Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av arrebarren
#1306131
Hej,

Har i februari plockat ut en solidsvart v60 my19 som rullat lite dryga 85 mil. Slask, moddigt och tung blötsnö på vägarna första vändan upp till Sälen. Får möte med fordon i relativt hög hastighet som går ut i slasket som skvätter upp och smäller till bra rejält på min vänster sida, huv, backspegel och vindruta. I efterhand vore klokt val att ha hållit en lägre hastighet. Nu till saken och mina funderingar:

1. Är lack, front, lyktor samt vindruta ”tåliga” nog att stå pall för hårt stänk/snöslask eller föreligger risk för repor och skador?
2. I och med efter mötet varnar vänster BLIS för ur funktion - service erfodras. Risk för skadat/trasigt eller igentäppt sensor?

Tacksam för svar, funderingar och erfarenheter.

/Arrebarren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av tjtj
#1306167
BLIS använder radarteknik, de funkar inte om det är snö/slask/is framför radarenheterna. Så testa att borsta bort snön på hörnen av bakre stötfångare (rätt högt upp tror jag). Kolla manualen om du vill veta mer exakt var de sitter. OBS det är inte samma sensorer som till parkeringsvarningen. BLIS-radarerna syns inte utifrån utan ligger helt innanför karossen, så de borde inte kunna skadas av av tung snöslask.
Användarvisningsbild
av arrebarren
#1306169
tjtj skrev:BLIS använder radarteknik, de funkar inte om det är snö/slask/is framför radarenheterna. Så testa att borsta bort snön på hörnen av bakre stötfångare (rätt högt upp tror jag). Kolla manualen om du vill veta mer exakt var de sitter. OBS det är inte samma sensorer som till parkeringsvarningen. BLIS-radarerna syns inte utifrån utan ligger helt innanför karossen, så de borde inte kunna skadas av av tung snöslask.
Hej, tack för detaljerat svar. Bilen har stått några dagar men är dags för hemfärd imorgon. Mestadels av snön har smält bort så ska bli intressant att testa om detta har förbättrat/löst ut situationen. Skönt med bekräftelsen att radarenheterna ligger innanför karossen.

Har du några andra erfarenheter om lackskador/slitage pga. ”skvätt” från blaskigt väder? Rent krasst bör det ”stå pall” i och med volvos marknadsföring om konceptet med cross-country och äventyrsbil. Tänker att hård slask/is eventuellt kan ha samma konsekvenser som stenskott/dubb etc.

Funderar även på en Ditec ceramic för påbättrat skydd.

/Arrebarren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Speedwest
#1306170
Hade tidigare en solidsvart V90. Givetvis är färgen oerhört känslig för repor. Tvätta absolut inte bilen med borstar. Underhåll med något bra medel plus avfettning så att du får bra avrinning utan att alltid behöva vidröra lacken vid biltvätt. Min erfarenhet är att lacken i sig står emot småsten/stänk som vilken lack som helst. Hade själv oturen att få hela fronten duschad av vatten/småsten när trafikverket var ute och rensade vägrenen, uppe på en bro, när jag passerade på vägen under. Trodde att hela fronten och vindrutan skulle behöva bytas men såg faktiskt inte många märken efteråt.

Angående sensorn skulle jag åka in till Volvo och se efter vad det kan vara. Troligtvis har det kommit in vatten. Din historia tillför inget till din fördel hos handlaren. Lämna in på garanti, den ska hålla längre än en månad i normala förhållanden.
av dfa
#1306173
Har kört solidsvart på ett antal av mina senaste bilar. Handtävttar alltid , och har inte känt att lacken är direkt känslig för repor.
Däremot om du får stenskott så syns det ganska lätt en vit prick, så tipset är att skaffa ett bättrings-lackstift ( originalkulör, kostar någon hundring, OBS applicera med tandpetare inte penseln...) och Maguire Ultimate Compound som tar bort ev färgrester som man kan få vid uppslag, och kan polera bort smårepor som ex uppstår innanför dörrhandtagen.

Hade en solidsvart v60 i över 5 år, den började se rätt prickig ut i fronten innan jag sålde den så vet inte hur lacken står sig på längre sikt än så.
Möjligt att det hade gått att rekonda bort det värsta.

Så, på kort sikt skulle jag inte vara orolig, om du skall ha bilen lite längre (+3-4 år) skaffa ett lackstift iallafall och polermedel.
Användarvisningsbild
av arrebarren
#1306180
@Speedwest, Är novis vad gäller bilvård och uppskattar på så vis alla tips och tricks. Har införskaffat mig större variant av exteriört- och interört tvättpaket. Halva förrådet är fyllt med div. Kem, tvätthinkar, microfiberdukar, mjuka tvätthandskar etc. Bor i lägenhet så har endast tillgång till gör det själv-hall med fast högtryck som ej går att koppla på typ foamlance eller liknande.

Tanken för upplägg bakom tvätt är:
1. Kallavfettning på kall, torr bil. Lägga uppifrån och ner. Börja i fronten, runt om bilen och avsluta i fronten. Undvika medel mot lister. Låta verka några minuter under uppsikt så att det ej torkar in.
2. Alkalisk avfettning uppepå kallavfettning. Läggs uppifrån och ner över hela bilen för att ”blöta upp” kallavfettningen igen. Låt verka några minuter.
3. Spola av bil, nedifrån och upp.
4. För ”underhållstvätt” stannar här och torkar av hela bilen med stor MF-duk.
5. Vid behov av schamponering - bilschampo och kör uppsättning 6-8 tvättvantar för hela bilen. När båda sidorna på vanten är använda läggs de i separat hink och återanvänder ej. Detta för att aldrig åter doppa i hink och dra med ev. Grus, smuts.
6. Spolar av hela bilen noggrant för att få riktigt ren.
7. Avslutar med torkning av bil med stor MF-duk.
8. Applicering av spray-vax i MF-duk, torkar av. Torkar torrt med ny MF-duk.

Har du några tankar/idéer om ovan metod? Är det lite av ”overdoing it” kanske?

Intressant att det verkade klara sig hyfsat bra angående incidenten med grusberikade vattenfallet du fick över bilen. Får hoppas på att det fungerar imorgon när det är dags för hemfärd, annars lutar det väl åt precis som du säger att kontakta verkstad. Förhoppningsvis ska detta inte vara några problem hos serviceverkstaden då det är en väldigt ny bil.

/Arrebarren
Användarvisningsbild
av arrebarren
#1306182
@dfa, Tack för tipset om bättringsstift och compound detta har jag inte skaffat och är helt klart något som kan vara bra att ha till hands. Blir att lägga en beställning på detta. Har hittills klarat mig undan uppslag och hoppas gärna att det får fortsätta så. Körde tidigare en V60 MY16 solidsvart som såldes efter ca 3000 mil. På den bilen kördes en vanlig Ditec lackkonservering, dock handtvättades den alltid ca 1 gång i månaden hos just Ditec (dyrt men bekvämt). Tyckte den höll sig schysst i lacken, dock gick den aldrig direkt några större vändor i kargare klimat. Titta gärna på tidigare inlägg om min tanke om upplägg för handtvätt och kom gärna med kommentarer/tips.

/Arrebarren
Användarvisningsbild
av Rillee
#1306191
Du ska alltid lägga avfettning nerifrån och upp annars är det risk att du får rinningar.
Användarvisningsbild
av Speedwest
#1306197
Nu är inte detta något bilvårdsforum men ditt upplägg låter bra! Själv är jag väldigt intresserad eftersom jag ägt tre svarta bilar i rad. Det visar sig rätt snabbt om man gör rätt eller fel då svart är allt annat än förlåtande, iaf på nära håll i dagsljus.

Kallavfettning behövs inte alltid men är ett bra medel nu under vintern mot mer ingrodd smuts, asfalt/prickar/salt och ibland även bromsdamm. Beror lite på vilken kallavfettning du har. Vissa prickar och beläggningar kan ibland kräva syra som många fälgmedel innehåller. Går faktiskt fint att köra på lack om det inte torkar in. Sen har vi även flygrost som det finns tusentals olika åsikter hur man ska behandla. Själv använder jag f.n Biltema Fälgrengöring Bio.
Kallavfettning kan du med fördel även lägga på när bilen är avspolad. Lägg det under handtagen och nedåt, ovanför behövs oftast inte och du slipper få det på listerna. På med alkaliskt precis, då får kallavfettningen verka längre och du får bort organisk smuts på köpet. Avspolning nerifrån och upp så att du alltid har medel där du spolar och smutsen rinner lättare av. Bra!

Schamponering när bilen är helt fri från grus. Att byta tvätthandske eller motsvarande ofta är nyckeln till att inte få onödigt med tvättrepor. Det är i just detta moment och vid avtorkning som du berör bilen och om du är ivrig drar runt smuts på lacken. De nedre skärmarna tvättar du sist.

Avtorkning med mf-duk med bra sugförmåga. Börja med motorhuven där repor syns tydligt. Sen taket och jobba dig neråt. Nu är bilen fin.

Sprayvax absolut, det fungerar fint. Tänk på att varje gång du använder kallavfettning så försvinner oxå det tunna lagret med vax. Därför behöver vax läggas på oftare om du vill ha den där skinande känslan. Nu är den svår att upprätthålla under vintern och kräver i mitt tycke onödig beröring då bilen snabbt blir skitig igen.

Mitt tips är att köra (kallavfettning vid vinter) alkalisk avfettning och högtryck ofta så klarar du dig. Sen tvättar du och går igenom alla stegen ca en gång i månaden.

Kan tipsa om BVE Grön 2.0, koncentrerad alkalisk avfettning, som du hittar hos Bilvårdsexperten. Blandar 7% med vatten i lågtrycksspruta och duschar över hela bilen och spolar av. Kör den proceduren 2 ggr i veckan året runt :)

Kolla även in Tershines sortiment om du vill nörda ner dig ytterligare. Sjukt trevliga medel och tillbehör. Ta en titt på Refract som ger sjuk glans plus lite extra avrinning. Håller sig lite längre än sprayvax men inte alla som gillar keramiskt så detta är min högst personliga åsikt.

Lycka till!
P.S hör av dig via PM om du behöver tvättråd.
av dfa
#1306232
Tror inte du kommer ha några problem med att hålla din solidsvarta bil finast i stan, Arrebarren :)

Många med mer expertis än mig som skrivit i tråden, tänkte ändå dela med mig av mina metoder vid tvätt.
2 hinkar, en med vatten+schampoo och 1 med bara vatten.
Sköljer ur tvättsvampen i hinken med bara vatten, doppar sedan ned i hinken med schampoo för att undvika att få med skit "upp" på bilen igen.

Kör ofta bara avspolning m. högtryck eller avfettning + avspolning på vintern och tycker att bilen håller sig rätt OK på det sättet.
Brukar heller inte lägga avfettning över midjan på bilen.

Har aldrig tänkt på att ta bort flygrost från andra ställen än fälgarna på mina svarta bilar då jag aldrig har märkt det på karossen, men råkar ha blivit ägare till en solidvit volvo nu också och den behövde en omgång fälgrengöring "runt om" efter vintern.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]