Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogsme
#1316518
Jag upplever samma beteende på min V90. Jag tror att Volvo har gjort en "intelligent" distansvarning; När bilen framförs försiktigt/kontrollerat så varnar inte systemet förrän precis mot slutet, vid mer oförsiktig manövrering varnar den tidigare. Själv har jag aldrig (haft V90 i 2.5 år) vant mig vid det beteendet utan föredrar den traditionella "linjära" avståndsvarningen som jag haft i alla föregående bilar.
av trupina
#1317837
Hej
Hade min volvo inne på verkstad på grund av detta och deras svar var. Bilen måste vara i rullning för att sensorerna ska aktiveras. Men i denna vevan så tändes lampan "Ingen motoroljetryck stanna motorn" det var en kabel som satt löst. Efter att dem satt i kablen som den ska har backsensorerna fungerat bra. Dem har inte gjort någon uppdatering på bilen.
av CarlJo
#1317965
Har också samma problem som de flesta av er nämner och lämnade in bilen för det.

När jag fick tillbaka bilen så var problemet fortfarande där, men ljudet var högre. Så åkte tillbaka för att höra med verkstan vad de har gjort och det visade sig att det bara hade höjt volymen på signalen. Och i förra veckan körde jag in i en stenmur för att sensorerna inte varnade.
#1318215
Fick lära mig att följande gäller för sensorernas känslighet.

Fram ska första varningen komma vid 80 cm och bak vid 150 cm.

Min ST mätte av egen nyfikenhet upp detta till 70 resp 140 cm på min bil.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]