Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1295241
Ska byta min S90 (D4)i början av nästa år. Nästa bil blir det en laddhybrid.
Kollat runt lite och ska man ha en Volvo så blir det nog V60 T6. Har gräns på 9.5 basbelopp.
Jag som kommer att köra en hel del på bensin (inte minst på sommarhalvåret) blir det väldig dyrt. :-( .
Jag gissar att förbrukningen är inte långt ifrån en T8.
Vad tror ni om denna bil/motor?
#1295242
Jag tycker bilen är anpassad för den som till vardags klarar sig på el. Antingen har kort till jobbet eller kan ladda på jobbet. Har en kollega som körde en V60 D6 Hybrid i 2 år. Han kom både till jobbet och hem på el. Dieselmotorn startade bara undantagsvis på vardagarna om han avvek från rutten och åkte till affären eller nått. Han fick ett genomsnitt på 0,27l/mil på 2 år inklusive bilsemester till Italien och fjällen.
Många bäckar små blir det om man kan köra el till vardags även om bensinmotorn behöver gå sista milen eller så.
#1295245
En förändrad bilpolicy på jobbet "tvingar" mig till bytet till ett fordon under 60g koldioxid utsläpp/km. Är annars supernöjd med min D4 gällande ekonomin.
Om jag lyckas få min bostadsförening och hyresvärden på jobbet att installera laddboxar i garaget kommer jag att klara mig på el helt och hållet ;-) .
Hoppas också att priset på de nya T6-an blir betydligt lägre en T8.
Gissar och hoppas att Volvo behöver hitta vettiga paket för tjänstebilsfolket :-D
#1295279
Det är faktiskt helt skamligt med knappa 4mil el-körning.
Det blir lite absurd att jämföra en normal-blandad-körning mellan "en nyare dieselbil" och en "laddhybrid", tror inte att vi minskar miljöpåverkan då dessa T6-or och T8-or är jättetörstiga när man väl kör på bensin. Det blir lite dubbelmoral enligt mig, men men, det blir väl bättre framöver.
#1295285
Spid3r skrev:En förändrad bilpolicy på jobbet "tvingar" mig till bytet till ett fordon under 60g koldioxid utsläpp/km. Är annars supernöjd med min D4 gällande ekonomin.
Om jag lyckas få min bostadsförening och hyresvärden på jobbet att installera laddboxar i garaget kommer jag att klara mig på el helt och hållet ;-) .
Hoppas också att priset på de nya T6-an blir betydligt lägre en T8.
Gissar och hoppas att Volvo behöver hitta vettiga paket för tjänstebilsfolket :-D
30 k mindre för en T6 men samma förmånsvärde och subvention.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1295289
Spid3r skrev:Denna konfig är lite av drömscenarion men det blir nog svårt att få till på 9.5 basbelopp :-o
https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 6f86d43c7e
Från när räknas 9,5 pbb? Efter subvention eller före ? Min T8 hamnar på runt 540 efter subvention och pris innan det plus rabatter är en 100 till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1295321
Spid3r skrev:Man kan säga att fakturan som skickas till mitt jobb får inte överstiga 9.5 bbp (ca 441.750 kr).
Hmm ja då krävs det isåfall lite mer rabatter. Pratat med någon handlare ?
Det har ju gått rykten om att man skall släppa Momentum också till T8/T6 men det tror jag också dröjer väldigt länge. Så länge orderstocken fylls så har man ju inte det behovet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]