Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350164
Dromlada skrev: sön 24 nov 2019, 12:17 Tror personligen detta är ett JÄTTE problem men att Volvo lyckats avstyra det, jag radar upp några punkter som får mej att tro det.
1. De bilar jag testat utan silentkudde i däcken har haft detta jobbiga ljud, min XC60 vinter som somardäck, demobil XC60 19" vinterdäck utan silentkudde, försäljarens V90 20" vinterdäck utan silenkudde.
2. De bilar vi testade innan köp hade alla 19" Michelin med silenkudde ingen demobil vi testade kanske 3-4 st hade ljudet.
3. ÅF har bekräftat att det finns 2st problemsom Volvo felsöker vibrationer och ljudproblem.
4. Nån skrev att det är ändringar på gång vad det gäller upphängningar någon som kan bekräfta det?

Elektrikern84 Vår XC60 ligger på 78-80 db vid 100km/h med 19" pirelli dubbade mätt med Iphone X viket ska mäta pålitligt.
En höjning av 10db uppfattar örat som dubblering av ljudnivån.
Här finns fakta om buller: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/bu ... ed-buller/
Så jag som beställt med 18” ska redan va beredd på klaga? Jag har 18” och 17” till min V90 idag utan bekymmer dock.
av Lockis
#1350170
Min nuvarande V60 med pirelli 17" friktions däck uppvisar inga bekymmer.
Likaså 17" Michelin primacy 4 på sommardäcken har inga problem.

Är inte orolig för nya bilen som kommer ha likadana vinterdäck men 18" på sommar.
av Sudden78
#1350176
Har inte upplevt nåt problem med min V60-19. Har 20” Pirelli på sommar och 18” Conti dubb på vinter. Har bekanta som kör både V90CC och V60CC utan problem.

Det enda som jag kände bara att de nya dubbdäcken lät en del i början, med det försvann ganska snabbt när dubben blev inkörd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Dromlada
#1350206
Det verkar ju som det finns en del som inte har bekymmer, vi diskuterade på jobbet om fyrhjulsdrift eller inte var en faktor.
Ni som inte upplever några ljudproblem har ni fyrhjulsdrift?

Goodyear har 18" däck med silentkudde i (GOODYEAR ULTRA GRIP ICE ARCTIC SUV
235/60R18 107T XL SoundComfort) nån som testat?
#1350222
Dromlada skrev: sön 24 nov 2019, 14:28 Det verkar ju som det finns en del som inte har bekymmer, vi diskuterade på jobbet om fyrhjulsdrift eller inte var en faktor.
Ni som inte upplever några ljudproblem har ni fyrhjulsdrift?

Goodyear har 18" däck med silentkudde i (GOODYEAR ULTRA GRIP ICE ARCTIC SUV
235/60R18 107T XL SoundComfort) nån som testat?
Min V90 utan oljud är en AWD
av Sudden78
#1350232
Dromlada skrev:Det verkar ju som det finns en del som inte har bekymmer, vi diskuterade på jobbet om fyrhjulsdrift eller inte var en faktor.
Ni som inte upplever några ljudproblem har ni fyrhjulsdrift?

Goodyear har 18" däck med silentkudde i (GOODYEAR ULTRA GRIP ICE ARCTIC SUV
235/60R18 107T XL SoundComfort) nån som testat?
Japp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1436890
Undvik att köra i vägbanans hjulspår. Redan ett par decimeters sidoförflyttning kan halvera ljudtrycket från däck/vägbanekontakten.
Visst skiljer det mycket mellan olika däck.
Roten till problemet är ändå den nordiska asfaltbranschens fiffel med inblandning av icke-dubbtåligt stenmaterial i asfalt där byggherren beställt dubbtålig specialsten. I länder utan dubbdäckstrafik slits inte vägytan på samma sätt, så där bullrar det mindre. Om svensk asfalt görs med 100 % dubbtålig sten så bullrar den också mindre:
https://www.slideshare.net/mobile/Johan ... n-hemlxa-r
:nerd:
av III
#1436964
Joråsåatt skrev: sön 21 mar 2021, 12:32 Undvik att köra i vägbanans hjulspår. Redan ett par decimeters sidoförflyttning kan halvera ljudtrycket från däck/vägbanekontakten.
Visst skiljer det mycket mellan olika däck.
Roten till problemet är ändå den nordiska asfaltbranschens fiffel med inblandning av icke-dubbtåligt stenmaterial i asfalt där byggherren beställt dubbtålig specialsten. I länder utan dubbdäckstrafik slits inte vägytan på samma sätt, så där bullrar det mindre. Om svensk asfalt görs med 100 % dubbtålig sten så bullrar den också mindre:
https://www.slideshare.net/mobile/Johan ... n-hemlxa-r
:nerd:
Roten är för känslig och för dåligt ljuddämpad konstruktion. Det finns bilar som är tystare och mindre bullrig på dålig asfslt. Det är grunden, sen är slät asfalt såklart tystare och räddar en för känslig konstruktion.
av Dpblad
#1573916
Hämtade ut min nya XC60 T8 idag utan att ha en aning om denna problematik. Noterade jobbiga blåsa-i-flaskan-resonanser vid första vändorna på motorväg. Sökte och hittade trådarna här om V90 mfl. :crying: Tid bokad på måndag hos PST som naturligtvis aldrig hört talas om problemet. Tur att min XC70 ännu inte är såld.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]