Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
#1321538
Tvärtemot tror jag att poilitkerna älskar oss som kör bil och envist fortsätter med det, hur ska annars statskassan fyllas på, om det visar sig att någon del av intäkterna från bilsmen minskar så kommer poiltikerna att hitta på nya sätt att finansiera statsapparaten, kilometerskatt tror jag man aktar sig för återinföra, för då riskerar man att svenskarna kör mindre bil och därmed så skullle intäkterna från bilsmen minska ;-)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1321672
Jag är övertygad om att kilometerskatt kommer införas när elbilsmarknaden ökar.

Tror inte att det avskräcker och att folk kör mindre. Ett bensinpris på 17 kr litern avskräcker inte och en tjuga litern tror jag inte heller får folk att ställa bilen.

Man kommer bara på sätt att jämföra summorna med som gör att de är propertionellt låga. Tex "värdeminskningen är så hög på bilen, att bränslekostnaden är försumbar.."
Användarvisningsbild
av Derank
#1321677
Om du kör 2000mil per och och bilen drar 1liter milen spelar det knappast någon roll om bensinen kostar 17 el 20sek litern, det handlar om ca 550sek i månaden i merkostnad, det är ett par pixzzor mindre
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1321701
Håller med! 😀👍🏻

Menar bara att man kommer tänka likadant med kilometerskatt. Man kommer inte köra mindre..

Sen är 6000 kr om året ändå pengar, men inte så man ställer bilen..😁
av Malmstroem
#1321713
Jag tror nog att 550:- i månaden har effekt på många som ska välja bil.

Jag är inte speciellt priskänslig, men vid två liknande alternativ kommer jag att välja det som är billigare. Om jag verkligen vill ha en speciell bil, kan jag leva med mera pengar -- men där det finns alternativ som kostar mindre / tar mindre bränsle / är mer fördelaktigt beskattade så kommer jag att välja det.

Cash is king. Det som styr konsumtionsmönster mest är kostnad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1321724
Om du står där och ska köpa nytt så på kanske det är avgörande. Med du säljer ju inte din bil du kör i idag bara för att man skulle höja bensinen 3sek på måndag.

550sek är en dagens mindre i veckan, då tar du matlåda istället,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Ice71
#1321732
Skulle jag byta min XC60 T5 -19 med 1570:- skatt per år, mot en likadan och leverans efter 1:a januari blir skatten drygt 10 000:-
Blir en rejäl peng i månaden för bara bilskatt 🙄
Användarvisningsbild
av Derank
#1322158
Förr el senare åker du ju på det om du inte ska köra 3års bilar i framtiden.

Det kostar att ligga på topp

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av stevvee
#1322168
Ice71 skrev:Skulle jag byta min XC60 T5 -19 med 1570:- skatt per år, mot en likadan och leverans efter 1:a januari blir skatten drygt 10 000:-
Blir en rejäl peng i månaden för bara bilskatt Bild
708kr skillnad jo visst pengar men inte överdrivet farligt heller. 6 luncher så är det klart.
av III
#1322176
För vissa är det växelpengar, för andra skillnaden mellan gå back eller gå plus en månad. Elle köpa julklapp till barn, dessa köper nog inte en dyr bil ändå men för många kommer det helt klart över tröskeln. Det som gör att man avstår. Ex jag, skulle kanske kunna ta mig råd att köpa bilen men inte så hög skatt varje månad.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]