Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1332223
stevvee skrev:
Lövet skrev:Det är inte 2000kr/år som avgör hur fort omställningen går utan vilka elbilar som kommer finnas tillgängliga och där har lilla sverige extremt liten betydelse. Just nu är elbilarna för dyra, för långsamma, för trånga (alltså de som inte är Tesla eller eTron) Nya VW iD3, om de får igång produktionen, kommer få väldigt stor betydelse. Det är en elbil som ligger ekonomiskt inom räckhåll, är rymlig, och säljs av ett etablerat märke.
Lägg till dragkroksfrågan också i det hela.ex Kia E-Niro som skulle få dragkrok har precis blivit bekräftad att den ej kommer få. Det gör även att en del köpare behöver avstå
Och möjligheten att ladda hemma. Det finns inga kommunala uttag i min kommun. Jag har faktiskt aldrig bott någonstans där det funnits ett vägguttag tillgängligt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1332317
Det är en väldigt viktig det som jag tror man måste hjälpa till med från politiskt håll för att det ska fungera så smidigt som möjligt. Annars får vi en tid där elbilar bara blir för de som bor i villa eller har garageplats.
Jag kör ca 200-240 mil per månad och behöver ha min bil inkopplad ca 2 nätter i veckan i snitt. (då laddar jag kanske 20% på kontoret/på resa också)

De flesta kör mindre än det, samt att jag bara har ca 20 mils räckvidd i min bil, så skulle man ha så pass med offentligaplatser att man kunde ladda 1-2 ggr i veckan skulle det räcka för de flesta. Speciellt nu med runt 40 mils räckvidd på många av de nya elbilarna.

Jag hoppas rätt mkt på Volvo när det gäller dragkrok. Tror XC40 BEV kommer få det, men kanske inte så stor dragvikt.

Polestar 2 är bekräftad ska komma med dragkrok.
Användarvisningsbild
av joel80
#1332319

mikebike skrev: Det finns inga kommunala uttag i min kommun. Jag har faktiskt aldrig bott någonstans där det funnits ett vägguttag tillgängligt.
Visst var det Solna va?
Dom har börjat sätta upp stolpar där nu.

Finns 4st vid Solna Strand.
Solna strandväg 96.

Även i parkeringsgarage i Solna centrum finns det nu 12 platser med laddare (sen i mars).

Sen har Skytteholm och hagalund var sin också samt en på Gunnar Asplunds Allé.

För nått år sen var hela Solna ett svart hål. Kul att se att några i allafall kommit upp.
av mikebike
#1332337
Solna C, Hagalund, MoS m.fl. är inte kommunala parkeringar, d.v.s. jag måste betala för att stå där trots att jag betalar 1000kr/kvartal i boendeparkeringsavgift!

Det som behövs är uttag där folk bor, inte (bara) där de handlar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1332343
Bensinstationer är inte heller gratis och inget kommunen ställer upp med...
Men där det inte finns nu i början är det bra att man är med och bygger ut. Solna Strands laddare är från kommunen.
Att parkering är dyrt har ju inte med laddning eller inte att göra.. du bor i en storstad.. då är sånt alltid skitdyrt.
av mikebike
#1332353
joel80 skrev:Bensinstationer är inte heller gratis och inget kommunen ställer upp med...
Men där det inte finns nu i början är det bra att man är med och bygger ut. Solna Strands laddare är från kommunen.
Att parkering är dyrt har ju inte med laddning eller inte att göra.. du bor i en storstad.. då är sånt alltid skitdyrt.
Jag har inget emot att betala för laddning, men att betala två gånger för parkering är inte acceptabelt.
Jag har inget behov av att parkera på bensinstationen, eftersom tankningen bara tar ett par minuter.
Eftersom gator och trottoarer ägs av kommunen, liksom det befintliga elnätet för belysning mm, så är det rimligt att kommunen ordnar laddplatser i gatumiljön. Naturligtvis skall det kosta att ladda.
Nattparkera vid Solna Strand är inget alternativ eftersom avståndet är 3km enkel väg.
Nej, jag bor inte i en storstad, jag bor i en förort. Nästan precis lika stor som min gamla hemstad Sundsvall. Innan jag flyttade till Solna bodde jag i Nacka och där kostade det ingenting att parkera.
Användarvisningsbild
av joel80
#1332355
Håller med om att det bör ordnas laddning även på kommunala platser som vanliga gator. Om det är kommunen som står för laddarna eller om det är privata känns som att det kvittar, bara det sätts upp. Att kommunen kan ta större ansvar för att det blir utbyggt håller jag helt klart med om.
Solna är numera ju så gott som ihopbyggt med Stockholm stad så.. Men visst, skulle skrivit närförort till en storstad då. Många tar bra betalt.. :/
Ute i Sollentuna får vi betala 750kr/mån för garageplats med laddning för företagsbilen.

Solna Strand var bara ett exempel på att dom i allafall börjat. Hoppas det kommer mer snart så möjligheten för fler ökar.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]