Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
#1322450
Zanders skrev: tor 20 jun 2019, 09:24 Det tråkiga med rena elbilar förutom att dem är relativt få och dyra fortfarande är ju framförallt deras laddnätverk. Någon gång kommer man vilja ta en längre tur och det funkar ju skapligt med en Tesla och deras superchargers även om dem är få i Sverige så finns dem så att man kan röra sig i mellersta och södra Sverige utan några större problem. Tar man Ionity som exempel så har dem 5 stationer i hela Sverige vilket gör att man är betydligt mer begränsad. Vad jag vet så har varken fransmännen eller Volvo/Polestar något nätverk med snabbladdare.
Det finns snabbladdare så gott som överallt förutom kanske långt norrut så det är ett icke-problem och det byggs ut i rasande fart. Eon, Fortum mfl bygger också egna nätverk. Till och med Lidl har snabbladdare på alla sina nya butiker, gratis dessutom.
Tesla ha såklart en stor fördel. Speciellt model3 som även kan ladda på vanliga snabbladdare utanför teslas nätverk.
Användarvisningsbild
av sony
#1322453
Hur lång tid tar en snabbladbing ?
Hur lång tid tar en vanlig laddning?
Bilar jag utomlands vill jag köra mina egna vägar. Vill inte vara beroende av en speciell väg pga laddstationen.
Att detta utvecklas håller jag med om men just nu vill jag inte ladda i 2 timmar för att kunna köra 50 mil sen ladda igen 2 timmar osv.
Det är inget jag gör varje dag men 2 ggr om året gör att jag väljer hybrid.
av para
#1322461
Man snabbladdar upp till 80% av batteriet sen går det långsammare.
Med min bil Kia eNiro tar det ca 40-45 minuter från 10-80% och då kan jag köra 30-35 mil motorväg.
Premiumbilarna, tesla, Audi, Porsche är upp till 3ggr snabbare.
Om några år tar det 5minuter att fylla på 30mil.

Vanlig laddning hemma beror också på bil och laddbox.
Min Kia tar bara enfas och jag har kopplat den på 16Amp och då laddar den 2-3mil per timma. Premiumbilarna tar 3fas och då går det 3ggr så fort.
Användarvisningsbild
av sony
#1322463
Det var inte så farligt,enda nackdelen är att man måste ha koll på vilka vägar har laddstationer
av para
#1322464
Man får planera lite innan. Finns bra ruttplaneringsappar.
Bilen visar även närmaste laddare hela tiden.
av stevvee
#1322497
sony skrev:Det var inte så farligt,enda nackdelen är att man måste ha koll på vilka vägar har laddstationer
Det värsta är när stationerna är fulla alternativt inte fungerar. Trots att jag åker hybrid och inte använder så många publika stolpar har jag ändå stött på några icke fungerande. Sårbart !
Användarvisningsbild
av joel80
#1322568
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:
sony skrev:El bilens batteri håller i mer än 10 år. Efter 10-12 år ksnske du jsr 90% av kapaciteten kvar.
Pratade i förra veckan med en kille som jobbar med detta.
Vad i konstruktionen av batterierna gör att dom ska hålla längre?
Temperaturreglering bland annat
Samt buffert både uppåt och neråt. (när min bil visar 0% kvar är det ca 4kWh kvar i batteriet. Det är 10% buffert neråt.) nu går det att använda en del av det så man kommer nån mil eller två till i värdera fall... Men så modig är inte de flesta. :)
Även i toppen har jag ca 5% marginal.
Användarvisningsbild
av joel80
#1322569
sony skrev:Hur lång tid tar en snabbladbing ?
Hur lång tid tar en vanlig laddning?
Bilar jag utomlands vill jag köra mina egna vägar. Vill inte vara beroende av en speciell väg pga laddstationen.
Att detta utvecklas håller jag med om men just nu vill jag inte ladda i 2 timmar för att kunna köra 50 mil sen ladda igen 2 timmar osv.
Det är inget jag gör varje dag men 2 ggr om året gör att jag väljer hybrid.
Jag har "bara" snabbladdning i som mest 45kW. Det ger mig ca 15 mil på 30 minuter.
Många av bilarna som kommit senaste året har dubbla laddhastigheten från min. Och de flesta nya snabbladdarna som sätta upp stödjer 350kW men kopplas in på 150-200kW då det idag inte finns nån bil som kan ladda snabbare.

Det som är fint med de nya laddarna som sätts upp är att de för det mesta nu sätt i grupp om 4-8st, där dom på vissa ställer förberett för ännu fler.
Där har dom äntligen börjat ta efter Tesla.

En ganska bra överblick över just snabbladdare får man via snabbladda.nu, och vill man planera en längre resan kan man använda abetterroutplanner.com. :)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1322611
Hörde att Tesla modell 3 har stödjer laddning upp till antingen 220 eller 250 kW. Kommer inte ihåg vilket...

Kan rekommendera poden Bilar med sladd, för de som är intresserade av elektriska bilar.. 😀
Användarvisningsbild
av joel80
#1322612
Dom hart via mjukvaruuppdatering låst upp 200kW-laddning på Model3. De nya Ionity-laddarna stödjer tydligen redan det på många platser.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]