Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1298403
fragge skrev: sön 10 feb 2019, 09:48 Har kört 1000 mil i min XC60 T8 och har en snittförbrukning på 0,27 l/mil. Allt hänger givetvis på hur man använder bilen, sitter man och långpendlar varje dag är den kanske inte optimal men för de allra flesta kommer den att ge en låg förbrukning.
Absolut, sen får man ju fundera på om den är värd sitt avsevärt högre inköpspris...
Det ska till många mil för att köra in den lägre förbrukningen, om man inte tar diffen på nöjeskontot.
av Daviddd
#1298429
CarlJo skrev:Körde från Sthlm till Gbg härom veckan, när enligt nyheterna, det var domedags-snökaos. Det snöade hela vägen, i vänsterfilen var det konstant 5-20cm snömodd och bitvis var det inte plogat över huvudtaget.

Låg med AWD läget hela vägen och hade en snitt förbrukning på 0.91L/Milen, med en snittfart enligt hastighetsbestämmelserna. Alltså närmare 47 mil med AWD-läget och då försörjer motorn batteriet/elmotorn med under nästan hela färden. Bilen kändes stabil, väldigt få ryck när man gick igenom modd. Är ingen expert, men jag upplevde ingen skillnad mellan tidgare "full"AWD bilar jag har kört.
Känns dock lite trist att aktivt behöva slå på ett AWD-läge för att det skall fungera tillfredställande - det där vill man ju att bilen skall sköta. Kanske bara är att vänja sig eller så kan de justera via mjukvara.
av CarlJo
#1298482
Daviddd skrev: Känns dock lite trist att aktivt behöva slå på ett AWD-läge för att det skall fungera tillfredställande - det där vill man ju att bilen skall sköta. Kanske bara är att vänja sig eller så kan de justera via mjukvara.
Det var ju något jag själv aktivt valde att göra, ifall du ligger kvar i hybridläget hoppar AWD igång när bilen känner att den behöver det. Nu gjorde jag det mest för att testa hur det kändes och fungerar.
av Daviddd
#1298518
CarlJo skrev: mån 11 feb 2019, 15:25
Daviddd skrev: Känns dock lite trist att aktivt behöva slå på ett AWD-läge för att det skall fungera tillfredställande - det där vill man ju att bilen skall sköta. Kanske bara är att vänja sig eller så kan de justera via mjukvara.
Det var ju något jag själv aktivt valde att göra, ifall du ligger kvar i hybridläget hoppar AWD igång när bilen känner att den behöver det. Nu gjorde jag det mest för att testa hur det kändes och fungerar.
Jo, tänkte mest på att det var det som recensionerna klankade ned på samt att även andra i tråden gjorde så.
av mossbo
#1298836
stevvee skrev:
mossbo skrev:Nja, kör nu på en D5 istället, svårt att motivera dyrare bil med 3dl högre förbrukning och sämre 4-hjulsdrift. Sämre dragvikt och tyngre bil. Tycker twin engine känns som de drar åt alla håll på vintervägen, besviken. XC60 är modellen föresten.
Så din D5a drar ca 0,2-0,3 du milen? Det gör inte min V90 D5 trots polestar.... iofs har jag en V60 T8 och ingen Xc men snittet med V60 är just nu 0,45 om jag slår ut totalen! Igår åkte jag 6 mil varav en del motorväg och och bilfan drog hela 0,22. Ja den är törstigare än en D5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör endast landsväg, ca 5-7000mil/år, ligger på ca 0,65-0,8 på XC60D5 Polestar, har inte kommit under 1,0 med T8 på vintern. 0,27l/milen, ok, då har vi nog olika körsätt...imponerande!, men nu var det väl 4-krafset det gällde och de är ingen tvekan att Haldex slår Twin engine bilarna på alla plan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1298849
Har haft både XC90 D5 och T8. T8 har hälften av förbrukningen trots 421hk/680nm. Vi min typ av körning märker jag ingen skillnad mellan haldex och elbakaxel.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1299111
Har skrivit det i många trådar. Är det svinhalt - välj körläge awd (alt. Individual med drivlinan i awd) så uppstår inte problem. Har kört T8 i 3 år.

Det är sällan jag behövt välja awd då det går utmärkt i hybrid vanligtvis. Har det däremot kommit 30 cm snö eller det är ishalka så är det bättre att själv välja awd för att den ska driva direkt utan fördröjning om man behöver trycka på lite.
av energia
#1310413
När jag var i Sälen fick jag möjlighet att testa bilen på ren blankis (vinterhjul utan dubb), och då kan jag säga att den inte var så rolig utan AWD. Bakhjulen försökte få grepp, vilket gjorde att hela bilens bakvagn förflyttade sig i sidled. AWD gjorde det hela lite bättre, men fortfarande kändes det inte tryggt.

På snö och modd var det bara på med AWD så gick det kanonfint och kändes tryggt. Hybridläge i moddigt underlag var lite sådär spännande kan jag säga. Ibland halkade bilen till och det kändes mindre kul att uppleva i 80 km/h. Så då åkte AWD'n på illa kvickt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]