Sida 1 av 4

”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: sön 24 mar 2019, 20:32
av Pellix
Jag får inte riktigt ihop det...
Vad jag förstått så ska nya mildhybriderna hjälpa till att få ned förbrukningen, vilket borde minska CO2-utsläpp och därmed minska skatten.
Men när jag jämför på Bygg din Volvo eller på volvobils sida så verkar det inte dra ner utsläppen, snarare tvärt om.
Typ:
B4&B5: 147
D4: 139
D5: 148

Har jag missat nån pusselbit eller? Varför ska man betala en massa mer i inköpspris och samma eller ökad skatt, när det bara ger några futtiga hk extra...?
:)

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: sön 24 mar 2019, 22:30
av beachman
På bygg din Volvo är D4 manuell och B4 automat, därav prisskillnaden.

Här är några killgissningar ;-)
Jag gissar att WLTP inte är lika snäll mot automatlåda som NEDC var och det med all rätt när man tittar på verklig förbrukning. NEDC korr bygger på nedräknad wltp med en formel, därav får automatlådan högre CO2 än manuell även i NEDC korr. Jag gissar att D4 automat hade fått ännu högre CO2 än B4 automat enligt NEDC korr.

Tänk på att detta fortfarande är siffror i en körcykel, jag tror faktiskt att det stämmer till viss del, det som Volvo skriver att mildhybrid minskar förbrukningen upp till 15% i verklig körning (jag gissar max 10%).

På min V90 CC D4 funkar exempelvis coasting endast i eco mode, och då stängs inte motorn av helt. En mildhybrid kan coasta i normalt körläge (som jag återigen killgissar att över 90% oftast kör med) med avstängd motor och dessutom ta tillvara på bromsenergi till viss del. Kör man ofta med ACC som i mitt tycke bromsar på tok för ofta, så kan man nog spara några droppar i verklig körning.

Summering:
På pappret och på skatten spar mildhybriderna lite eller ingen CO2, men i verklig körning för normalbilisten så gör det antagligen skillnad. Vad jag läst om nya Audi A6 mildhybrid, så är den väldigt snål i verklig trafik.

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: sön 24 mar 2019, 22:51
av Pellix
Ah, se där missad jag att D4 AWD var med manuell låda i jämförelsen. Dock ligger en V90 D4 AWD med automat på 142 så skillnaden i utsläpp verkar hamna i samma trakt ändå...
Det kanske är som du säger att det kommer ge lite större påverkan i verklig körning, men det hade ju inte gjort ont om det verkligen synts i körcykeln oxå, kanske -10 till -15% även på utsläppen... :)

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: mån 25 mar 2019, 08:08
av Holloman
beachman skrev:På bygg din volvo är d4 manuell och b4 automat, därav prisskillnaden.

Här är några killgissningar ;-)
Jag gissar att wltp inte är lika snäll mot automatlåda som ndec var och det med all rätt när man tittar på verklig förbrukning. Ndec corr bygger på nedräknad wltp med en formel, därav får automatlådan högre CO2 än manuell även i ndec corr. Jag gissar att d4 automat hade fått ännu högre co2 än b4 automat enligt ndec corr.

Tänk på att detta forfarande är siffror i en körcykel, jag tror faktiskt att det stämmer till viss del, det som volvo skriver att mildhybrid minskar förbrukningen upp till 15% i verklig körning (jag gissar max 10%).

På min v90cc d4 funkar exempelvis coasting endast i eco mode, och då stängs inte motorn av helt. En mildhybrid kan coasta i normalt körläge (som jag återigen killgissar att över 90% oftast kör med) med avstängd motor och dessutom ta tillvara på bromsenergi till viss del. Kör man ofta med ACC som i mitt tycke bromsar på tok för ofta, så kan man nog spara några droppar i verklig körning.

Summering:
På pappret och på skatten spar mildhybriderna lite eller ingen CO2, men i verklig körning för normalbilisten så gör det antagligen skillnad. Vad jag läst om nya Audi A6 mildhybrid, så är den väldigt snål i verklig trafik.
Tror det är mer än 90% som kör i comfortläget eftersom Volvo korkat nog gjort så att bilen går tillbaka till comfortläget när man stänger av motorn. Jag vill själv välja när jag byter tillbaka till comfort inte hålla på och tala om för bilen att jag fortfarande vill köra i Ecoläget!

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: mån 25 mar 2019, 09:37
av W.A.P.E.
Är det nån tillverkare som fått ner förbrukning och fått betydande lägre skatt med hjälp av mildhybrid/ISG? Verkar inte bli nån "konsumentvinst" på det.
Idag är det på endel bolag helt dött på Volvo-försäljning och säljare får typ gå/omplaceras vad jag har hört, tänk då när skatten sen räknas helt på WLTP (2020?)

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: sön 18 aug 2019, 10:13
av Fred831
W.A.P.E. skrev:Är det nån tillverkare som fått ner förbrukning och fått betydande lägre skatt med hjälp av mildhybrid/ISG? Verkar inte bli nån "konsumentvinst" på det.
Idag är det på endel bolag helt dött på Volvo-försäljning och säljare får typ gå/omplaceras vad jag har hört, tänk då när skatten sen räknas helt på WLTP (2020?)
48volt-systemen möjliggör ett antal funktioner som kan innebära rejält mycket lägre förbrukning. Exempelvis att frirulla med motorn avstängd då säkerhetssystem och andra system som i vanliga fall drivs av motorn istället drivs av 48v-systemet.

Här har ett test gjorts på en Mercedes CLS450 för att se vad denna effekt ger på förbrukningen: https://ride.tech/electric-and-hybrid/h ... to-40-mpg/
Den officiella EPA ratingen på denna bil är 30 mpg (7,84l/100km) , men genom att aktivt utnyttja engine off-coasting lyckades de komma upp i 38 mpg (6,1l/100km).

Detta verkar inte vara något som mäts i de officiella körcyklerna och därmed inte påverkar skatten något. Tyvärr vet jag inte om Volvos B-motorer kommer ha stöd för frirullning med motorn avstängd.

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: mån 19 aug 2019, 12:27
av least
Vad gäller frirullning med motorn avstängd, så är svaret nej.
Volvos motor går endast ner i tomgångsläge.

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: fre 23 aug 2019, 07:23
av Saabturbo95
Har kört 350mil med min B4 nu och den är väldigt mkt piggare och en hel del snålare än den D4 awd jag lånade i somras. Mätt vid pumpen har den dragit 0,61 / 0,65 / 0,65.
Jag bor i centrala Göteborg och har 5km till kontoret samt jag kör till kunder runt om i västra sverige. Ska dock tilläggas att jag gillar ecodriving. På landsväg sällan mer än 10km/h över skyltat. På motorväg däremot 10-30 km/h över skyltat men fortfarande med ecodriving så mkt som möjligt.

Edit: (fel info förut)
ihop med elmotorn drar den iväg riktigt gött från låga varv.
Supernöjd med bilen!

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: ons 18 sep 2019, 09:06
av riha
JAg tycker det är lite snålt av Volvo att enbart än så länge ha B* motorerna för XC modellerna.
Se till att V60 och V90 iaf också får dem så kommer de sälja markant mycket fler såna.

Re: ”Nyttan” med B4 och B5?

Postat: ons 18 sep 2019, 10:45
av Dubbelpippi
riha skrev: ons 18 sep 2019, 09:06 JAg tycker det är lite snålt av Volvo att enbart än så länge ha B* motorerna för XC modellerna.
Se till att V60 och V90 iaf också får dem så kommer de sälja markant mycket fler såna.
Jag kan inte annat än hålla med. Hoppas att det kommer till V-segmentet så småningom, men att inte introducerar det direkt känns lite segt. Jag hade gärna beställt en V60 B4 om det hade funnits som alternativ.