Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjalle
#1292863
Det är två saker med laddkabeln som är irriterande . Varför måste laddkabeln vara ur när man vill fjärrstarta motorvärmaren. Irriterande när man laddat bilen under natten och skall iväg på morgonen. Då måste man först pallra sig ut och rycka ur kabeln och sedan starta värmaren som max kan köras i 15 min. Hur det skall räcka när det blit rejält kallt vet jag inte.
Jag har en T8 2019 men detta kanske även gäller andra Volvo hybrider? Det andra är att laddhandsken fryser fast i bilens ladduttag då det samlas vatten i uttagets nedre del kring gummidamasken. Hoppsan det blev visst tre irritationsmoment.
av JKV
#1292871
På min V90 T8 funkar det så som att fjärstart går bara då kabeln är ur. Men parkeringsklimatet kan du fjärrstarta och ställa timer på då den är i. Dock är det vissa problem att ställa tider i appen. Men direktstart funkar 99/100 gånger för mig. Och brukar räcka att starta den 10-15min innan du ska åka iväg.
av TomasGBG
#1292896
På min V90T8 kör jag alltid parkeringsklimat istället. Direktstart har jag aldrig använt/förstått meningen med. Tomgångskörning känns inte helt 100...
Kontakten har aldrig fryst fast hittills...
av fragge
#1292901
Fjärrstart fungerar inte med sladden i, men det är nog inte det du är ute efter. Använd parkeringsklimat istället för att värma bilen innan avfärd, det funkar bra med sladden i. Kontakten har inte frusit fast ännu för mig iallafall.
av CETT
#1292920
Jag kör parkeringsvärmare varje morgon med laddkabeln i. Varför skulle man vilja fjärrstarta bensinmotorn?
Kabeln har aldrig frusit fast för mig men däremot kan luckan vara svår att öppna/stänga pga is.
av CETT
#1292928
Tjalle skrev: tor 17 jan 2019, 10:28 Då måste man först pallra sig ut och rycka ur kabeln och sedan starta värmaren som max kan köras i 15 min. Hur det skall räcka när det blit rejält kallt vet jag inte.
Vad menar du med max 15 min? Min värmare startar ca 30 min före inställd tid när det är kallt.
av stevvee
#1292957
CETT skrev:
Tjalle skrev: tor 17 jan 2019, 10:28 Då måste man först pallra sig ut och rycka ur kabeln och sedan starta värmaren som max kan köras i 15 min. Hur det skall räcka när det blit rejält kallt vet jag inte.
Vad menar du med max 15 min? Min värmare startar ca 30 min före inställd tid när det är kallt.
Låter som när man startar bilen för det är max 15 min. Värmaren är 40 min


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av CarlJo
#1293057
Du fjärrstartar bilen. Den har en tidsgräns på 15 minuter. Hade du haft en vanlig diesel/bensinbil så hade bilen stått och brummat, men T8 startar inte bensinmotorn. Något som jag frågade Volvo själva och det bekräftade det.

Om du däremot swipar på parkeringsklimat så kan du starta det direkt, eller så trycker du på parkeringsklimat så kan sätta timers, starta eller stoppa värmaren. Och då spelar det ingen roll ifall bilen står på laddning eller inte.

Jag har också märkt att vatten samlas i damasken och att det fryser, men inte så att kontakten fryser fast. Däremot så kan det bli svårt att öppna/stänga luckan på grund av det.

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]