Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317243
Jag kramar skämskudden,,, lite åt både mig och verkstaden.

Jag hittade källan till stanken - det var helt enkelt Tillskottsvärmaren som var på. Hittade det i menyn under Klimat. Jag lekte säkert med inställningarna i höstas och bockade för funktionen av ren nyfikenhet. Tog bort bocken och ingen mer stank efter körning. Det medför dock att kalla dagar då jag kör i elläge, så kommer ingen värme i kupén - inte på korta sträckor i alla fall. Antagligen precis som det ska vara...

Kylfläktsproblemet består - bilen ska in på ettårsservice i veckan. Får se om teknikern hittar något angående det problemet.
av stevvee
#1317248
betterlead skrev:Jag kramar skämskudden,,, lite åt både mig och verkstaden.

Jag hittade källan till stanken - det var helt enkelt Tillskottsvärmaren som var på. Hittade det i menyn under Klimat. Jag lekte säkert med inställningarna i höstas och bockade för funktionen av ren nyfikenhet. Tog bort bocken och ingen mer stank efter körning. Det medför dock att kalla dagar då jag kör i elläge, så kommer ingen värme i kupén - inte på korta sträckor i alla fall. Antagligen precis som det ska vara...

Kylfläktsproblemet består - bilen ska in på ettårsservice i veckan. Får se om teknikern hittar något angående det problemet.
Läs vad jag skrev 7/5 Bild skönt att det försvann
#1317973
@stevvee, Yes, yes,,, Men först nu har jag läst noggrant,,, :-D :oops:

Tack Stevvee.

Inga felindikationer angående fläkten på servicen igår. Bilar är väl egna individer... Jag vänjer mig eller så kanske det lugnar sig efterhand.

Mycket ny mjukvara fick bilen i alla fall.
#1318072
betterlead skrev: sön 19 maj 2019, 08:23 Jag kramar skämskudden,,, lite åt både mig och verkstaden.

Jag hittade källan till stanken - det var helt enkelt Tillskottsvärmaren som var på. Hittade det i menyn under Klimat. Jag lekte säkert med inställningarna i höstas och bockade för funktionen av ren nyfikenhet. Tog bort bocken och ingen mer stank efter körning. Det medför dock att kalla dagar då jag kör i elläge, så kommer ingen värme i kupén - inte på korta sträckor i alla fall. Antagligen precis som det ska vara...

Kylfläktsproblemet består - bilen ska in på ettårsservice i veckan. Får se om teknikern hittar något angående det problemet.
Gäller det där med kylfläkten efter varje körning?
Vis av erfarenhet med min gamla diesel som hade partikelfilter så hände det minst en gång i veckan att den brände ur filtret och då när man stängde av bilen så stod fläkten och tok körde några minuter. :)
#1325411
Gällande kylfläkten så har jag haft ett liknande fel. Oavsett hur hårt eller försiktigt jag körde så körde fläkten igång ordentligt högt. Dessutom så gick den i cykler, d.v.s den kör ett tag, avbryter väldigt kort och startar igen.

Därefter märkte jag om jag satte bilen i "Pure" och cyklen fick gå klart så upphörde fläkt ljudet helt.

Jag lämnade in bilen på verkstaden och de fick ta en titt på det. Dom lyckades hitta felet av ren tur. De mätte AC trycket och jämförde det med en likadan bil som dom råkade ha inne samma dag och upptäckte att trycket var ordentligt mycket högre i min bil. Så det var en av två saker som kunde vara fel. Högt tryck eller en dålig sensor. Dom bytte sensor samt tömde systemet och byggde upp ett nytt tryck.

Sen dess har jag inte haft problemet alls. Så mitt tips är att låta verkstaden titta på AC trycket :)
#1330088
Tack för tipset!

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]