Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KGF
#1318699
En uppdatering på mitt förra inlägg. Imorgon byter jag till lånade original 18" med 60-profil och kör dem nån vecka för att se hur ljudbilden förändras. Kanske kan utesluta att det är nåt annat än just däcken som låter... Blir intressant att höra hur det låter imorgon... :-/ Fortsättning följer...
av dfa
#1318792
Har 20" Pirelli PZero med VOL och PNCS (245/45 R20) på min V90 CC. Är nöjd med ljudet. Finns för provkörning i centrala GBG :)

Edit: Blev lite väl entusiastisk och tänkte inte på att det inte var samma bilmodell, så kanske inte ett jättebra test. Men ändå.
Användarvisningsbild
av KGF
#1318888
Har kört en förmiddag nu med 18" Continental och är förvånad att skriva att resonansljudet är kvar! Möjligtvis något bättre men absolut inte bra. Jag hade föreställt mig att det skulle tystna när jag gick från 20" till 18". Ska åka till Stockholm över helgen (från Småland) så det blir lite längre utvärdering av ljudnivån.
#1318895
Med mobilens dba mätare kan man på ett hum använda värdet för att jämföra med olika däck eller bilar (samma vägsträcka, hastighet, fläkt och ljud av, tel i samma position). Gör det, för det lågfrekventa tröttande bullret uppfattas inte direkt för vissa.
Jag har fått:
A4 allroad 2015, 67 d
A4 avant 2017, 69 d
Passat alltr. 2016, 68 d
V60 cc 2019, 74 d
av Dromlada
#1319232
Har en XC60 -19, D4.

Jag upplevde mina dubbdäck väldigt högjudda (pirelli 18" med dubb).
Åkte inte så många mil med dessa innan byte till sommardäck så jag vet inte om resonansljudet finns på dessa.
Sommardäcken är Continental ecocontact 5 Vol med ljuddämpande matta i.
Med dessa på har jag samma höga ljud, jag hör ljudet redan vid 50km/h men blir för mina öron outhärdligt vid farter över 100km/h.
ÅF håller på att kolla efter en åtgärd.
av lafi
#1319234
Dromlada skrev: tor 30 maj 2019, 13:44 Har en XC60 -19, D4.

Jag upplevde mina dubbdäck väldigt högjudda (pirelli 18" med dubb).
Åkte inte så många mil med dessa innan byte till sommardäck så jag vet inte om resonansljudet finns på dessa.
Sommardäcken är Continental ecocontact 5 Vol med ljuddämpande matta i.
Med dessa på har jag samma höga ljud, jag hör ljudet redan vid 50km/h men blir för mina öron outhärdligt vid farter över 100km/h.
ÅF håller på att kolla efter en åtgärd.
Vad har du för storlek på sommardäcken?
av lafi
#1319235
Fick låna en demobil med samma däck dom jag har. Problemet fanns tyvärr på den också, om än med en lite annorlunda frekvens. De ska försöka leta upp en bil med annat däckmärke på som vi kan låna däcken av. Annars är det 19tum som de tror mest på, men då får jag nog pröjsa själv :(
av Dromlada
#1319236
lafi skrev: tor 30 maj 2019, 13:48
Dromlada skrev: tor 30 maj 2019, 13:44 Har en XC60 -19, D4.

Jag upplevde mina dubbdäck väldigt högjudda (pirelli 18" med dubb).
Åkte inte så många mil med dessa innan byte till sommardäck så jag vet inte om resonansljudet finns på dessa.
Sommardäcken är Continental ecocontact 5 Vol med ljuddämpande matta i.
Med dessa på har jag samma höga ljud, jag hör ljudet redan vid 50km/h men blir för mina öron outhärdligt vid farter över 100km/h.
ÅF håller på att kolla efter en åtgärd.
Vad har du för storlek på sommardäcken?
Det är 18" på dessa med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]