Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
#1315300
Jag har nu "varit gift" med en XC60 T8 MY19 i nästan ett år och i stora drag är jag nöjd med bilen, t o m riktigt nöjd.

Allt är jag dock inte helt lugn med och tänkte fråga er andra med samma modell om ni upplevt något liknande som jag.

Tidigt i höstas började bilen släppa ut en obehaglig doft, en blandning mellan brända bromsskivor och oförbränt bränsle. Nästan efter varje körning, oavsett om det var nästan enbart på el eller blandat. Lukten kommer omedelbart efter jag stängt av tändningen, undertill på höger sida av bilen. Stanken varar i mindre än en minut.

Verkstaden har letat efter orsak ett antal gånger och felsökt i systemet, men utan resultat.

Den andra mysko grejen började också någon gång i höstas. Den stora kylfläkten började dra igång under lugn körning - på riktigt högt varv - så högt att ratt och ja,,, hela bilen vibrerar. Det kom inte särskilt ofta och jag bara rapporterade det till min verkstadstekniker och vi var överens om att avvakta med aktiv felsökning.

Sedan dess har det successivt kommit oftare och oftare - för att nu hända vid varje körning. Efter ca 1,5 km's körning på el (hybridläge eller ecoläge) drar stora kylfläkten igång. Edit/tillägg: Så fort jag stänger av bilen, stannar fläkten.

Vid felsökning på verkstaden i vintras, hittades inga spårbara fel. Jag ska påpeka detta vid första ordinarie service den 22/5.

Hmm, trist, jag får nästan aldrig mer uppleva en tyst smygande körning i stan - kylfläkten låter verkligen högt och jag undrar verkligen vad tusan det är som triggar den. Kanske är det något fel på batteriet?
Bilen har senaste mjukvara. (februari)

Så, är det någon mer än jag som upplevt liknande symtom med sin T8:a?
av MrRob
#1315304
Jag har en V60 T8 och har samma problem med den brända doften, kommer ibland och känns som om jag känner lukten mest när jag öppnar bagageluckan d.v.s. bakom bilen.

Har spontant tänkt att man kört lite för hårt med bilen men jag gubbkör ju mest och försöker komma så långt på el som möjligt :party:

Har inga problem med någon fläkt som stör, bilen smyger fram tyst som en mus.
#1315314
Upplever ingen lukt men enbart kört 350 mil. Blir det skillnad om du bokar ur värmning via värmaren när du kör på el ?

Fläkten låter ju som att den går på högvarv för att kyla batteri, har dom kollat alla temperaturer vid provkörning ?
#1315352
Hmm, söker efter detta inlägg, men hittar det inte.
Det var en T8 det handlade om i den tråden också?
#1315403
Lukten beror nog helt säkert på bränslevärmaren när den stängs av, bensinvärmare luktar riktigt jäkla illa just då. Nu kör jag Passat GTE för tillfället men brukar förvärma med bensinvärmaren och så fort man startar bilen så stängs värmaren av och den där stanken kommer, har jag otur så kommer det in i bilen via ventilationen.....inte trevligt alls.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1315406
Har inte t8 också partikelfilter som måste brännas ur?
#1315554
Nja, den tråden handlar inte om en T8 alls, men visst, jag ska föreslå teknikern att kika på katalysatorn - det är kanske den det är fel på.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]