Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302789
I samband med att jag hade bilen (XC60 D4 -18) inne för byte av dämparna till bagageluckan, så uppdaterades all mjukvara i bilen :) Frågade min PST om det fanns en lista på fel som uppdaterats/ändrats i mjukvaran, men det fanns det tydligen inte.

Saker jag har upptäckt som ändrats/buggar:
* När jag nu startar bilen så visas en lista på olika system i instrumentpanelen om allt är OK eller inte.
* I Head Up displayen så visas nu vägskylten för tillåten hastighet hela tiden (vill minnas att den tidigare enbart visades OM jag körde fortare än tillåten hastighet). Någon som vet vart jag ställa in/ändra detta?
* Någon skrev också att fonten skulle vara annorlunda (fetare och tätare) men det vet jag inte om jag upplever åtminstone.
* I Info display så ändras hela tiden min inställning (från inställt Väder längst ned till Genomsnittlig dieselförbrukning). Går det att ändra?

Någon som har en komplett lista på vad som är ändrat/uppdaterat i senaste mjukvaran?
Kan man se någonstans vilken version av mjukvara jag har i bilen (på alla system då alltså)?

Detta är några punkter som jag hittat än så länge. Fyll gärna på med era egna fynd och eventuella åtgärder för att fixa till buggar, fel mm.
#1302883
Låter som att det var som innan... I alla fall som på min och den har inte senaste uppdateringen..

Jag har haft checklistan med säkerhetssystemen vid varje start, när bilen stått ett litet tag.

Hastighetsskylten i HUD har också visats hela tiden.

Har också hört att fonten ska ha blivit fetare och upplever du att den är samma ä, så är det nog samma utseende som innan.

Ett annat sätt du kan kontrollera det på är om du kör med pilot assist igång och inte rör ratten, så pilot assist kopplas ur, så blir ratten röd om du har senaste upplagan..
#1306003
Fick senaste mjukvaran nyligen vid första servicen. En sak som har förändrats är att jag tidigare hade förhöjt tomgångsvarvtal i körläge Dynamic (ca 1000 rpm) men numera är det samma som i Comfort.
#1306590
Tycker det var en hel del som blev bättre iom min uppdatering (man vet ju iofs inte vad det är för revision och hur många olika releaser som finns i omlopp samtidigt), men det var samtidigt en hel del som blev bra mycket sämre:
+ VOC verkar funka bättre - mer stabilt.
+ PDC verkar vara snabbare både fram och bak.
+ Regnsensor funkgar bättre än innan.
- Mer känslig vid start/stopp, balans mellan batterier är sämre vilket leder till att det blir display-/powerdipp vid start. Ser riktigt B ut.
- Lite laggigare "test screen" där alla system radas upp med grön bock. Detta fanns innan för mig, och ser likadan ut nu, men som sagt, laggar, vilket ser B ut.
- Upplevd lägre volym på det artificiella "reläklickljudet" när man blinkar, vilket leder till att man nu hör det lilla klipset/klicket för hårdvaruåterställning när man vrider på ratten. Detta överröstades innan när blinkljudet var högre. Inte heller så najs.

Finns säkert mer grejer som lirar bättre/inte lirar bättre. Fick uppdatering i 19w05 när jag servade bilen första gången. MY18, XC60, T5 FWD Momentum Business.
#1306666
Fick bilen (V60 T8) uppdaterad igår. Jag använder bara den lilla nyckeln utan knappar och en sak som de löst är att nu öppnas låset till laddsladden när man låser upp bilen från bagageluckan. Tidigare var jag tvungen att låsa upp bilen från en dörr för att sladden skulle "släppa".
#1307434
Hittat en buggig grej till som är riktigt störig jämfört med innan.
När man kör igenom en tunnel är det numera mycket mer lagg för hela sensus att gå till "mörk/kvällsmode" och likaså gå tillbaka till dagsljus. Händer mycket ofta att den inte går tillbaka och är mörk trots att det är ljust ute.

Inte jätteimpad av min senaste uppdatering faktiskt.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]