Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1573953
Dpblad skrev: fre 22 mar 2024, 18:41 Hämtade ut min nya XC60 T8 idag utan att ha en aning om denna problematik. Noterade jobbiga blåsa-i-flaskan-resonanser vid första vändorna på motorväg. Sökte och hittade trådarna här om V90 mfl. :crying: Tid bokad på måndag hos PST som naturligtvis aldrig hört talas om problemet. Tur att min XC70 ännu inte är såld.
När min V90 MY22 var ny och min då 89-åriga morsa skulle åka i min V90 (19 tum hjul, Michelin Primacy 4, 245/40 R19 VOL med ljuddämpande material i) på allra första turen, vet du vad hon sa efter några kilometer på lite grövre asfalt?
- Vad högljudd den nya bilen är. Och ändå hör hon lite dåligt och har hörapparat.
Och det fick jag lov att hålla med henne om att det var ett liksom vinande ljud.
Lite pinsamt en splitterny bil som då bara rullat några kilometer sen jag hämta ut den inte var tyst.
Min förra V70 MY14 var mycket tystare på grövre asfalt.
Nu skall jag inte ha min V90 så många månader till så sen slipper man såna här problem.
av Dpblad
#1574001
Ja, det finns risk för att ägandet inte blir lika långvarigt som tänkt. Just eftersom att bilen är så trevlig i övrigt så känns det irriterande. Nu sitter det Michelin Primacy 4, 255/45 R20 VOL på och jag vågar inte tänka på hur det kommer låta i höst när jag byter till dubbdäcken. Och inlämning för professionell ljuddämpning verkar bara hjälpa marginellt vad jag kan lästa ut från trådarna här.
av 246
#1574025
Löser inte det förbaskade grundproblemet med våra förövrigt sköna bilar, men här kommer ett hett tips på slippa bullerskador och högt blodtryck:) Man är glad och utvilad vid ankomst. Kanske inte passar alla men jag föll platt för denna.

Åker jag ensam på långfärder eller över en halvtimme är min lösning brusreducerande lurar (med musik förstås) :-D
Det finns andra tillverkare som säkert är minst lika bra, men jag kör med Bose Quiet Comfort 35 med en batteritid som håller i evigheter, sköna på huvudet, även efter flera timmar och dom ligger alltid i bilen. Laddas med micro-USB...väääldigt sällan.
Har ni inte provat, så gör det...en helt ny värld öppnar sig.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hur många mil per år kör du ungef[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]