Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1315349
Jag har ett irriterande glapp i den halvautomatiska dragkroken, kan det vara någon som känner igen sig?

I ”utfällt läge” går det rycka lite upp och ner i dragkroken, då kan jag både känna och höra ett litet glapp. Inte särskilt stort, men det finns där.
Kör jag med släp påkopplat låter det desto mer, då ljudet verkar fortplantas i bilen. Samma ljud finns med olika släp, både nya som gamla. Så jag är rätt säker på att vi kan utesluta själva släpet.
Jag kör visserligen inte med släp särskilt ofta, men kan inte minnas att det låtit så sedan ny.

Bilen var inne på första servicen idag och jag bad dom kolla på detta (bland en hel del annat).
Jodå, ett visst glapp fanns det nog där enligt serviceteknikern, men något mer fel än så kunde inte konstateras och svaret jag fick var att ”vi skulle kunna byta krok, men jag vet inte om det går på garantin”.
Så det blev helt plötsligt upp till mig om jag vil chansa på att få det som en garantiåtgärd, eller betala en helt ny krok..

Jag hade visserligen en rätt ordentlig lista med sådant jag hade synpunkter på, kände mig själv som en kund av den jobbigare typen. Är dock allergisk mot skramlande inredning, dåliga regnsensor, knarrande ytterbackspeglar, andra konstiga ljud osv, som jag inte tycker ska behöva finnas på en bil som kostar 700k. Av någon anledning fann jag mig att dom flesta punkterna bockades av med ett ”vi hittade inget fel” och att en avgift för felsökning togs ut.

Kan även boka en ny grundligare felsökning av kroken, men jag känner att jag troligtvis kommer få samma svar och att dom vill ha betalt för en felsökning.

Hur ska jag ta det vidare? Skulle förmodligen vara lättare att gå tillbaka om det här är vanligt och andra fått det åtgärdat på något vis.
#1315357
Kan inte bilprovningen ge ett utlåtande på om det ska va så? Kommer dom med ett krav på åtgärd ja då får Volvo ta sig i kragen samt återbetala dig kan man tycka om felet är ett fel som kräver åtgärd men som dom nekar till?
#1315727
Inte upplect just glapp i kroken, men ska kika närmare på det när jag fäller ut nästa gång.

Kan däremot skriva under på ALLT annat som TS skriver ovan. Är också extremt gnällig kund och påtalar hur mycket saker som helst vid servicetillfällen och däremellan som i mitt tycke är direkta garantiåtgärder. 9 fall av tio bedöms dock alltid som "det är inget fel, det är en feature". Om ett ärende inte finns loggat, eller PS inte kan söka sig till ett liknande fel i journaler finns felet helt enkelt inte, och det krävs MYCKET jobb att ens få det fortsatt utrett.

Tycker precis som TS, att med en bil för 500K+ har man SYNNERLIGEN rätt att påtala och bli bemött adekvat med bilens uppenbara brister.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]