Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1303890
PaleoProgrammer skrev:Varför skulle AWD hålla uppe andrahandsvärdet? Känns som att en ytterst liten del av alla bilister har användning för det?
Inte riktigt det jag menar. AWD+Aut håller ungefär 55-60%* av värdet på 3 år, dvs lika mycket som bilen. Ingen utrustning eller tillval "lönar sig", dvs det har 100% restvärde plus kapitalkostnaden. Det finns inte.

Att D4 AWD XC60 är betycligt dyrare som begagnad än D4 FWD är helt i sin ordning men frågan är ändå om inte skillnaden är mindre än när de var nya. Skiljde väl ändå nästan 100k i nypris? Har inte koll på kampanjerna.

*nu räknar jag från bruttot för det är så finansbolagen räknar
av fragge
#1303904
Tar fram spåkulan och kollar.
Det kommer att vara liknande efterfrågan på V60 och XC60 om 3 år. XC60 kommer dock att ha ett högre värde.
Diesel kommer nog vara svårsålt i andra hand då straffskatterna blir för höga för privatköparna, ett fåtal som kör väldigt mycket kommer kanske vara intresserade.
Bensinbilar kommer nog att vara ganska stabila, hybrider är jag osäker på eftersom rena elbilar troligen kommer att vara attraktiva om 3 år även för privatköpare. Troligen ett stabilt värde på hybrider eftersom andrahandsmarknaden hitintills har varit god på dem.
Manuell lådor kommer att vara ointressanta på annat än rena sportbilar, FWD XC60 kommer att vara mindre intressanta, på V60 spelar det ingen större roll.
Som en tvist lägger jag till att bilar med luftfjädring kommer att ha lägre andrahandsvärde än de utan (Inga komfortfördelar, kända problem och snordyra reparationer avskräcker).
#1303915
Jag råkar tillhöra den lilla grupp som inte vill ha automatisk växellåda. Förstår att man vänjer sig vid det, men tycker de känns slöa och laggiga jämfört med manuell. Har förvisso inte hittat någon xc60 att provköra med manuell låda, men i v60 kändes en d3 man betydligt piggare och bättre att köra än d4 awd aut.

Angående diesel om 3 år: Jag tänker tvärtom mot dig fragge, om inget ändras försvinner ju straffskatten efter 3 år och tex en XC60 D3/D4 hamnar väl på 2500 kr / år ca. Detta är ju en ypperlig anledning att köpa en bättre begagnad XC60 istället för en ny? Skatten på diesel kan väl givetvis höjas också men sannolikt följer skatten på bensin med?
av Lövet
#1303920
55-60% avses på priset innan rabatt.

Ettårsbilar hos Volvo ÅF är generellt extremt dyra, inte sällan kan man köpa en ny för samma pengar. Dock är det vissa som inte vill vänta och just nu har också Volvo rätt stora leveranssvårigheter på en del bilar och det höjer betalningsviljan på nästan nya bilar.
av fragge
#1303941
PaleoProgrammer skrev:Jag råkar tillhöra den lilla grupp som inte vill ha automatisk växellåda. Förstår att man vänjer sig vid det, men tycker de känns slöa och laggiga jämfört med manuell. Har förvisso inte hittat någon xc60 att provköra med manuell låda, men i v60 kändes en d3 man betydligt piggare och bättre att köra än d4 awd aut.

Angående diesel om 3 år: Jag tänker tvärtom mot dig fragge, om inget ändras försvinner ju straffskatten efter 3 år och tex en XC60 D3/D4 hamnar väl på 2500 kr / år ca. Detta är ju en ypperlig anledning att köpa en bättre begagnad XC60 istället för en ny? Skatten på diesel kan väl givetvis höjas också men sannolikt följer skatten på bensin med?
Var länge förespråkare för manuell låda men efter att ha börjat med automat så går man sällan tillbaka, i framtiden kommer det inte ens att finnas växellådor då direktdriften tar över, för stora energiförluster i en växellåda. Manuell låda kommer i framtiden att vara lite som att minnas tillbaka till tiden då man behövde spola tillbaka VHS kassetterna efter man hade tittat klart på filmen.

Staten har gett sig fasen på att få bort diesel p.g.a. hälsoproblemen och de kommer troligen att göra det ännu svårare att äga dieselbil i framtiden, ökade avgifter och restriktioner på var du får köra dieselbil kommer att göra dem ointressanta framöver.
#1303950
Men jag betvivlar att redan sålda bilar kommer att straffas ännu mer efter att de är sålda, den typen av beslut vågar politikerna inte ta. Att förbjuda dieselbilar i stadskärnor är ju känt att det kommer kunna ske, så det kan ju förvisso påverka om och när det genomförs.
av Hypoxia
#1303952
Jag har en känsla av att tyckandet (självklart) hänger ihop med vad man själv uppskattar. Om man inte gillar extrautrustning så är det givetvis dåligt, men om man å andra sidan gillar extra gadgets så skulle man aldrig komma på tanken att köpa en ”snikbil”. En fullutrustad beg bil sticker ut positivt för vissa, medan en ”outrustad” tilltalar andra.

Det enda du kan vara säker på är att du förlorar massor med pengar på att köpa en ny bil. Samma sak gäller att gå på krogen, teater eller solsemestrar och om det är värt det eller inte är helt upp till dig själv. Jag förstår tex varken hur man kan komma på tanken att betala 5000:- för fotbollsbiljetter eller hur man kan köpa en ny bil utan att kryssa i nästan alla rutor som överhuvudtaget finns att välja på.

Vi har alla olika värderingar...
#1303957
Värre är det hos bilfirma. När du byter in en bil får du i princip inget för extrautrustning. Vid försäljning däremot... Oj oj vad dom kan ta i.
Säljer man privat är det mycket lättare att sälja en med mycket utrustning. Men man får aldrig tillbaka allt.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]