Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lafi
#1312577
Hej,
har en XC60 -19, D4 som jag upplever har ett ganska störande resonansljud
i runt 105-120. Ljudet kommer och går lite grann det är utöver det "normala" vägljudet.
Har pratat med ÅF och de säger att det enda som skulle hjälpa är att gå upp till 19", men det är
inte en garantiåtgärd så det får jag stå för själv i så fall.

Någon som haft samma problem?

Hade en XC-60 -16 tidigare och är nöjd med den nya, men jag måste säga att just vägljud i allmänhet
blivet sämre med den nya. Vinterdäcken ska vi inte prata om hur mycket de låter.
av Holloman
#1314001
Med vinterdäcken hade jag (och många med mig) samma problem tills de bytte ut Pirellidäcken till Continental. Sen jag bytte till sommardäcken så upplever jag dock bilen som väldigt tyst (har akustikrutor). Kör T5.
av lafi
#1314086
Ok, då är det samma jag har. Har i alla fall fått en bra kontakt på verkstaden idag som haft liknande besvär på andra modeller., V90 tror jag. Vi ska börja med att testa mindre däcktryck, sedan kanske något annat fabrikat. Enligt Volvo så blir det bättre att gå upp till 19tum, de däcken har tydligen en annan förstärkning i sig. Men det går inte på garantin tyvärr :(
av lafi
#1317466
Någon som har något annat märke än Continental på sina 235/60x18?
Har provat med mindre tryck och det blev lite bättre nu börjar det inte förrän i 110, långresa till Stockholm i helgen, 70 mil totalt. Det hinner man bli ganska irriterad på när man "hittat" ett ljud att lyssna på....
av Denesfay
#1317695
Däcken du kan köra med annars är Pirelli P Zero med VOL PNCS. Det är alltså extra ljudisolerade. Det sitter skumbitar på insidan av däcket. Det motverkar buller. Har själv detta på min V60 på Originalhjulen (20") och har kört lånebil med dessa däck. Annars kör jag Hankook på mina 21" och det är en jäkla skillnad.
#1317932
Åkte med en kollega i hanns nya xc60 idag med 18” hjul o kan bara säga att resonansljudet i nämnda intervallet 105-120 var helt sjukt :-o .
Måste vara något generalknas!
Kan bara hoppas att den v60 cc jag beställt inte dras med samma problem.
Lite lätt orolig då det ändå är samma plattform på bilarna. :-(
Användarvisningsbild
av KGF
#1318610
Har samma typ av resonans ljud på 20". Någon beskrev det som att man blåser i en tom flaska. Verkar ha med grovleken på asfalten att göra men resonansljudet kan uppstå långt ner i hastighet, redan vid 25 km/h och det ändrar sig sedan inte nämnvärt med hastigheten. Har varit i Danmark och Tyskland och kört och då uppstår inte detta ljudet. Därför tror jag att det är asfaltens grovhet som är problemet. Däcken är Nokian Hakka Black 2 SUV, 255/45-20. Har laborerat med olika däcktryck i flera veckor nu men det blir ingen nämnvärd skillnad. Så det blir till att testa att byta däck. Jag är inne på Pirelli med PNCS eller motsvarande från Michelin (Latitude Sport 3 med VOL-märkning?). Någon med erfarenhet som kan säga om dessa däck är tysta på en XC60? Eller andra bra förslag?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]