Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Charocal
#1361739
Då hoppade min status också över till byggd i Charleston. V.14 beräknad leverans, då har tiden minskat med två veckor sedan första prognosen som var V.16.
av a69
#1361745
Ang. styrningen så stämmer det du säger, sedan är den gjord så att den ska "lura" till sportig känsla med att vara trög i "nolläget" för landsvägskörning. Men det gör ju att det det känns som att bilen bara vill rakt. Sportigt? Nja...
Lite olustigt tycker jag.


Det är mycket möjligt att lådan "vänjer till sig" det får tiden utvisa. Det var jag inne på från början.

Jag kan inte hålla med om att detta är en körmaskin som "säljande" påstår (vet inte om Volvo själva påstår detta) Inte i mina ögon. Körde en sliten bil från 03 som förmedlar många gånger mer vägkontakt med föraren som gjorde att den rent av var underhållande att köra men fortfarande komfortabel. Lite synd att man inte lyckats kombinera detta mer tycker jag.
Provade ett annat märke (och ny bil) som definitivt förmedlar vägen med föraren så det går faktiskt bygga sådana bilar idag.
Jag menar att bara för en bil är stötig behöver den inte vara sportig att köra.
Här tycker jag nästan att sportchassit har mer komfort eftersom att jag tycker att standarchassigt känns oroligt. Jag tolkar det lite gungigt och dallrigt. Den vi har känns stadig och trygg. Jättebra tycker jag! 👍
av APhilipsson
#1361756
a69 skrev:Här kommer många ursäkter som jag inte köper!
Jag har oxå byggt bil.
Jag kan sträcka mig till att det är en tidig modell och en del är komponentfel.
Att köra, är den könlös och tråkig. Man är långt ifrån vägkänslan. (Detta visste jag sedan tidigare provkörningar men frugan är nöjd.) Det är svårt att få vägkontakt när styrningen tex är "elektronisk/digital" och går att "ställa in". Sofistikerad hjul upphängning 👍 men "digitaliserad" styrning förstör ju detta en del.
Extremt bullrig med contidäck med VOL-märkning. Blev VÄLDIGT mycket tystare med Goodyear dubbfritt (18, går inte ha mindre hjul).
Sedan tycker jag att drivlinan jobbar väldigt "klumpigt" drar du lungt upp till 50 (t5 automatlåda) och släpper av för att "möta 50" så växlar lådan upp så tungt at hela bilen rister till. Detta kanske "körs in" och försvinner, den är ju adaptiv.
Jag gillar storleken och formen i profil samt interiören. Däremot blir man trött i stolarna efter längre färd, 1.5 timme typ, lite synd, dom ser ut att vara bekväma men är kanske lite för hårda (R-Design)?
Nu blandar jag lite och glöm inte att smaken är olika.
Fantastiskt bra ljus!
Kass placering av spolvätskepåfyllning samt hopplöst att hälla utan att det pöser över!!
Idiotiskt att ha alla klimatfunktioner i en platta som man helst vill ha släckt vid mörkerkörning då den stör mega!
250hk säääkert! Astrött! -Är det fel på min bil? "Nej det är inga räser bilar, dom ÄR trötta! Verkstadschefens ord.
Tycker den är skaplig i snittförbrukning men nära litern är ju marginellt mindre än våra tidigare 250hk bilar med ett stimulerande temperament som ändå är 15 år äldre!?
Bra baksäte å utrymme! 👍
Mycket tyst drivlina! Hörs eller märks inte när den startas eller går på tomgång, imponerande.👍
Sammanfattar jag det hela så är allting som är bra även bra på konkurrenterna så nu gäller det att det blir ordning på bilen. Men en Volvo nästa gång? ... Nje.... Inte om jag får bestämma... ;-) Så känns det nu iaf.
Har vi samma bilar;) 250hk har det aldrig blivit racerbil av.
Angående växellåda, ladda ner polestar optimering så kommer ni upplev växellådan piggare i växlingar.
Är hjulvinklarna rätt? justerat på min, tycker min ligger kanon på vägen.
av seqerlars
#1361776
Jag håller med om spolarvätskans påfyllning, utan ett tratt att hälla genom spiller man precis överallt :-)

Att stolarna är så tröttande att åka långt i blev jag faktiskt förvånad över, alla säger att Volvo ska ha så otroligt bra stolar. har väldigt svårt hitta en skön position, speciellt för benen. Kört olika BMW 3-serie med deras sportstol sen 2011 och den är totalt överlägsen S60-stolen i komfort, för mig ska tilläggas.

Att körkänsla och vägegenskaper skulle vara "tråkigare" jämfört med tidigare bil hade jag räknat med så där kan jag inte klaga. men jag saknar min raka 6a då o då :crying:

Sen har jag svårt för buggig elektronik i allmänhet och här har Volvo långt kvar till övriga premiumbilar som de själva ser som sina konkurrenter. Jag har senaste mjukvaran i min bil, och det är ofta som tex BLIS bara slutar funka och måste inaktiveras och aktiveras igen för att hoppa igång. Lane keep assist kan på exakt samma sträcka och väder ibland inte fungera alls men nästa gång jag åker där nästan slita i ratten. Uppkopplingen i alla appar är makalöst långsam, använder Telia och det spelar ingen roll om jag står mitt i en stad eller på landet. Jag är däremot tacksam att Volvo erbjuder både Android Auto och Apple carplay, utan att det ska kosta extra (host host BMW host host).

Angående klimatfunktionen i plattan, när jag släcker den så lyser nerkanten fortfarande där just klimatkontrollen är.

Sen har Volvo den snyggaste bilen i klassen, nya 3-serien är i mina ögon en monster
av a69
#1361806
seqerlars skrev: fre 31 jan 2020, 11:29 Jag håller med om spolarvätskans påfyllning, utan ett tratt att hälla genom spiller man precis överallt :-)

Att stolarna är så tröttande att åka långt i blev jag faktiskt förvånad över, alla säger att Volvo ska ha så otroligt bra stolar. har väldigt svårt hitta en skön position, speciellt för benen. Kört olika BMW 3-serie med deras sportstol sen 2011 och den är totalt överlägsen S60-stolen i komfort, för mig ska tilläggas.

Att körkänsla och vägegenskaper skulle vara "tråkigare" jämfört med tidigare bil hade jag räknat med så där kan jag inte klaga. men jag saknar min raka 6a då o då :crying:

Sen har jag svårt för buggig elektronik i allmänhet och här har Volvo långt kvar till övriga premiumbilar som de själva ser som sina konkurrenter. Jag har senaste mjukvaran i min bil, och det är ofta som tex BLIS bara slutar funka och måste inaktiveras och aktiveras igen för att hoppa igång. Lane keep assist kan på exakt samma sträcka och väder ibland inte fungera alls men nästa gång jag åker där nästan slita i ratten. Uppkopplingen i alla appar är makalöst långsam, använder Telia och det spelar ingen roll om jag står mitt i en stad eller på landet. Jag är däremot tacksam att Volvo erbjuder både Android Auto och Apple carplay, utan att det ska kosta extra (host host BMW host host).

Angående klimatfunktionen i plattan, när jag släcker den så lyser nerkanten fortfarande där just klimatkontrollen är.

Sen har Volvo den snyggaste bilen i klassen, nya 3-serien är i mina ögon en monster
Det finns fler bilar än BMW att jämföra med... ;-)

Spännande att du kan låta nederdelen vara aktiverad. Jag kanske har fått en prototyp!? :-o :-D
av seqerlars
#1361809
a69 skrev: fre 31 jan 2020, 13:49 Det finns fler bilar än BMW att jämföra med... ;-)

Spännande att du kan låta nederdelen vara aktiverad. Jag kanske har fått en prototyp!? :-o :-D
Klart det gör, jämförde bara med det jag faktiskt kört de senaste 9åren ;-) Just utseendet tycker jag Volvo lyckats med perfekt, är allergist mot den där trenden med gigantisk grill på alla nya bilar och här är Volvo så där lagom svenskt :-)

Det kan inte vara så att det löser sig med klimatkontrollen om du får mjukvaran uppdaterad? Min har alltid gjort så, hämtade ut bilen för 7v sedan och hade då senaste version av mjukvara enligt säljaren. Tänker om det är något de fixat till, kan säkert någon svara på som ägt en Volvo lite längre än jag.
av a69
#1361836
Jo, jag håller med dig om formerna! Jag har lite svårt för "pilformen" i Strålkastarna men jag kanske vänjer mig.
Bra tips om mjukvaran! 👍 Bilen är sedan maj å är väl kanske prototyp då... 😆😆
Dom får kolla på heldag en på verkstaden!
av Ezz
#1362399
Nu är kärra hemma... upptäckte dock (kondens?) innanför strålkastarna.. Bilen skall ha tvättats förra veckan, jag körde nu 2km (7 minuter), och det var snustorrt ute. Vet att andra har haft problem med detta, vad säger ni, ska det vara såhär?
Bilagor
IMG_6547.jpg
IMG_6547.jpg (470.78 KiB) Visad 554 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1362428
Nej, inte under de förutsättningarna...
av Insjö78
#1362439
Så ska det inte vara, bara på Åf. Kommer inte "torka" till heller då det är led belysning. Om Åf försöker med det snacket, gjorde dom med mig nämligen... :bored:
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 29
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]