu är jag en gammal gubbe! Grabbar med hjärna kör bil med stjärna. ;-)
Jag är en 37-årig gubbe ;-)
Skämt å sido, jag gillar såklart Volvo, men det känns som att dom har växt ur sin garderob.
Mercedes har en helt annan vana att sälja bilar i ett högre prissegment. De har till och med mekaniker som enbart jobbar med AMG-bilar.
av Lövet
#1321428
Hörrni kompisar, kan vi hålla oss kring detaljerna Bonus/Malus? Jag är genuint nyfiken på om någon vet om vi ska ha europas högsta fordonsskatter framöver.

(ej registreringsskatter, där vinner Danmark, Norge, Finland, Nederländerna än så länge...)
av beachman
#1321483
Lövet skrev: tor 13 jun 2019, 23:11 Hörrni kompisar, kan vi hålla oss kring detaljerna Bonus/Malus? Jag är genuint nyfiken på om någon vet om vi ska ha europas högsta fordonsskatter framöver.

(ej registreringsskatter, där vinner Danmark, Norge, Finland, Nederländerna än så länge...)
Det är ganska lätt att räkna ut genom att fylla i CO2 hos transportstyrelsen: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/.
Idag gäller NEDC Korr, efter årsskiftet 2020 gäller WLTP.

NEDC Korr på en V90 CC D4 AUT ger 6097:-/år de första tre åren, sedan 3105:-/år
WLTP på samma bil ger 9928:-/år de första tre åren, sedan 4 241:-/år

Ingen dealbreaker enligt mig om man köper en bil för en halv mille, däremot tycker jag att det är systemfel att de renaste dieselbilarna hittills ska ha den högsta skatten!? Hur mycket sot och partiklar släpper inte en gammal dieselbil utan partikelfilter ut!? Hur mycket orenad skit släpper inte flyget ut, men där blir det ju ramaskri om skatten höjs några tior per resa!?
av para
#1321508
Lövet skrev: tor 13 jun 2019, 18:59 V90CC kunden kommer inte byta till elbil eller ens en T8 tror jag, han kommer köpa en Passat GTE eller Superb hybrid istället.
Haha, jag bytte min V90CC mot en elbil, eNiro.
Lockas inte alls av GTE eller nån annan laddhybrid.
av Lövet
#1321515
beachman skrev:
Lövet skrev: tor 13 jun 2019, 23:11 Hörrni kompisar, kan vi hålla oss kring detaljerna Bonus/Malus? Jag är genuint nyfiken på om någon vet om vi ska ha europas högsta fordonsskatter framöver.

(ej registreringsskatter, där vinner Danmark, Norge, Finland, Nederländerna än så länge...)
Det är ganska lätt att räkna ut genom att fylla i CO2 hos transportstyrelsen: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/.
Idag gäller NEDC Korr, efter årsskiftet 2020 gäller WLTP.

NEDC Korr på en V90 CC D4 AUT ger 6097:-/år de första tre åren, sedan 3105:-/år
WLTP på samma bil ger 9928:-/år de första tre åren, sedan 4 241:-/år

Ingen dealbreaker enligt mig om man köper en bil för en halv mille, däremot tycker jag att det är systemfel att de renaste dieselbilarna hittills ska ha den högsta skatten!? Hur mycket sot och partiklar släpper inte en gammal dieselbil utan partikelfilter ut!? Hur mycket orenad skit släpper inte flyget ut, men där blir det ju ramaskri om skatten höjs några tior per resa!?
"Problemet" är att de flesta V90CC inte säljs för en halv miljon utan det är rätt hårt rabatterade utgåvor för 8pbb och på 3 år så blir 30 tusen i skatt en oproportionerligt del av bilens totala kostnader. Helt plötsligt är 30% av kalkylen vägskatt jämfört med kanske 8% tidigare. :(
av beachman
#1321529
Lövet skrev: fre 14 jun 2019, 17:53"Problemet" är att de flesta V90CC inte säljs för en halv miljon utan det är rätt hårt rabatterade utgåvor för 8pbb och på 3 år så blir 30 tusen i skatt en oproportionerligt del av bilens totala kostnader. Helt plötsligt är 30% av kalkylen vägskatt jämfört med kanske 8% tidigare. :(
Jo, det har du rätt i. Det är ju lite svårare att pruta 30k på leasingen jämfört att pruta 30k på ett privatköp.

Det är ju ganska genomskinligt att denna skatt enbart är till för att finansiera elbilsparken som initialt släpper ut mycket mer co2 vid brytning av de idag dyra metallerna till batterierna. När/om den bristen av metaller mirakulöst skulle upphöra (northvolt?)och priserna sjunker så att fler köper elbilar så ska vi nog få se att det blir kilometerskatt istället. Våra kära politiker hatar bilkörning :-(
av para
#1321537
Bonus-malus är ska vara självfinansierande så detta är inget politikern ens försöker dölja. Det gäller att hoppa på tåget och dra nytta av det nu när det går.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]