Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KGF
#1343553
Först och främst kan jag konstatera att ÅF är totalt ointresserad av detta bekymmer. Jobbar själv med försäljning och behandlar inte mina kunder så här. Tråkigt för att sammanfatta det milt.

Jag är ändå ganska nöjd med hur bilen blev efter bytet till Michelin. Jag retar mig inte längre på ljudet även om jag tycker att däckljudet är högre än exv Audi Q5 eller BMW X3. Men det är subjektivt och jag har en negativ ingångsvinkel... Har t ex roat mig med att mäta ljudet med dB mätare i telefonen och åkt med i en XC90 T8 under älgjakten nu. Jag får samma nivå i min XC60 som XC90:n, ca 71 dB i 125 km/h, XC90:n rullar på friktionsdäck 20", vet ej fabrikat eller dimension i övrigt.

Så det är väl frid och fröjd med själva bilen får jag säga. Om man retar sig på däckljud tycker jag det är värt att prova "Acoustic"-däck.
av Dromlada
#1346604
Var till min ÅF i tisdags för inspelning av ljudet som sedan skickats till Volvo.
Dom ska lyssna efter olika frekvenser.

Det jag funderar över är om det är så vanligt med ljudet eller nöjer sig folk, min bil är helt occeptabel vid lite grövre beläggning oturligt nog är vägarna i direkt närhet ganska ok men hittat ett parti där vi åkte vid inspelningen. ÅF säger iaf att det är ett fåtal som klagat.
Användarvisningsbild
av KGF
#1346611
Jag har funderat i samma banor hur vanligt det egentligen är. Inte så många verkar ju klaga här på forumet heller. Om det inte är vanligt så är det ju något fel på de bilar som är drabbade.

Fick på vinterdäcken i förrgår och vid ca 130 km/h kommer det där "blåsljudet" tillbaka, alltså vid mycket högre hastighet än på sommardäcken. Med sommardäcken kunde jag börja ana ljudet redan vi 25-30 km/h. Hade nästan glömt bort hur irriterande det där ljudet är nu när man varit befriad från det i några månader.
av sjolof
#1346735
Såg fram emot att få min XC60 B4 efter varit ganska less på vibrationerna i min V90 D5 AWD som jag körde i 3 år.
Har nu fått en bil med detta fruktansvärt irriterande ljud. Med sommardäcken (18”) var det värst runt 120-125 km/h, med vinterdäcken kommer det i lite olika hastigheter. Då kollegan (har likadan bil) har samma oljud och redan håller på med verkstaden så låter jag honom hålla på... Jag är trött på sånt här. Kör med hörlurar med brusreducering istället.
Funkar rätt ok. Bara 2 år och 11 månader kvar tills nästa bil...
av Dromlada
#1349980
Nu har Volvo centralt konstaterat att det inte finns nått fel på vår bil efter vibrationsmätningar och ljudmätning med mobiltelefon. Har försökt få tag på nån via formuläret på Volvocars utan resultat.
ÅF kunde först inte göra nått tills vi tydligt sa att vi inte kan ha det så här, att det är oacceptabelt och att vi kommer att gå vidare till annan instans.
Fick försäljaren att ta en tur med våran bil och efter det så förstod han vilket ljud vi menade, vi talade om för honnom att ljudet dubblas redan vid lite sämre vägar och på dåliga motorvägar är fruktansvärt jobbigt.
Vi fick då låna demobilen över natten en B4 med 19", tanken var att flytta äver dessa hjul på våran för att konstatera att det är fel på vår bil dagen efter. Den lät annu mer än våran däcken var utan silentkudde.
Försäljaren hade då på vägen hem konstaterat att hans V90 hade samma ljud fast ännu högre, vi provade den och den lät otroligt högt och man kännde vibrationer i ratten som följde ljudet, bilen hadde 20" utan silentkudde.
Min slutsats blir att det inte är fel på vår bil utan ALLA bilar har felet eller som Volvo säger EGENSKAP och enda sättet att dölja problemet är med silenkudde i däcken.
Nu blir jag ännu mer fundersam hur detta kunnat fortgå utan att folk klagat mer.
Vi skall iaf få prova däck med kudde i för att se om det döljer problemet.
av Dromlada
#1349983
Har provat en kompis V60 D4 CC tror det är en -17. På den finns också detta ljud i bakgrunden men så pass lågt att man inte störs av det. På det vägavsnitt där jag testar ljudet får inte den en stor höjning av ljudnivån som min XC60 får.
#1350148
Det jag undrar över är om detta är ett JÄTTEproblem. Förstår att det är ett problem för er som drabbats. Jag hade själv vart irriterad. Jag har en V90 men beställt en V60 CC för leverans i april. Bör man oroa sig. Jag har beställt med 18” både på sommar och Vinter(dubbfria). Bör man göra nåt i förväg?
Jag hade problem med min V90 med vibbar men det löste sig efter däckbyten och nya motorfästen. Kör med 17” dubbfria vinterdäck nu. Hörs knappt. Mätte ljudet i 115 km/h till 65 db.
av Dromlada
#1350162
Tror personligen detta är ett JÄTTE problem men att Volvo lyckats avstyra det, jag radar upp några punkter som får mej att tro det.
1. De bilar jag testat utan silentkudde i däcken har haft detta jobbiga ljud, min XC60 vinter som somardäck, demobil XC60 19" vinterdäck utan silentkudde, försäljarens V90 20" vinterdäck utan silenkudde.
2. De bilar vi testade innan köp hade alla 19" Michelin med silenkudde ingen demobil vi testade kanske 3-4 st hade ljudet.
3. ÅF har bekräftat att det finns 2st problemsom Volvo felsöker vibrationer och ljudproblem.
4. Nån skrev att det är ändringar på gång vad det gäller upphängningar någon som kan bekräfta det?

Elektrikern84 Vår XC60 ligger på 78-80 db vid 100km/h med 19" pirelli dubbade mätt med Iphone X viket ska mäta pålitligt.
En höjning av 10db uppfattar örat som dubblering av ljudnivån.
Här finns fakta om buller: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/bu ... ed-buller/
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]