Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coachen
#1320195
Det ska ju bli ändringar kring årsskiftet sägs det. Tror ni V60 T6/8 blir utan bonus med dom nya reglerna och att skatten på dessa höjs?
av maverick79
#1320199
I princip gäller att wltp-värde <60 co2 ger bonus, annars inte. På byggdinvolvo ser du siffrorna.
Användarvisningsbild
av coachen
#1320206
Ok,
Volvos VD säger så här i Di
"Staten har därför all anledning att fortsätta stimulera inköpen av laddhybrider. Men vid årsskiftet 2019/2020 riskerar dessa bilar att bli av med den subvention som finns via det så kallade bonus malus-systemet.

Då byter nämligen staten mätmetod för hur premie och skatt beräknas. Många av de bilar som i dag släpper ut under 60 gram koldioxid, och är berättigade till en bonus vid inköp, kommer att gå över den gränsen i och med det nya sättet att mäta utsläppen.

Därmed tappar de sin bonus helt, trots att det i grunden är samma bil och samma utsläppsmängd som förut. Hit hör nästan alla laddhybrider som finns på den svenska marknaden i dag. För Volvo Cars del innebär detta att endast en av våra laddhybridmodeller är berättigad till bonus"
Användarvisningsbild
av sony
#1320219
Gäller det mig som köpte min bil förra veckan men den kommer första kvartalet 2020,eller gäller det bara bilar som beställs 2020?
Användarvisningsbild
av coachen
#1320225
Om det blir ändringar så är det från när bilen registreras in, inte beställs om jag har förstått rätt
av Lockis
#1320738
coachen skrev: ons 05 jun 2019, 22:24 Om det blir ändringar så är det från när bilen registreras in, inte beställs om jag har förstått rätt
Stämmer, gäller från bilens registreringsdatum. Så en bil reggad 31/12 kommer ha bonus. En bil reggad 1/1 kommer inte ha bonus.
Användarvisningsbild
av sony
#1320741
Fan vad dåligt. Man borde gå efter beställningsdatumet.
Användarvisningsbild
av coachen
#1320743
Lockis skrev: sön 09 jun 2019, 12:08
coachen skrev: ons 05 jun 2019, 22:24 Om det blir ändringar så är det från när bilen registreras in, inte beställs om jag har förstått rätt
Stämmer, gäller från bilens registreringsdatum. Så en bil reggad 31/12 kommer ha bonus. En bil reggad 1/1 kommer inte ha bonus.
Finns ingen logik när Volvos VD säger att det är bara en modell som klarar dom nya kraven för bonus. Twin modellerna S-V60 ligger ju under 60. Säkert även Xc40. Dom nya kraven borde ju vara wltp? Eller ska myndigheter hitta på något eget?
av DavidBlomqvist
#1320882
En viktigare fråga är då, vad händer med rabatten på förmånsvärdet? Tas det bort lär jag avbeställa omgående. Bonus Malus är ju en sak men skulle förmånsvärdesrabatten försvinna så blir ju en bil för 560000 JÄKLIGT dyr.
av Lövet
#1320891
coachen skrev:
Lockis skrev: sön 09 jun 2019, 12:08
coachen skrev: ons 05 jun 2019, 22:24 Om det blir ändringar så är det från när bilen registreras in, inte beställs om jag har förstått rätt
Stämmer, gäller från bilens registreringsdatum. Så en bil reggad 31/12 kommer ha bonus. En bil reggad 1/1 kommer inte ha bonus.
Finns ingen logik när Volvos VD säger att det är bara en modell som klarar dom nya kraven för bonus. Twin modellerna S-V60 ligger ju under 60. Säkert även Xc40. Dom nya kraven borde ju vara wltp? Eller ska myndigheter hitta på något eget?
Det är så förvirrat att idag så marknadsförs bilarna enligt WLTP men skattas enligt NEDC-korr. Dvs vi betalar fortfarande skatt som om NEDC gällde i bonus/malus.

Skatterna när vi går över till WLTP i bonus/malus kommer bli sinnessjuka. En helt vanlig D4 AWD V90 kommer kosta 11 tusen om året i skatt! Vi har helt plötsligt fått några av Europas högsta fordonsskatter :( Eftersom det volymmässigt säljs oerhört många fler sådana än T8or så har Volvo betydligt större problem än att några hybrider blir utan bonus.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]