Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molind
#1302264
Detta är kanske en fråga i fel tråd. Men vad kostar en laddning på ett ungefär? Funderar på att beställa en T6 eller en T8 V60 nästa gång det är dags att byta bil.
av godlike100
#1302277
stevvee skrev: i dom hastigheterna är det ju inte direkt några 3 mil utan el på varken din eller min men men. jag kommer 40+ med T8 också men inte på motorväg. Nej ingen långkörning men sådana längre har jag också om det är så.
Sant, jag tog inte hastigheten i beaktande. Inväntar med spänning en V60 T8 R-design, räknar kallt med att den kommer vara lite törstigare än min D5 TE vid längre körning. Dock passar bilen väldigt bra till min körprofil och har idag en förbrukning på ca 0.25l/mil.
av guinness
#1302291
Molind skrev: fre 01 mar 2019, 13:50 Detta är kanske en fråga i fel tråd. Men vad kostar en laddning på ett ungefär? Funderar på att beställa en T6 eller en T8 V60 nästa gång det är dags att byta bil.
Det går ca 10-12 kWh / laddning så det beror på vad du betalar för elen.
av CETT
#1302414
guinness skrev: fre 01 mar 2019, 16:03
Molind skrev: fre 01 mar 2019, 13:50 Detta är kanske en fråga i fel tråd. Men vad kostar en laddning på ett ungefär? Funderar på att beställa en T6 eller en T8 V60 nästa gång det är dags att byta bil.
Det går ca 10-12 kWh / laddning så det beror på vad du betalar för elen.
Gör det verkligen det? Det brukar bara gå att köra slut på 7-8 kWh och det låter som låg verkningsgrad om laddningen tar 10-12 kWh?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1302448
XC90_Executive skrev:Gör ett eget körläge med Pure för drivlinan. Gör körbarheten bättre på el. Kör jag långt på motorväg låser jag växeln på 8 så drar den ingen/väldigt lite el.
Bara en lite OT fundering, hur låser du växeln när det är shift by wire, kan man enbart göra det när man har växelpaddlar?
av JKV
#1302453
Har en V90 T8 och kan sammanfatta lite av mina erfarenheter, har kört 1000mil senaste 6 månaderna.

Vanlig pendling till jobbet 3,5mil enkel väg varav 2,5mil motorväg. Inga problem bara på el. Dock får man passa sig vid omkörningar om man ligger på farthållaren. Säg att du låst vid 120km/h och går ner till 110 innan du blinkar och lägger dig i omkörning. Då drar bilen på upp till 120 så snabbt att motorn går igång. Kör du ingen motorväg utan 90 väg så kommer du dom 4,5 som bilen säger. Med motorväg är det snarare 3,5-4 beroende på väder. Sommartid drar bilen noll. Är det 0 eller kallare så drar värmaren ca 0,1l/mil. Dock är ju elmotorn ingen kraftmaskin så allt påverkar tom "backar" på motorväg. 1 eller 4 i bilen. Sånt märks tydligt.

Långresa på ca 220 mil varav 30% motorväg och resterande 70/80/90 väg hamnade jag på 0,69l/mil då starta jag med laddat batteri utan att ladda på semestern.

Pendlar du säg 10mil och har en del motorväg så utnyttjar du batteriet bäst om du håller det i save på motorväg och kör på batteri när det kommer under 100 och med fördel att kunna köra på batteri hela tiden om det blir köer och liknande i stan.

På dom resor där jag kör 7mil motorväg för att sedan befinna mig i stad och köra hem igen. Så ca 15mil på en laddning ligger jag på ca 0,5/mil
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1302454
Volvordesign89 skrev: lör 02 mar 2019, 14:01
XC90_Executive skrev:Gör ett eget körläge med Pure för drivlinan. Gör körbarheten bättre på el. Kör jag långt på motorväg låser jag växeln på 8 så drar den ingen/väldigt lite el.
Bara en lite OT fundering, hur låser du växeln när det är shift by wire, kan man enbart göra det när man har växelpaddlar?
Tryck växelväljaren neråt. Först kommer B upp, nästa tryck neråt kommer växeln upp istället. Trycker du igen växlar den ner, för att motorbromsa. Just motorbromsning fattar jag inte, men använder B och för att låsa växeln.
av jolerius01
#1302496
XC90_Executive skrev:
Volvordesign89 skrev: lör 02 mar 2019, 14:01
XC90_Executive skrev:Gör ett eget körläge med Pure för drivlinan. Gör körbarheten bättre på el. Kör jag långt på motorväg låser jag växeln på 8 så drar den ingen/väldigt lite el.
Bara en lite OT fundering, hur låser du växeln när det är shift by wire, kan man enbart göra det när man har växelpaddlar?
Tryck växelväljaren neråt. Först kommer B upp, nästa tryck neråt kommer växeln upp istället. Trycker du igen växlar den ner, för att motorbromsa. Just motorbromsning fattar jag inte, men använder B och för att låsa växeln.
Om jag gör så kommer en indikering, typ ett lodrätt streck upp brevid B. Och så tvingar den igång bensinmotorn

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av sx3000
#1303266
Snjittförbrukning vid pumpen landade på 0,4 på min första tankning.
Laddar varje dag och åker mest på el. Det är bränslevärmaren som är största förbrukaren, förkonditionerar varje vardagsmorgon i 15 minuter.

Med elkostnaden inräknat sparar jag 500kr i drivmedel/månad jämfört Lexus NX300h hybriden jag åkt tidigare.
Fast på totalen är V60 T8 för min del 1300kr netto dyrare i månaden.
av stevvee
#1303276
sx3000 skrev: ons 06 mar 2019, 12:51 Snjittförbrukning vid pumpen landade på 0,4 på min första tankning.
Laddar varje dag och åker mest på el. Det är bränslevärmaren som är största förbrukaren, förkonditionerar varje vardagsmorgon i 15 minuter.

Med elkostnaden inräknat sparar jag 500kr i drivmedel/månad jämfört Lexus NX300h hybriden jag åkt tidigare.
Fast på totalen är V60 T8 för min del 1300kr netto dyrare i månaden.
Och antar att du har parkeringsklimatet i kryssad när du åker på el ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]