Sida 1 av 3
V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: sön 17 feb 2019, 07:56
av lv455
Hej,
Nu borde ju de första V60 T8:orna blivit levererade. Vad tycker ni som fått dem? Förbrukning? Räckvidd på el?
Lillebror provkörde en häromdagen och enligt honom var det två saker som stack ut: accelerationen och ljudet ur BoW-systemet (han hade inte lyssnat på ljudet i någon SPA-bil). Själv har jag ju fortfarande inte ens kört en T8 ÖHT.
Min egen dyker upp om 7 veckor så man är mer än lovligt nyfiken. Dessutom har mitt körmönster ändrats något efter att beställningen gjorts med fler långkörningar över helgerna.
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: sön 17 feb 2019, 11:39
av stevvee
Jag är supernöjd med min efter 80 mil.
V90n har fått stå sen V60 kom hem. Jag har kört en del korta körningar sista tiden så på 20 mil har den dragit strax över 3 liter totalt. Och 35 liter på 80 mil med två längre körningar.
Jag trivs jättebra och ångrar inga val. HK ljudet är okej och klart jag saknar B&W ljudet som jag har i andra men jag ville inte välja bort något så HK blev en toppen kompromiss.
Bara ställa specifika frågor om så önskas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: sön 17 feb 2019, 15:16
av sx3000
Nu har jag bara haft pulkan sen i onsdags eftermiddag, så jag är väl inte bästa referensen. Har hunnit avverka närmare 40 mil.
Överlag är jag väldigt nöjd med bilen, det är dock en omställningsperiod från att kliva upp i en SUV till att kliva ner i en herrgårdsvagn. Att köra med ett ägg under pedalen är jag redan van vid från Lexus laddhybriden jag haft tills nu.
Ljudupplevelse:
Jag är ingen audiofil så B&W var inget som lockade även om jag uppskattar bra ljud. Har HK ljudet och tycker det spelar bra och uppfyller mina ljudkrav med råge.
Ljudnivån i kupén med dubbdäck tycker jag är riktigt bra, visst märker man att man har klorna utfällda, men definitivt inget märkvärdigt.
Förbrukning:
Första dagarna körde jag i hybridläge med tomt batteri, cirka 15 mil med momsad motorvägsfart och Stockholms innerstad underrusningstid. Förbrukningen då var i snitt 10-13L/100km.
Sen i Fredags har jag börjat ladda och kör Pure, har hitills kommit drygt 40km per laddning, blandad körning enligt gällande hastighetsbestämmelser. Gått åt någon enstaka deciliter soppa för kupéklimatatet per resa. Har dock alltid i förväg satt på parkeringsklimatet.
Landsväg i cirka 70kmh i hybridläge med tomt batteri har den snittat 7L/100Km.
Prestanda:
Med nya dubbdäck som inte är inkörda har jag inte pressat bilen från stillastående, men med rullande starter och WOT i performanceläge så sticker den iväg bra. Men den känns lite slingrig pga att den mesta effekten kommer från framhjulen.
Där hade jag nog uppskattat mer om bensinaren drev bak och elmotorerna fram. Men det är ju klart ett mer komplext bygge när man behöver en kardan som tar dyrbar plats för batterier.
Tycker mig läst att många tycker att bensinmotorn kommer in för fort om man trycker för mkt på gasen. Jag tycker tvärtom efter att åkt Lexus några år, att man kan kliva på rätt duktigt på pedalen utan att tvinga igång bensinaren.
I motorvägsfart på el tar omkörningarna längre tid om man inte vill starta bensinaren, kan ju reta bakomvarande fordon som kommer i 140+ i vänsterfilen, men det får man ta. :)
Körupplevelse:
Jag är van vid mer analoga bilar utan lane assist, pilot assist, HUD och allt vad det heter. Lane assisten tycker jag är lite jobbig ibland när man vill byta fil eller ta en avfart utan att blinka, typ när man är själv på motorvägen mitt i natten.
Pilot assist har jag prövat lite, nu är ju vägarna rätt skititga så vägmarkeringarna syns kanske inte optimalt, men jag tycker bilen svajjar lite väl mycket och tar kurvor väl nära ytterkant (där det oftast är mest grus etc.). HUD'en är schysst, kommer dock på mig själv kolla på panelen ibland ändå.
Vet inte om det är en inställning eller ej, men när jag kör Google maps på Android Auto får jag inte upp vägvisning varken i HUD'en eller vanliga instrumentpanelen som med den inbyggda navin, utan bara i mittskärmen. Det blir att man tittar snett ner i 35-40 graders vinkel, när man egentligen borde ha blicken lyft när man kör. Hade gärna sett att integreringen var hela vägen (kan som sagt vara en inställning, bland 1000 som jag missat)
Har inte listat ut hur jag svarar på inkommande samtal eller lägger på luren via ratten ännu, nu får jag trycka på mittenskärmen, vilket känns som en riskkonstruktion. Tidigare bilar har alltid haft möjligheten till att svara/läggs på direkt på ratten med dedikerade knappar. (är säkert en inställning även här, som jag inte hittat).
Laddning:
Mitt laddtanklock bråkar lite, krävs några klick innan den stänger ordentligt.
Full laddning med medföljande laddkabel (10A) tar cirka 4 timmar, laddaren är tyvärr inte ställbar 6-16A vilket jag tycker är lite dåligt. Laddaren är även dyr, närmare 4500kr från Volvo om man vill ha den lite starkare varianten, så det blir ju svårt att ekonomiskt räkna hem en ny laddkabel. För pengarna kan jag tycka att dom kunde slänga med minst en ställbar 6-16A men även kanske en för publika stolpar man kan ha i bilen.
Förvaring:
Bra utrymme i skuffen, gillar att bagagegolvet är i nivå med underkant lucka, så att det inte är en balja. lätt att få i/ur väskor. Förvaring i mittkonsollen är dock väldigt liten, får plats med ett par pennor och en USB sladd i armstödet fram (utöver mugghållarna). Saknar en vettig plats för solglasögonen. Förvaringen i dörrsidorna hade jag önskat kunnat vara lite högre/djupare så P-skivor etc. håller sig där dom ska (inget har trillat ur än dock, bara en upplevelse än så länge).
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: sön 17 feb 2019, 21:21
av lv455
Ok, stort tack för mycket intressant information! Förhoppningsvis dyker även laddboxen upp i lagom tid för att hinna bli installerad innan bilen.
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 08:33
av Ilduce77
Intressant läsning..

Angående Android auto, så får man inte upp Google maps i hud eller bakom ratten..
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 14:28
av least
Gällande fack för solglasögon: har du inte ett litet fack nere till vänster om ratten? En liten historia som är "klädd" med mjukstoff?
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 15:08
av Volvordesign89
least skrev:Gällande fack för solglasögon: har du inte ett litet fack nere till vänster om ratten? En liten historia som är "klädd" med mjukstoff?
Tror enbart det finns på 90-serien tyvärr... Saknar ett sådant fack i min, dock en XC60.
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 15:41
av okjellberger
Jag hämtade min V60 T8 R-design i fredags. Det är min första Volvo (och trodde faktiskt aldrig att jag skulle bli Volvoförare) men vilken fin maskin det är! Jag har hittils bara kört ca 10 mil med den men att det är en bil full av finesser och framförallt kraft går inte att ta miste på.
Den enda tidigare erfarenhet jag har av Volvo är en V40 (2013) och jag förstår ju själv att det inte går att jämföra. Jag hade tidigare en BMW 320d sedan (2017) så det är det jag jämför med och det är tydligt att Volvo har uppnått en hög kvalitetskänsla när det kommer till interiören och känslan. Jag hoppas hinna köra och leka lite mer med bilen nu i veckan men detta är en tråd jag absolut kommer att följa!
Jag har däremot noterat att min bil också är lite "kinkig" med laddtanklocket. Det tar ett par försök innan det stängs (och håller sig så) men jag tror nog det är handhavandefel mer än fel på bilen.
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 15:41
av least
Ahh... surt.
Re: V60 T8: Vad tycker ni om den? Intryck?
Postat: mån 18 feb 2019, 18:28
av jolerius01
sx3000 skrev:
Har inte listat ut hur jag svarar på inkommande samtal eller lägger på luren via ratten ännu, nu får jag trycka på mittenskärmen, vilket känns som en riskkonstruktion. Tidigare bilar har alltid haft möjligheten till att svara/läggs på direkt på ratten med dedikerade knappar. (är säkert en inställning även här, som jag inte hittat).
För att svara/lägga på trycker du på knappen med en rund ring på höger sida av ratten. Alltså mitten av det högra "rattkorset". Då kommer samtalsinfo upp bakom ratten och då kan du även med hö lr vänster pil bläddra till en mikrofon för att tysta micken.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk