Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302389
Hej!

Jag är nyfiken på om någon har en XC60 (18-) där förarstolen konsekvent ställs in rätt när bilen öppnas med en nyckel kopplad till en förarprofil, utan att förarprofilerna är låsta? Jag har samma problem som beskrivs i den här tråden, undrar om alla är drabbade av det?

Alltså, två nycklar med en förarprofil med olika inställningar på bland annat sätet kopplad till vardera. Om jag öppnar bilen med de båda nycklarna så väljs rätt profil varje gång och bekräftas på displayen, alla andra inställningar justeras korrekt. Men sätet justeras bara till rätt position om det inte gått mer än några minuter mellan att bilen senast låstes med den andra nyckeln. Det fungerar bättre om jag låser förarprofilerna, men då förlorar man funktionen att nya inställningar på profilerna sparas automatiskt, inte så det är tänkt?

Jag är som sagt nyfiken på om det funkar på någon bil, eller är det lika över hela linjen?
#1302416
Frazze1 skrev: lör 02 mar 2019, 07:20 Hej!

Jag är nyfiken på om någon har en XC60 (18-) där förarstolen konsekvent ställs in rätt när bilen öppnas med en nyckel kopplad till en förarprofil, utan att förarprofilerna är låsta? Jag har samma problem som beskrivs i den här tråden, undrar om alla är drabbade av det?

Alltså, två nycklar med en förarprofil med olika inställningar på bland annat sätet kopplad till vardera. Om jag öppnar bilen med de båda nycklarna så väljs rätt profil varje gång och bekräftas på displayen, alla andra inställningar justeras korrekt. Men sätet justeras bara till rätt position om det inte gått mer än några minuter mellan att bilen senast låstes med den andra nyckeln. Det fungerar bättre om jag låser förarprofilerna, men då förlorar man funktionen att nya inställningar på profilerna sparas automatiskt, inte så det är tänkt?

Jag är som sagt nyfiken på om det funkar på någon bil, eller är det lika över hela linjen?
Jag har problem med att om min fru har haft bilen ställer sätet inte om sig enligt min profil när jag öppnar dörren. Jag använder då minnet i dörren för det har ingen koppling till profilerna. Smidigast så. Jag har en V90 men problemet verkar gälla alla nya modeller.
#1302423
Ilduce77 skrev: lör 02 mar 2019, 10:52 Det är väl minnet på knapparna i dörren som ska kopplas till profilen för att det ska funka..?

Det funkar på min, men det var ett år sedan jag ställde in det, så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde och vågar inte röra det så länge det fungerar.. 😮

Profilerna ska väl vara låsta också för att det ska funka?
Det finns ingen koppling mellan profilernas minne för stolarna och minnesknapparna i dörren. Och ska heller inte finnas.
#1302621
Men om man låser profilen så förlorar man också funktionen att ändringar som man gör sparas automatiskt till rätt profil när bilen stängs ner. Det är ju inte så man vill ha det, och inte så det beskrivs i manualerna?

Dessutom är det ju märkligt att justeringen av sätet faktiskt fungerar (utan låst profil) om man växlar profil med nycklarna utan att låta det gå tid mellan? Justeringen av sätet funkar också konsekvent om man byter profil manuellt på displayen.

Så alla bilar dras med samma fel?
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]