Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lafi
#1319237
Dromlada skrev: tor 30 maj 2019, 14:05
lafi skrev: tor 30 maj 2019, 13:48
Dromlada skrev: tor 30 maj 2019, 13:44 Har en XC60 -19, D4.

Jag upplevde mina dubbdäck väldigt högjudda (pirelli 18" med dubb).
Åkte inte så många mil med dessa innan byte till sommardäck så jag vet inte om resonansljudet finns på dessa.
Sommardäcken är Continental ecocontact 5 Vol med ljuddämpande matta i.
Med dessa på har jag samma höga ljud, jag hör ljudet redan vid 50km/h men blir för mina öron outhärdligt vid farter över 100km/h.
ÅF håller på att kolla efter en åtgärd.
Vad har du för storlek på sommardäcken?
Det är 18" på dessa med.
Min PST påstår att det inte finns 18tum med ljuddämpande matta, bara på 19tum och uppåt...rörigt detta
Användarvisningsbild
av KGF
#1319335
Har kört till Stockholm nu från Småland och kan kan konstatera att Continental 18" är högljudda. Precis som mina Hakka 20". Det är två frekvenser, den ena är däckens malande mot vägbanan. Den andra frekvensen är högre, liknar när man blåser i en flaska men den är inte konstant utan intermittent. På vissa vägavsnitt på E4:an är det så att det sjunger i hela bilen. Jag har lånade 18" på nu, kör annars på 255/45-20 med exakt samma problem.
Användarvisningsbild
av KGF
#1319820
Efter att ha justerat ner däcktrycket till 2,2 bar (från 2,6) tycker jag att ljudet försvunnet eller iallafall ändrat frekvens så att det inte stör längre. Det finns där men sticker inte ut lika mycket längre. Hade jag inte hört detta ljudet från början hade jag inte reagerat alls nu efter justering till 2,2 bar. Så med 18" får jag väl säga att allt är frid och fröjd nu. Så dax att lägga på 20" igen och börja lyssna :crying:
Användarvisningsbild
av KGF
#1320010
Fyller på med lite erfarenheter här, kanske någon är intresserad :-)
Var hos lokala Volvohandlaren idag och körde en XC60 D4 R-Design med 19" Michelin Latitude Sport 3 Acoustic VOL-märkta 235/55-19. Det finns en skillnad mellan Conti 18" och Michelin 19" till Michelin-däckens fördel. Däckljudet är nog ungefär samma i decibel men med Michelin är det ett ljud och det är konstant men med Continental är det två ljud, ett däckljud (konstant) och ett resonansljud som är intermittent. Det gör att det stör öronen mera (iallafall mina två), eftersom det låter som det skramlar.
av Dromlada
#1320086
KGF skrev: tis 04 jun 2019, 14:45 Fyller på med lite erfarenheter här, kanske någon är intresserad :-)
Var hos lokala Volvohandlaren idag och körde en XC60 D4 R-Design med 19" Michelin Latitude Sport 3 Acoustic VOL-märkta 235/55-19. Det finns en skillnad mellan Conti 18" och Michelin 19" till Michelin-däckens fördel. Däckljudet är nog ungefär samma i decibel men med Michelin är det ett ljud och det är konstant men med Continental är det två ljud, ett däckljud (konstant) och ett resonansljud som är intermittent. Det gör att det stör öronen mera (iallafall mina två), eftersom det låter som det skramlar.
Jag har också provat en XC60 D4 R-Design med 19" Michelin Latitude Sport 3 Acoustic VOL-märkta 235/55-19. Denna upplevde jag som enormt mycke tystare än min och den hade bara ett ljud ej resonansljudet.

Har också muntligen fått bekräftat att Volvo vill ha in rapporter om resonansproblem från ÅF till en grupp på Volvo som jobbar med problemet. Problemet finns på de flesta nya modeller verkar det som.
av III
#1320171
Är ute och åker hyrbil, en v60 d3 inscripion aut. Ingen raket men ändå tillräckligt stark som bruksbil. Åkt långt med den idag. Men helt klart förvånansvärt mycket däckbuller. Trodde den skulle gå tystare helt klart. Däck 235/45 18. Har idag privat en v60 -18, den är helt klart tystare. Någon skrev att volvo jobbar på frågan om däckbuller. Det hoppas jag definitivt. På många sätt en trevlig bil men... däckbuller. Vad hände? Volvo som varit kända för att gå tyst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

@White , Så länge är det faktis[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]