Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
#1303975
Ok, mycket intressant. Det blir till att eftermontera navigation tämligen bums när jag fått bilen.
aneben skrev: lör 09 mar 2019, 20:44 På de få längre resor jag gjort hittills med inställd destination så har jag märkt att "droppen" för när bensinmotorn går igång ligger längst ner tills man kommer till sträckor med lägre skyltad hastighet. Ex. Genom ett samhälle.
Kör man utan inställd destination så är batteriet tomt tämligen snabbt på längre resor men med inställd destination så märker man även på batterinivån att bilen spar på batteriet fram till destinationen.
av sx3000
#1309384
Tankning idag, gick i 48L efter 1535km. Ger 0,31 vid pumpen. Bilens trippmätare som nollades förra tankningen säger 0,26.
Antar att förklimatiseringen inte räknas med i bilens färddatorsnittet. Bränslevärmaren går 15min varje vardag, 4 veckor sedan förra rankningen så 20st cykler på värmaren kanske.
av stevvee
#1309412
sx3000 skrev: fre 05 apr 2019, 08:18 Tankning idag, gick i 48L efter 1535km. Ger 0,31 vid pumpen. Bilens trippmätare som nollades förra tankningen säger 0,26.
Antar att förklimatiseringen inte räknas med i bilens färddatorsnittet. Bränslevärmaren går 15min varje vardag, 4 veckor sedan förra rankningen så 20st cykler på värmaren kanske.
Nej exakt den ligger nog utanför snittförbrukningen.

Jag själv har åkt 210 mil och tankat 42 liter + förbrukat ca 20 nu. så ca 62 liter som ger strax under 0,3 i snitt. Jäkligt nöjd hittills.
av CETT
#1309415
XC90_Executive skrev: fre 01 mar 2019, 11:59 Gör ett eget körläge med Pure för drivlinan. Gör körbarheten bättre på el. Kör jag långt på motorväg låser jag växeln på 8 så drar den ingen/väldigt lite el.
Varför påverkar det elförbrukningen om du låser växellådan på 8 när elmotorn inte driver via växellådan?
av stevvee
#1309515
XC90_Executive skrev:För att då är bensinmotorn alltid på och den tjuvdrar mindre el.
Varför inte bara låsa batteriet och nyttja delen över låset för att få motorn att stänga av vid ex nedförsbackar ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1309647
När jag jämfört har förbrukningen blivit snålare när jag låst i 8an. En störig sak ibland på motorvägen med farthållaren i om man inte låser växeln - den slår över till el och hastigheten sänks och sen slås bensinmotorn på och gasar upp i hastighet. Sen samma sak om och om igen.
av CETT
#1309699
XC90_Executive skrev: lör 06 apr 2019, 10:36 När jag jämfört har förbrukningen blivit snålare när jag låst i 8an. En störig sak ibland på motorvägen med farthållaren i om man inte låser växeln - den slår över till el och hastigheten sänks och sen slås bensinmotorn på och gasar upp i hastighet. Sen samma sak om och om igen.
Det är väl bara att använda Hold om du vill köra på bara bensin?
av lv455
#1310003
I fredags hämtade ut min V60 T8 R-design.

Jag gav mig i princip av bums på min vanliga tur till Dalarna, som jag gjort med min V60 2016 D3 ett tio-tal gånger.
Uppvägen påbörjades med kvartstomt batteri och de drygt 40 milen avverkades snabbt av en gasglad förare, med många omkörningar. Slutförbrukningen landade på drygt 1.1 l/mil.

När det var dags att åka hem var dock batteriet fulladdat, jag hade hunnit läsa på om systemet och vidare bestämt mig för att ta det lugnt och se vilken förbrukning det skulle ge. Jag körde även i läge "B" hela vägen och blockerade batterianvändningen större delen körningen. Navigatorn var inställd och batteriet användes vid långsam körning och var tomt vid hemkomst.
Förbrukning: 0.65 !

Då låg jag ändå ofta strax under 100 på både 70- och 80-vägar, samt uppåt 120 på 100-vägar men höll hastighetsbegräsningen inne i städerna. Vid omkörningar blev det plattan i mattan.
En positiv effekt av batteridriften är att jag kör vääääldigt lungt vid hastigheter 60 och under.

Sammantaget är jag väldigt nöjd, det känns inte som någon omöjlighet att komma under 0.6 vid nästa tur.
av CETT
#1310768
lv455 skrev:I fredags hämtade ut min V60 T8 R-design.

Jag gav mig i princip av bums på min vanliga tur till Dalarna, som jag gjort med min V60 2016 D3 ett tio-tal gånger.
Uppvägen påbörjades med kvartstomt batteri och de drygt 40 milen avverkades snabbt av en gasglad förare, med många omkörningar. Slutförbrukningen landade på drygt 1.1 l/mil.

När det var dags att åka hem var dock batteriet fulladdat, jag hade hunnit läsa på om systemet och vidare bestämt mig för att ta det lugnt och se vilken förbrukning det skulle ge. Jag körde även i läge "B" hela vägen och blockerade batterianvändningen större delen körningen. Navigatorn var inställd och batteriet användes vid långsam körning och var tomt vid hemkomst.
Förbrukning: 0.65 !

Då låg jag ändå ofta strax under 100 på både 70- och 80-vägar, samt uppåt 120 på 100-vägar men höll hastighetsbegräsningen inne i städerna. Vid omkörningar blev det plattan i mattan.
En positiv effekt av batteridriften är att jag kör vääääldigt lungt vid hastigheter 60 och under.

Sammantaget är jag väldigt nöjd, det känns inte som någon omöjlighet att komma under 0.6 vid nästa tur.
Fast är det så bra att komma ned i 0,65 vid lugn landsvägskörning? Hade du haft en diesel så hade du kört 0,65 utan att ens fundera över att köra snålt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]