Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335655
KGF skrev: sön 09 jun 2019, 23:20 Jag pratade med en däckkille som var van att prata med missnöjda Volvoägare. Han menade att bilen är konstruerad för däck med bullerdämpande matta och att Volvo därmed snålat med ljudisoleringen. Verkar isåfall korkat att sälja bilar utan dessa däck...

Men ni som kör 20 tum med Michelin Latitude Sport 3 Acoustic i dimension 255/45, är ni nöjda med ljudnivån? All input på dessa däck är mycket uppskattat! Lutar åt att jag beställer såna däck för att få sinnesro!
Det ska inte vara snålat med isolering på XC60, tvärtom, däremot är hela chassit annorlunda jämfört med tidigare Volvogenerationer. Chassit i dagens XC60 är mera sportigt, kunderna vill ha bilar som har bra handling och är roliga att köra, men tyvärr kan det gå in en del stomljud i chassit (beroende på vägunderlag) och vidare in i kupén med den chassilösning som Volvo har valt. Men det ska enligt rykten ska det införas ett nytt tystare chassi med fler bussningar under senare delen av 2019.

Tyvärr har vi ganska dålig och grov asfalt i Sverige jämfört med andra länder, vilket skapar lite mer lågfrekvent buller vid 30-50 Hz och resonansljud vid 200 Hz. Men Volvo är inte ensamma om detta i Sverige, de flesta tillverkare lider av detta.

Däcktillverkarna säger att det går inte tillverka något perfekt däck som bara har alla bra egenskaper som lågt rullmotstånd, är tyst, har kort bromssträcka, har bra handling, har bra egenskaper vid regn, däck som inte får flat-spots vid långvarig parkering, däck som inte väger för mycket, osv. Däcktillverkarna har alltså varit tvungna att kompromissa för att kunna tillverka ett prisvärt däck. Volvo's däck är optimerade för att sänka bränsleförbrukningen och för att vara säkra att köra med, Volvo anser detta vara viktigare än oljud och eventuell däckresonans som kan uppstå vid körning på dåliga vägar. Till viss del har man ändå lyckats få fram 19, 20, 21 och 22 tums däck som är väldigt bra och tystare genom att lägga in polyuretanskum inne i däcken, men dessa däck är väldigt dyra och Volvo har därför valt att inte göra detta med standard 18" däcken. Om man ändå tror att Conti 18" däcken är felaktiga så tveka inte kontakta en Conti auktoriserad verkstad som kan undersöka däcken och också även byta ut dem om de hittar nåt fel på dem.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1336407
volvojesus skrev: Det ska inte vara snålat med isolering på XC60, tvärtom, däremot är hela chassit annorlunda jämfört med tidigare Volvogenerationer. Chassit i dagens XC60 är mera sportigt, kunderna vill ha bilar som har bra handling och är roliga att köra, men tyvärr kan det gå in en del stomljud i chassit (beroende på vägunderlag) och vidare in i kupén med den chassilösning som Volvo har valt. Men det ska enligt rykten ska det införas ett nytt tystare chassi med fler bussningar under senare delen av 2019.
Helt klart måste det vara så. Det är gott om ljudisolering och dämpmaterial i bilarna. De är tätade i skarvar och genomföringar på ett seriöst sätt. Jag har lagt mycket tid och pengar på att förbättra dämpning och ljudisolering i vår V90. Det har blivit bättre men kommer inte åt källan. På släta vägar med fin asfalt går de riktigt riktigt tyst (tex i Danmark och Norge).
Däremot fortplantar sig vibrationer genom bilen på ett eländigt sätt i vissa sammanhang. Temperaturen påverkar både däck och bussningar varför det kan upplevas olika på samma sträcka.
volvojesus skrev: Men det ska enligt rykten ska det införas ett nytt tystare chassi med fler bussningar under senare delen av 2019.
Jag tror Volvo vet exakt vad orsakerna är (förmodligen fler än en) till både oljuden och vibrationerna som drabbar vissa bilar. Toleransen är för låg i chassit, det äter inte upp vibrationer i vissa frekvenser utan förlitar sig på däcken eller att de inte ska finnas där. Man har säkert kunna förenkla produktion och minska kostnader på detta sätt.
Om det nu är påväg en förbättring är det bra men förmodligen hjälper den bara en del på vägen, iaf om det är samma NVH-paket som nämns i testerna av XC90 MY20.
För drygt 10 år sedan var det tyskarna som hade samma problem - samma oljud och samma vibrationer i liknande lägen. De har jobbat bort dem vid det här laget och löser det bättre nu.
av Isidor
#1336440
Nivån av däckbuller i kupén beror i stort sett inte alls på "dämpmaterial" och tätningar utan på hur väl man har lyckats kontrollera struktur- och akustiska moder (egensvängningsformer) i däck/fälgar/hjulupphängningar/hjälpramar/bottenplatta/kaross/kupé. I värsta fall (d.v.s nästan alltid i praktiken) har man "otur" och ett flertal moder landar i samma frekvensområde med störande oljud som följd. Överlappande moder är anledningen till att ett däck kan vara tyst på en bilmodell för att vara bullrigt på en annan även om man oftast får bäst resultat genom att välja de minst styva däcken. (I extremfallet kan till och med en individ av en specifik bilmodell fungera bra och en annan sämre med samma däck, men då står definitivt alla stjärntecken fel.)

Dessa problem sysselsätter mängder av ingenjörer och Volvos NVH-avdelning (Noise Vibrations and Harshness) får nog anses tillhöra de bättre även om de inte alltid lyckas fullt ut. Dessutom har Volvos förkärlek till allt större fälgar med styvare däck ytterligare försvårat problemen, speciellt i länder som Sverige och Finland med sin grova asfalt. Generellt presterar Volvo fullt i klass med, och inte sällan bättre, än de tyska premiumkonkurrenterna när man, nota bene, har någorlunda likvärdiga däck (åtminstone samma däckprofil) på de testade bilarna.

Tillverkare från Skoda till Bentley lägger stora resurser för att försöka reducera t.ex effekterna av den första akustiska däckkavitetsmoden som ligger mellan ca 180 och 250 Hz beroende på däckdiameter och det är inte alltid resultatet blir perfekt. Den överlägset effektivaste lösningen är att lägga en dämpmatta av skumplast på insidan av däcken som via strömningsförluster förvandlar större delen av luftrörelserna till värme. Alla större däcktillverkare utnyttjar denna teknik. Det är sannolikt följderna av denna mod som de flesta av trådpostarna hör när de skriver om "resonansljud" eller ett oljud utöver det vanliga vägbullret.

Som jag tidigare varit inne på är det generellt sett en fördel att försöka minimera den vertikala styvheten i däcken så långt som möjligt, varför en högre profil och/eller lägre lufttryck ofta räcker för att ge ett bättre resultat. Det faktum att man ovan inte anser sig få någon förbättring med dessa åtgärder tyder på att det är just den första akustiska däcksmoden som är problemet eftersom denna i princip enbart beror av däcksdiametern och inte påverkas annat än försumbart av andra faktorer.

Så sammanfattningsvis varken snålar Volvo på "ljudisoleringen" eller har större problem än andra tillverkare med vägbuller och skumplastförsedda däck är bra att ha och värda sitt pris även om det inte är den enda vägen till tystare däck. För den som vill höra lite mer om "akustikdäcken" kan Vi Bilägares podcastavsnitt 133 rekommenderas, inte alltför många sakfel i den vad jag minns.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1336507
Japp, det var ungefär det jag skrev, fast med färre ord ;-)

Vi är dock många som upplever SPA-bilarna som mindre lyckade än konkurrenterna (speciellt XC90) och tidigare modeller. De allra flesta konstruktioner är kompromisser och precis som du säger har man uppenbart prioriterat andra egenskaper högre än en konsekvent låg ljudnivå. Personligen tycker jag det är synd, värderar låg ljudnivå högt.

Sedan kan Alu/butyl dämpmatta påverka egensvängningen hos material och därmed minska oljud, men det är svårt att hitta rätt ställen. Tätningar kan minska brus och vindljud, speciellt om det är dåligt innan. Vår bil är betydligt tystare än original men de låga frekvenserna kommer jag inte åt.

Har Michelin PS 18" däck utan skum, har ändå haft "blåsa-i-flaska" ljudet. Fick bort det med främst mjuk dämpmatta (SilentSwede Neo) i hjulhusen fram men även lufttrycket i däcken påverkade. Har provat både 19" och 20" med skum men båda var betydligt ljudligare. Dubbfria vinterdäcken gick klart tystast, som så ofta.

Vet du mer exakt vad man ändrat i MY20 för att den ska vara tystare? Skulle definitivt överväga att kosta på nya prylar om man visste att det blev bättre.
av Isidor
#1336591
Problemet med s.k. dämpmattor är att för att de ska ha påtaglig verkan så måste man täcka hela insidan av kupén med dem (inkl rutor). Skulle man ändå tycka att detta är en bra idé så kan man lika gärna använda något betydligt billigare material med samma massa. Dessa dämpmattor kan vara effektiva i vissa sammanhang, men är tyvärr mycket nära lurendrejeri när det gäller användning för att reducera vägbuller. Enkelt uttryckt så leder ojämnheter i vägbanan till att däckkontaktytan vibrerar och dessa vibrationer sprider sig sedan in till hela kupén, där de strålar av som ljud. Hjulhusen är en mycket liten del av kupéns totala begränsningsytor och därför har "dämpning" (i praktiken massökning) här en i stort sett försumbar verkan.

"Blåsa-i-flaska-ljudet" är lite för odefinierat för att man med säkerhet ska förstå vad som menas, men eftersom du anser att ett minskat däcktryck har reducerat problemet så handlar det nog inte om 200 Hz-området utan snarare om den topp i 125 Hz-tersbandet som jag har noterat i S90, V60 och S60 (har inte mätt på V90). I detta frekvensområde ger "akustikdäcken" ingen förbättring alls, vilket du också noterat.

XC90 är den enda modellen på SPA-plattformen som de facto är aningen bullrigare (1-2 dBA) än konkurrerande modeller på likvärdiga däck. Övriga modeller har oftast en lägre totalnivå än konkurrenterna, men sedan kan man förstås också älta den subjektiva värderingen av olika frekvensspektra hur läge som helst (ett jämnt spektrum låter oftast mindre störande en ett spektrum med en eller flera tydliga toppar även om den vägda totalnivån i dBA är densamma).

Vad gäller MY20 så har man antagligen jobbat med att optimera bussningar i hjulupphängningar, hjälpramar, motorupphängningar mm för att reducera vibrationsöverföringen till kopplade strukturer. Arbetet är oerhört tidsödande, men kan ge mycket bra resultat om man lyckas hitta rätt. Det är dock alltid en dragkamp mellan NVH-sidan som lite hårdraget alltid vill ha sladdriga bussningar och Vehicle Dynamics som oftast vill ha styvare doningar. Det senare gänget har med början i SPA-plattformen fått mer att säga till om, tycks det.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1336603
På första XC60 gjorde dämpmattor på ytterplåten i framdörrarna stor skillnad. Två årsmodeller senare satt det där från fabrik. Har även haft framgång med reservhjulsbaljan på den, som var i princip odämpad och skramlade en del. Men visst, det ska mycket till för att lyckas göra skillnad.

Det var någon som mätte upp vilken frekvens blåsljudet var på, finns här i någon tråd. Det är många som vittnar om det på främst 90-bilarna. Men jag håller inte med om att övriga modeller är lika eller tystare än konkurrenterna i alla lägen. Det stämmer säkert i de flesta fallen men på vissa underlag så låter SPA-bilarna oförsvarligt mycket på ett sätt som konkurrenterna inte gör. Bara det att man jobbar hårt med förbättringar visar också på det. Skulle vilja se en lista på bussningar som ändrats men det lär vara oförsvarligt dyrt att byta alla berörda på en gammal bil.
av Isidor
#1336607
Visst kan man ibland gneta sig fram till en viss förbättring, men för att med säkerhet veta att man ska sätta dämpmattor just på framdörrarna måste man göra en s.k. NPA/TPA (Noise Path Analysis / Transfer Path Analysis), där man mäter upp vilka transmissionsvägar som är relevanta i olika frekvensområden. Detta tar veckor att utföra i labbet även för NVH-specialister. Den som inte har de möjligheterna måste täcka hela kupén med någon form av dämpmattor för att vara säker. I värsta fall kan t.ex sidorutorna koppla till en resonans i den främre hjälpramen och då blir det svårt med dämpmattorna.

Få biltester utförs på svensk skräpasfalt, men som ett exempel på SPA-bilarnas uppförande på grov asfalt kan man studera t.ex Vi Bilägares test av S60 T5, BMW 330i och Tesla Model 3. För en gångs skull rullade samtliga bilar på jämförbara däck. S60:n var här 1-2 dB tystare än BMW:n och 2-4 dB tystare än Teslan och fick dessutom det klart bästa subjektiva omdömet.

Den egna S60:n rullar riktigt tyst också (19" Michelin Primacy 4 Acoustic), trots något styvare R-design-bussningar, förutsatt att man tar ner däckstrycket till minimala 2.3 kg/cm2.
av Dromlada
#1343537
KGF skrev: sön 28 jul 2019, 10:27 Ok! Min personliga åsikt är att bilarna är för dåligt isolerade. Med den dimensionen som sitter på 18 tumsfälgarna ska det inte behöva låta i kupén. Har aldrig upplevt detta tidigare under mina 26 år som bilägare. Körde en V90 CC med 18 tum och Contidäck, 55 profil, hördes inget resonansljud i den.

Håller med dig i princip om att Volvo ska ta sitt ansvar men att åka i bilen dag ut och dag in och lyssna på ett ljud som man retar sig på är också fruktansvärt irriterande. Jag har inte ångrat att jag bytte mina Hakka mot Michelin och äntligen kunde bli nöjd med bilen.

Sen har jag inlett en kontakt med min säljare om detta för att se vad det landar i.
Hur har det gått för dej? Har låtit mitt bero och väntat på svar från ÅF angående mätningarna av min bil. Var förbi ÅF igår och verkstadschefen var inte där men en försäljare skulle be honnom återkomma.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]