Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trupina
#1312864
Hej
Försökte söka efter liknande tråd på forumet utan resultat. Har en xc60 från 2019. Tycker att back sensorn och fram sensor aktiverad sent på bilen och ibland aktiveras dem inte alls. Är det någon av er som har haft liknande problem?
Kan det vara problem med mjukvaran eller sensorerna.


Är det något man kan göra själv dvs ändra hur känsliga dem ska vara?

Har bokat tid angående detta men fick inte tid förrän 17 maj.
av RYN
#1312929
Det fungerar precis lika dåligt på min V60. Oftast får man ingen förvarning innan det blir fast ton och då är man väldigt nära så det är knappt man törs lita på dem.

Jag har besviket accepterat det som en kass konstruktion men det kanske finns någon lösning. Det blir intressant att se vad du får för svar.
av Holloman
#1312968
Det har varit uppe i ett antal trådar som ett av flera irriterande "features". Tror det är generellt och inte något som varierar från bil till bil. Fram tycker jag den reagerar nästan för snabbt och bak inte alls förrän i sista minuten.
av fragge
#1313136
Finns en uppdatering som kom i Februari (iaf till XC60) som påstås fixa det, har fått den på min och upplever det nog som bättre.
#1315792
Intressant, mina sensorer fram, i alla fall, fungerade perfekt innan den uppdateringen och efteråt blev det sämre. Ofta får jag "rödtjut" direkt utan förvarning.
Går inte att lita på de där sensorerna.
#1315814
Kan problemet inte ha med pollen att göra? Märkte det på min s60 -15 att den larma utan att det va hinder i vägen slutade falsklarma när jag torkade bort på sensorerna med fingret
av fragge
#1315878
LazerHawke skrev:Kan problemet inte ha med pollen att göra? Märkte det på min s60 -15 att den larma utan att det va hinder i vägen slutade falsklarma när jag torkade bort på sensorerna med fingret
Problemet var snarare att de inte larmade alls förrns i sista sekund. Uppdateringen verkar ha avhjälpt det.
av Holloman
#1316370
betterlead skrev:Intressant, mina sensorer fram, i alla fall, fungerade perfekt innan den uppdateringen och efteråt blev det sämre. Ofta får jag "rödtjut" direkt utan förvarning.
Går inte att lita på de där sensorerna.
Exakt samma känsla. Bak har blivit bättre men nu kan den larma och visa helrött fram utan att det ens är i närheten av att vara nära ett hinder.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]