- tis 22 okt 2019, 12:40
#1343553
Först och främst kan jag konstatera att ÅF är totalt ointresserad av detta bekymmer. Jobbar själv med försäljning och behandlar inte mina kunder så här. Tråkigt för att sammanfatta det milt.
Jag är ändå ganska nöjd med hur bilen blev efter bytet till Michelin. Jag retar mig inte längre på ljudet även om jag tycker att däckljudet är högre än exv Audi Q5 eller BMW X3. Men det är subjektivt och jag har en negativ ingångsvinkel... Har t ex roat mig med att mäta ljudet med dB mätare i telefonen och åkt med i en XC90 T8 under älgjakten nu. Jag får samma nivå i min XC60 som XC90:n, ca 71 dB i 125 km/h, XC90:n rullar på friktionsdäck 20", vet ej fabrikat eller dimension i övrigt.
Så det är väl frid och fröjd med själva bilen får jag säga. Om man retar sig på däckljud tycker jag det är värt att prova "Acoustic"-däck.
Jag är ändå ganska nöjd med hur bilen blev efter bytet till Michelin. Jag retar mig inte längre på ljudet även om jag tycker att däckljudet är högre än exv Audi Q5 eller BMW X3. Men det är subjektivt och jag har en negativ ingångsvinkel... Har t ex roat mig med att mäta ljudet med dB mätare i telefonen och åkt med i en XC90 T8 under älgjakten nu. Jag får samma nivå i min XC60 som XC90:n, ca 71 dB i 125 km/h, XC90:n rullar på friktionsdäck 20", vet ej fabrikat eller dimension i övrigt.
Så det är väl frid och fröjd med själva bilen får jag säga. Om man retar sig på däckljud tycker jag det är värt att prova "Acoustic"-däck.
Volvo XC60 D4 AWD 2019