Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1303284
sx3000 skrev: ons 06 mar 2019, 13:59 Ingen aning, vart finns den kryssboxen och vad har den för funktion? :)
Har kliman ställd på 18 grader, vill ju helst inte frysa för mycket.
Har för mig att du hittar den om du går in i klimat och tar ett steg åt vänster eller något liknande så finns den. Den kommer då köra värmaren när du åker på EL för att få temp i bilen. Så vid korta sträckor kommer den dra någon dl här och där men inte hinna bli riktigt varm.

Jag som åker väldigt mycket korta sträckor (under en mil) per resa brukar ha den utbockad just för att spara in på bränslet och minska risken för att den sotar igen. Tänkte att om du redan har kört värmaren ca 15 min innan avfärd kanske det räcker för kortare körning.
av stevvee
#1303414
sx3000 skrev:Ingen aning, vart finns den kryssboxen och vad har den för funktion? :)
Har kliman ställd på 18 grader, vill ju helst inte frysa för mycket.
Fel av mig. Under inställningar/klimat hittar man den
IMG_5689.jpg
IMG_5689.jpg (169.8 KiB) Visad 1098 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av sx3000
#1303530
Hittade den igår, kört med den urbockat 2 dagar i rad (åker 20km åt gången), på morgonen funkar det men på eftermiddagen är det inte värt det.. Den blir ibockad igen. :)
Lite livskvalité vill man ha kvar, haha.
av stevvee
#1303624
sx3000 skrev:Hittade den igår, kört med den urbockat 2 dagar i rad (åker 20km åt gången), på morgonen funkar det men på eftermiddagen är det inte värt det.. Den blir ibockad igen. :)
Lite livskvalité vill man ha kvar, haha.
Jag utgår alltid från garage så då funkar det fint men annars förstår jag. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av lv455
#1303826
Efter att jag beställt min V60 T8:a som ju kommer om dryga månaden har jag både hunnit med skilsmässa samt att träffa en ny kärlek 40 mil härifrån (dessa långa leveranstider har lite udda bieffekter :D ) . Det har hunnit bli både långsamma och snabba turer med D3:an med snittförbrukningar mellan 0.49 och 0.75 (ja, jag är en fartsyndare). Det är en del motorväg men mestadels landsväg med en del omkörningar beroende på vilken tid man åker.

Det ska bli mycket intressant att se vad T8:an kommer att dra på samma sträcka, om inte annat kommer omkörningarna gå mycket lättare :-D . Vilket utfall tror ni är realistiskt på en lugn respektive rask tur med fulladdad bil?
av Holliver
#1303852
Lugnt: typ 0,75-0,8.

Halvraskt: 0,9-1,0

Raskt: sky is the limit. Men du kommer nog enkel väg på en tank i alla fall

(Ok, utgår från XC60, så du kanske kan dra av pyttelite på detta).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av godlike100
#1303893
Har en twin engine (D5) idag och väntar spänt på en V60 T8. Vad jag kunnat läsa mig till så har Volvo nu också lagt till med det som BMW har i sina hybrider att med navigatorns hjälp så kan bilen optimera förbrukningen på rutten och spara el till långsammare partier etc. Hur artar sig detta när man kör? Någon som lagt märke till det?
av lv455
#1303953
Ok, det här ska bli mycket intressant! Ett annat konstaterande är att jag tidigare tyckt att D3:an räckt alldeles utmärkt för mitt bruk, inklusive turer med mindre husvagn. Helgpendlandet till Dalarna visade sig dock tarva en motor av en annan kaliber med betydligt fler omkörningar på landsväg och här borde T8:an rimligtvis snabba på både omkörningar och bränsleförbrukning.

Jag återkommer med förbrukningssiffror!
av aneben
#1303969
godlike100 skrev: lör 09 mar 2019, 14:34 Har en twin engine (D5) idag och väntar spänt på en V60 T8. Vad jag kunnat läsa mig till så har Volvo nu också lagt till med det som BMW har i sina hybrider att med navigatorns hjälp så kan bilen optimera förbrukningen på rutten och spara el till långsammare partier etc. Hur artar sig detta när man kör? Någon som lagt märke till det?
På de få längre resor jag gjort hittills med inställd destination så har jag märkt att "droppen" för när bensinmotorn går igång ligger längst ner tills man kommer till sträckor med lägre skyltad hastighet. Ex. Genom ett samhälle.
Kör man utan inställd destination så är batteriet tomt tämligen snabbt på längre resor men med inställd destination så märker man även på batterinivån att bilen spar på batteriet fram till destinationen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]