Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tats68
#1317949
På vår XC60 my19 upptäcktes flygrost samt hål som rostat på Inscription listerna. Undrar om fler har upptäckt detta på sina Inscription lister. Känns att kromlister ska hålla lite mer än 5 månader .
Bild
Bilagor
0D441BB2-D2D8-4B5B-AE74-B652DB8B9B2B.jpeg
0D441BB2-D2D8-4B5B-AE74-B652DB8B9B2B.jpeg (167.25 KiB) Visad 2154 gånger
Senast redigerad av 1 Tats68, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1317962
Låter ju lagom spännande, har du möjlighet att ta några bilder?

Är det hål i ytskiktet eller rakt igenom?
av fragge
#1318014
Flygrost är ju just bara flygrost, bara att putsa bort det. Drabbar alla bilar om man inte sköter dem. Testa att tvätta bilen med avfettning ibland så skall du se att du slipper det.
av fragge
#1318031
SBergdahl skrev:Flygrostlösare är mer effektivt än avfettning mot just flygrost.
Självklart, men om man tvättar bilen löpande så slipper man komma till det läget att man behöver flygrostlösare. Om det behövs rekommenderar jag Dragons Breath, luktar apa men funkar bra.
av UnleashFusion
#1318036
SBergdahl skrev: tor 23 maj 2019, 16:11
Är listerna ens metall? Jag har utgått från att det är plast :-)

Plast ja, dock måste jag erkänna att på modernare eller nyare volvo tycker jag kvalitén på listerna är mycket sämre än förr. listerna vill gärna missfärga sig(typ vissa ställen blir det små små prickar som förändras till orange-aktig färg) efter x antal månader och blir lättare repor som är synliga. Dock försvinner missfärgningen med lite avfettning/gnugga..
Användarvisningsbild
av Derank
#1318039
flygrost får alla bilar oavsett om du så tvättar dagligen, men det är ju enkelt att få bort. Finns en miljard medel för det på marknaden, Red 7 funkar och luktar inte apa,
av tjtj
#1318074
Flygrost (om det nu är det du har) bildas under asfaltsfläckar pga metallrester i asfalten (från dubbar). Så det är ingen rost i vanlig bemärkelse. Avfettning hjälper inte mot flygrost utan det behövs antingen ordentlig polering eller speciella medel (syror). Googla "medel mot flygrost" så hittar du medlen.
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]