Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1297553
mikeman skrev: ons 06 feb 2019, 14:25 Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.

Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.
CarlJo skrev:Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.
Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
Min V90 är tillverkad i september 2016 och är alltså en av de första. Den har fått mjukvaruuppdateringar flera gånger genom åren och det är stor skillnad på hur PA fungerar nu och när bilen var ny. Mjukvaran har förbättrats kontinuerligt. I början vågade jag inte lita på den och fick ta över ibland men det händer i princip aldrig nu.
#1298512
mikeman skrev: ons 06 feb 2019, 14:25 Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.

Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.
CarlJo skrev:Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.
Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
Du behöver inte hålla med överhuvudtaget. Det är skillnad på autonoma och halv-autonoma system. I Sverige så är lagstiftningen än så länge sådan att det är endast få utvalda företag som får syssla med helt autonoma fordon på allmän väg.

PA är ett halv-autonomt system, där du som förare är ansvarig för att bilen styr dit den ska och PA är där som ett hjälpmedel för att inte trötta ut dig(och annat säljtjaffs), men även om det uppfattas som det, så är det inte ett självkörande system. och tydligen beroende på vilken version så är det ena bättre än det andra. Vad menar du med korrekt inställt? Mig veterligen finns det inga inställningar du kan göra förutom avståndet till bilen framför när det kommer till PA.

Det beror på i vilken situation, att du korrigerar för att bilen går för nära mittlinjen är det en sak, men om du däremot försöker svänga kraftigt vänster när vägen svänger höger kommer bilen streta emot, det är vad bilen ska göra och vad systemet läser av.
#1299278
CarlJo skrev: mån 11 feb 2019, 17:23
mikeman skrev: ons 06 feb 2019, 14:25 Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.

Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.
CarlJo skrev:Men problemet är att många tror att bilen är självstyrande. Det är den till viss del, men mest av allt är den MEDstyrande. Dvs du ska fortfarande ha händerna på ratten och styra bilen dit du ska, och pilot assist ska hjälpa dig.
Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
Du behöver inte hålla med överhuvudtaget. Det är skillnad på autonoma och halv-autonoma system. I Sverige så är lagstiftningen än så länge sådan att det är endast få utvalda företag som får syssla med helt autonoma fordon på allmän väg.

PA är ett halv-autonomt system, där du som förare är ansvarig för att bilen styr dit den ska och PA är där som ett hjälpmedel för att inte trötta ut dig(och annat säljtjaffs), men även om det uppfattas som det, så är det inte ett självkörande system. och tydligen beroende på vilken version så är det ena bättre än det andra. Vad menar du med korrekt inställt? Mig veterligen finns det inga inställningar du kan göra förutom avståndet till bilen framför när det kommer till PA.

Det beror på i vilken situation, att du korrigerar för att bilen går för nära mittlinjen är det en sak, men om du däremot försöker svänga kraftigt vänster när vägen svänger höger kommer bilen streta emot, det är vad bilen ska göra och vad systemet läser av.
Jag tycker du pratar äpplen och päron.

Rent juridiskt så är det givetvis föraren som kör i ett semi-autonomiskt fordon.

Rent tekniskt så är PA i min XC90 så bra att det retar mig att timern på ”förar-action” är så lågt ställd. Motorväg med bra markeringar och bilen klarar sig redan innan senaste uppdateringen i massor med minuter utan att man skulle behöva ingripa. Inte så att jag skulle tänka mig att sova (som Tesla rent tekniskt fixar), men helt klart avslappnat utan händerna på ratten.

Problemet som beskrivs i ursprungsfrågan är något jag definitivt skulle ta till verkstaden. Något är feljusterat när det gäller sensorer om beteendet alltid finns där.
Jag kan uppleva samma sak med tex dåliga markeringar eller snö som delvis skymmer markeringar.
#1299293
Pilot Assist fungerar bra när vägmarkeringarna är tydliga. Då tycker jag inte att den vinglar.

Om det är slask, dåligt målade markeringar, lite snö etc så fungerar inte PA optimalt. Då kan det bli vingligt för mig. Löses enkelt genom att slå av funktionen och styra själv.

PA är inte ett självstyrande system som alltid fungerar. Det är ett stödsystem som ibland fungerar.
#1299327
Hypoxia skrev: tor 14 feb 2019, 17:26
CarlJo skrev: mån 11 feb 2019, 17:23
mikeman skrev: ons 06 feb 2019, 14:25 Jag kör V60 som är bra på detta och fick tillfälle att köra en kollegas V90 från tidigt 2018 idag. Hade hört att pilot assist inte är lika bra och förväntade mig inte mycket men den var nästan lika bra som min V60. Det var inte alls några problem att låta den styra själv på motorväg, well done.

Angående frågan ovan så är det stor skillnad vid fukt och/eller mörker, särskilt i kombination. Beteendet i ratten blir oroligare vid sämre sikt och då är det skönare att styra själv. Det kan (subjektivt) vara lite dagsform på hur mycket bilen småjusterar men då är det säkert olika bra sikt och linjer i vägen.



Håller inte alls med om detta, det funkar inte att styra samtidigt som piloten är igång, då den håller emot rejält. Är systemet korrekt inställt så är bilen självstyrande och man "tvingas" bara hålla en hand på ratten av säkerhetsskäl. Vänner som inte känner till vad systemen kan göra har inte varit medvetna om att jag inte styrde själv när vi åkt på långresa .
Du behöver inte hålla med överhuvudtaget. Det är skillnad på autonoma och halv-autonoma system. I Sverige så är lagstiftningen än så länge sådan att det är endast få utvalda företag som får syssla med helt autonoma fordon på allmän väg.

PA är ett halv-autonomt system, där du som förare är ansvarig för att bilen styr dit den ska och PA är där som ett hjälpmedel för att inte trötta ut dig(och annat säljtjaffs), men även om det uppfattas som det, så är det inte ett självkörande system. och tydligen beroende på vilken version så är det ena bättre än det andra. Vad menar du med korrekt inställt? Mig veterligen finns det inga inställningar du kan göra förutom avståndet till bilen framför när det kommer till PA.

Det beror på i vilken situation, att du korrigerar för att bilen går för nära mittlinjen är det en sak, men om du däremot försöker svänga kraftigt vänster när vägen svänger höger kommer bilen streta emot, det är vad bilen ska göra och vad systemet läser av.
Jag tycker du pratar äpplen och päron.

Rent juridiskt så är det givetvis föraren som kör i ett semi-autonomiskt fordon.

Rent tekniskt så är PA i min XC90 så bra att det retar mig att timern på ”förar-action” är så lågt ställd. Motorväg med bra markeringar och bilen klarar sig redan innan senaste uppdateringen i massor med minuter utan att man skulle behöva ingripa. Inte så att jag skulle tänka mig att sova (som Tesla rent tekniskt fixar), men helt klart avslappnat utan händerna på ratten.

Problemet som beskrivs i ursprungsfrågan är något jag definitivt skulle ta till verkstaden. Något är feljusterat när det gäller sensorer om beteendet alltid finns där.
Jag kan uppleva samma sak med tex dåliga markeringar eller snö som delvis skymmer markeringar.
Tiden man kan släppa ratten har sänkts vid varje mjukvaruuppdatering och är nu nere på ca 10-15 sekunder på min bil. Men ibland bryr sig inte bilen och det verkar vara kopplat till var man kör. På hemvägen från jobbet E6 söderut från Mölndal kan bilen ibland köra nästan från Kållered till Kungsbacka norra, ca 7 km, helt utan min input.
#1303819
BildSkaffa ett kardborreband och sätt fast en 50cl flaska som du fyller till 80-85% med vatten. Denna sätter du fast kl 2 på ratten \ som snedsträcket visar.
På så sätt luras systemet att tro att du har handen på ratten. Det är dels flaskans tyngd samt vattnet som skvalpar som får PA att tro att du har handen på ratten.
Självklart ska man fortsätta att ha kolla på sin körning, men det är rätt häftigt om man vill prova :)
Kolla här eller skriv ”line assist hack” på youtube.
#1304253
Gorban skrev: Tiden man kan släppa ratten har sänkts vid varje mjukvaruuppdatering och är nu nere på ca 10-15 sekunder på min bil. Men ibland bryr sig inte bilen och det verkar vara kopplat till var man kör. På hemvägen från jobbet E6 söderut från Mölndal kan bilen ibland köra nästan från Kållered till Kungsbacka norra, ca 7 km, helt utan min input.
Fick en V60 lånebil när jag lämnade XC60n på service. PA fungerade mycket bättre i den jämfört med min egna. Min börjar plinga efter 10-15sek och är betydligt ryckigare och svajar mycket mellan linjerna.

Däremot så gick V60 nästan helt själv från Stig center till Lundby tunneln, där den ville ha hjälp var vid bygget/filbytet där trafiken från götatunneln möter backaplan, annars gick den helt själv utan händerna på ratten.
#1304270
CarlJo skrev: mån 11 mar 2019, 11:34
Gorban skrev: Tiden man kan släppa ratten har sänkts vid varje mjukvaruuppdatering och är nu nere på ca 10-15 sekunder på min bil. Men ibland bryr sig inte bilen och det verkar vara kopplat till var man kör. På hemvägen från jobbet E6 söderut från Mölndal kan bilen ibland köra nästan från Kållered till Kungsbacka norra, ca 7 km, helt utan min input.
Fick en V60 lånebil när jag lämnade XC60n på service. PA fungerade mycket bättre i den jämfört med min egna. Min börjar plinga efter 10-15sek och är betydligt ryckigare och svajar mycket mellan linjerna.

Däremot så gick V60 nästan helt själv från Stig center till Lundby tunneln, där den ville ha hjälp var vid bygget/filbytet där trafiken från götatunneln möter backaplan, annars gick den helt själv utan händerna på ratten.
Kan ju inte skilja på tiden man kan låtabli att ha händerna på ratten med samma mjukvara? :-o
#1304273
Tiimpan skrev: Kan ju inte skilja på tiden man kan låtabli att ha händerna på ratten med samma mjukvara? :-o
Jag kör ganska mycket med PA på min V60 MY19 och upplever det som väldigt olika hur länge det går att köra. Ibland fungerar det långa stunder utan att nudda ratten (30+ sekunder), andra gånger varnar den efter bara 5-10 sekunder.
#1304285
Tiimpan skrev:
CarlJo skrev: mån 11 mar 2019, 11:34
Gorban skrev: Tiden man kan släppa ratten har sänkts vid varje mjukvaruuppdatering och är nu nere på ca 10-15 sekunder på min bil. Men ibland bryr sig inte bilen och det verkar vara kopplat till var man kör. På hemvägen från jobbet E6 söderut från Mölndal kan bilen ibland köra nästan från Kållered till Kungsbacka norra, ca 7 km, helt utan min input.
Fick en V60 lånebil när jag lämnade XC60n på service. PA fungerade mycket bättre i den jämfört med min egna. Min börjar plinga efter 10-15sek och är betydligt ryckigare och svajar mycket mellan linjerna.

Däremot så gick V60 nästan helt själv från Stig center till Lundby tunneln, där den ville ha hjälp var vid bygget/filbytet där trafiken från götatunneln möter backaplan, annars gick den helt själv utan händerna på ratten.
Kan ju inte skilja på tiden man kan låtabli att ha händerna på ratten med samma mjukvara? :-o
Vad jag har förstått så är det olika mjukvara på V60(PA3) och XC60(PA2)

Min egna bil fixar kökörning en lång stund utan att jag behöver göra något men så fort man kommer upp i fart(40-50km/h) så piper den.
V60n körde 4-5km i 70km/h själv.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]