Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316509
boeder skrev:Såg en annan tråd viewtopic.php?t=142317 om att köra via Tuneln istället, håller med bedrövligt ljud om man inte kör Spotify t ex. "Bra" ljud funkade ju bättre i gamla min gamla XC60 med High Perfomance via FM.
Problemet med din gamla high performance är ju att man valt att bearbeta och ”fejka” ljudet mer än ex HK och B&W gör.

Samma problem finns ju ex i hörlurar där folk anser att skräphörlurar är bättre pga att basen hörs mer.
#1316529
RickardK skrev:Tyvärr är det inte mycket att göra åt FM kvaliteten, i Sverige tvingas man från myndigheters håll sända i vad som kallas mpx Power 0dBr mot i exempelvis Frankrike där de flesta stationer ligger kring mpx 7-9. Resultatet blir att som radiooperatör kan man inte trycka igenom hur mycket ”energi” som helst utan att överskrida 0dBr, med fattigare bas som följd alternativt ännu lägre ”volym/loudness” men då måste man skruva volymen till max för att ens kunna poppa på lite. För Volvos del svinenkelt att lösa, en ljudbild för FM som tar hänsyn till 0 dBr och en för streaming etc. SR har något mer bas än kommersiella stationer pga mer talat innehåll därför att mpx Power mäts över 20min och deras snitt blir då 0 dBr vilket i sig är galet.
Jo, men på mina gamla bilar har jag inte upplevt några problem så det måste vara FM-motagaren i den nya generationen bilar som är dålig?

.
#1316600
Nja, SR sänder varken mer eller mindre högkvalitativt än någon annan. De måste också förhålla sig till mpx Power 0dBr, däremot har de 50-60kw sändare mot 1-5kw.. samt att 0 dBr mäts över ett spann om 15min, när ex P3 spelar musik under en period exempelvis Digilistan har de mpx4dBr med mer botten i ljudet eftersom de trycker igenom mer energi.. men det gör inte att ljudkvalitén blir bättre. Men jag håller med att Volvos processing av svensk FM signal är kaos. Bor man i Malmö området kan man ju jämföra med danska kanaler som låter mer/”bättre” än svenska
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]