Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1291825
micketrono skrev: Det är inte speciellt fina betyg T8:an får jämfört med Touaregen... Tyvärr
Jag förväntar mig inte att T8 ska vara en fullfjädrad AWD eftersom det bara är 87hk på bakaxeln och allt annat fram. Trygg på vägen och möjlighet att komma fram/ej fastna när det är halt räcker för mig. Antar att man kan lägga i AWD-läge och ta sig loss när det behövs.

Jag är dessutom spekulant på en V60 som med tanke på markfrigång inte är någon terrängvagn.
av Daviddd
#1291832
micketrono skrev: lör 12 jan 2019, 11:46
Daviddd skrev: fre 11 jan 2019, 15:09 Om någon betalar för Aftonbladet (gör det inte själv så har ingen aning om innehållet) så har de testat den nyligen: https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... areg/promo.

Edit: Sorry, var ju XC90 men kanske kan vara relevant ändå.
Det är inte speciellt fina betyg T8:an får jämfört med Touaregen... Tyvärr
Har du möjlighet att klistra in sammanfattningen?
Användarvisningsbild
av micketrono
#1291835
Volkswagen Touareg med konventionell dieselmotor.

Hur mäter den sig i den hårda vinterduellen mot Volvos absoluta flaggskepp: laddhybriden XC90 T8?

Här är Robert Collins dom – och
+
-betygen överraskar...

XC90 är Volvos flaggskepp. Och laddhybriden XC90 T8 ”Crème de la crème”. Det yppersta av ingenjörskonst. Det som VD Håkan Samuelsson kallar Volvos framtid: den okränkbara elektrifieringen.

Den Volkswagen Touareg vi lånat för vinterduellen är en konventionell diesel med permanent fyrhjulsdrift av torsen-typ (samma som Audi haft i alla år.)


LÄS OCKSÅ
Så får Gunilla rätt mot p-bolagen – gång på gång
Volvo använder vanligen en Haldex-koppling i sina fyrhjulsdrivna bilar. Men inte den här gången. Inte i laddhybriden. Här drivs framhjulen med en bensinmotor och bakhjulen med en elmotor.

I stället för kardanaxel mellan hjulaxlarna har Volvon ett par elektriska ledningar som ska samordna drivningen mellan fram- och bakaxlarna. Ja, så ser framtiden ut. Enligt Håkan Samuelsson. Och många med honom.

"Stanna. Du kör fast!"
Jag kör ut med Volvon på den oplogade lägdan. Norrländska för åker eller äng. Och kör fast direkt. Fast det lutar neråt. Kollegan Jörgen kör bredvid för att det ska se bra ut på bild. Och kör obekymrat vidare. Jag ropar på honom i komradion. "Stanna. Du kör fast!" Men Jörgen hör inte. Eller lyssnar inte. I vilket fall kör han längre och längre bort.

Men va fan, hur ska vi få loss honom när det bär uppåt igen? Men Jörgen kör vidare. Inte helt utan problem. Ibland kör han fast. Men backar någon meter och tar sig fram en bit till. Snön når över kofångaren, fast han har ställt in luftfjädringens allra högsta körläge. Och dessutom lagt växeln i manuellt läge. Och knappat bort antispinnsystemet.








1 av 4 | FOTO: JOHANNES COLLIN
ANNONS
EXTERN LÄNK
Har du bästa försäkringen för din bil? Jämför priser här!
COMPRICER
Min Volvo XC90 T8 däremot står där den står. Jag sitter där jag sitter. Tills Johannes säger att han ska försöka ta loss bilen. Men den rör sig inte ur fläcken. Det är nu den stora förnedringen äger rum. Jag sätter mig i Touaregen och backar ner till Volvon. Kopplar bogserlinan som är gjord för att dra loss en lastbil, och sliter. Och sliter. Jörgen hjälper till i Volvon. Lägger i off-road-läge med det Volvo kallar "Constant fyrhjulsdrift" och gasar på. Men viktigast är kanske att han styr framhjulen under bärgningen. Själva fyrhjulsdriften gör varken till eller från.


LÄS OCKSÅ
Parkeringsvakt i Stockholm: ”Det är värsta bilmärket”
Vi kommer meter för meter. Nya ryck. En meter till. Och ett ryck igen. Till slut är Volvon bärgad. Volvos flaggskepp. Volvos ”crème de la crème”.

Var inte byggd för att ta sig fram i oländig terräng
För femton år sedan var det ombytta roller. Bara en mil från Basecamp Norråker hittade vi en oplogad väg som bar ganska brant uppåt. Jag körde upp med den då alldeles nya första generationen av XC90. Med Haldex-koppling. En typ av fyrhjulsdrift som de riktiga off-road-entusiasterna avfärdade som frökenaktig. Och körde upp fröken-bilen utan problem.

Sen skulle jag upp med den då alldeles nya första generationen av VW Touareg. Hissade upp till högsta körläge. Spärrade differentialerna. Gjorde allt som manualen föreskrev. Allt som VW-chefen Ferdinand Piëch hade berättat ett par månader tidigare. Som skiljde ut en riktig off-roader från en storstads-suv som enligt VW inte var byggd för att verkligen ta sig fram i oländig terräng.








1 av 4 | FOTO: JOHANNES COLLIN
Backkamerans lins täckt av slask och snö.
Och körde fast. Trots allt som Piêch byggt in i bilen. Stor uppståndelse hos Volkswagen i Wolfsburg.
Jag gjorde om testet ett par månader senare tillsammans med tekniker från VW. Och det gick lika illa igen, den frökenaktiga Volvon körde upp för backen. Touaregen körde fast.

Teknikerna såg det vi redan sett. Att Haldex elektronik var så snabb att inget hjul hann gräva ner sig. Medan Touaregen trots alla sina differentialspärrar grävde ner sig och satt fast. Volvo använder ju Haldex i alla sina fyrhjulsdrivna bilar som inte har elmotor bak. XC90 med den stora dieseln D5 har Haldex. Och tar sig sannolikt fram lika bra som VW Touareg.
Men T8. Ännu dyrare. Ännu starkare. Är chanslös.


LÄS OCKSÅ
Så gör du för att överklaga p-boten
– En bil för storstadsdjungeln, säger Jörgen. En bil för folk som vill visa att de har ett miljösamvete men som inte har något behov att ta sig fram när det är riktigt tufft. Eller som tror att de köpt det bästa, men blir gruvligt besvikna när bilen inte tar sig fram längre.

Ett rejält steg tillbaka i utvecklingen
Volvon har en mängd inställningar i pekskärmen där man kan välja att enbart köra på el (då kommer man ett par mil) eller "hybrid" som blandar el och bensin eller bara bensin. Då blir fyrhjulsdriften lite säkrare. Men bilen står ändå fast på lägdan. Och finessen med Haldex är ju att man aldrig ska behöva mixtra med olika inställningar. Elektroniken sköter allt själv.

Volvos hybridsystem är ett rejält steg tillbaka i utvecklingen när det gäller fyrhjulsdrift. Även på plogad vinterväg visar systemet att det inte fungerar riktigt bra. Bilen känns osäker. Ibland är det för mycket kraft fram. Ibland för mycket bak. Sällan styrs kraften ut optimalt. Körningen blir nervös och oharmonisk. Jo, det blir bättre (men inte bra) om man knappar in "Constant AWD" på pekskärmen. Men varför fixar inte denna guds gåva till mänskligheten trygg körning på vinterföre alldeles själv?









1 av 5 | FOTO: JOHANNES COLLIN
Den permanenta fyrhjulsdriften hos Touareg ger en lugn och trygg färd på vintervägen.
ANNONS
EXTERN LÄNK
Trygg i trafiken - hitta bästa bilförsäkringen snabbt och enkelt här!
COMPRICER
Framkomligheten på plogad vinterväg är inte heller bra. Vi provar att starta i backe. Bilden visar att framhjulen spinner medan bakhjulen står still. Bakhjulen. Och hela bilen. Den rör sig inte ur fläcken. Med konstant fyrhjulsdrift inknappad vid landsvägskörning blir köregenskaperna lite lugnare. Men förbrukningen ännu högre.

En bra modern diesel borde gå snålare
På barmark är Volvon mycket behaglig att köra. Väl så stabil som Touareg. Aningen lägre ljudnivå i kupén. Aningen sämre benutrymme i sätesrad nummer två, Och definitivt mer obekväm i mitten. Men å andra sidan har Volvon en tredje sätesrad.

Båda testbilarna har extremt breda däck. Som fungerar bra på barmark. Fast det ju bullrar på tok för mycket. Och helt i onödan. Volvon har Nokian Hakkapelliita 8 SUV i dimensionen 275/45 20 och Touareg ännu bredare Hakka 9 SUV i dimensionen 285/40 21 (Nej, Volvon kör inte fast i snön för att Hakka-däcken är en generation äldre. Våra däcktester visar att Hakka 8 är minst lika bra som Hakka 9.)










1 av 6 | FOTO: JOHANNES COLLIN
XC90 är lite trängre bak än Touareg. Men helt ok, och så finns det ju en tredje sätesrad. Mittsätet är inte bekvämt och det är svårt att få med fötterna över kardantunneln, som i T8 innehåller en del batterier. Men tyvärr ingen kardanaxel.
Breda däck ser kanske bra ut, det är i alla fall designavdelningens uppfattning. Men vem vill köra dag ut och dag in med en svindyr bil som bullrar tokmycket?


LÄS OCKSÅ
Så mycket ska du betala när du reparerar bilen
Vi tankar båda bilarna upp i röret på Preem i Norrtälje, och Volvon har haft sitt lilla batteri på laddning hela natten. Det är 66 mil tills vi tankar fullt igen i Norråker. XC90 T8 drar 1.08 liter milen. Och belönas av svenska staten med en årlig skatt på 300 kronor (ja, trehundra!).

Vår VW Touareg drar 0,84 liter milen. Och det är riktigt dåligt tycker staten som straffar bilen med den årliga skatten 11 254 kronor. 0,84 är inte särskilt snålt. En bra modern diesel borde gå snålare. Men vi kör fort och det är snömodd på E4 och ishalka längre norr ut. I vilket fall är Volvons förbrukning 1,08 ännu sämre. Med drygt 20 procent mer CO2 ut i luften. Ännu mer om man tar hänsyn till att soppan vi tankar i Touaregen köps på Preem som har en stor del skogsråvara i dieseln.

VW Touareg
Köregenskaper:


Den permanenta fyrhjulsdriften (av Torsen-typ), och ett bra chassi med stor hjulbas gör körningen mycket lugn, säker och förutsägbar på alla vinterväglag. Skiften mellan spårig is och lössnö märks knappt alls.

Framkomlighet:


Lysande! Bökar sig fram trots att djupsnön verkar omöjlig att forcera och lägger sig som ett bogsvall upp över kylargrillen.

Komfort:


Inte lika fin fjädringskomfort som Volvon och ännu bullrigare. Kanske beror bullret på att däcken är ännu bredare och lägre.

Strålkastare:


För första gången har en bil från VW-koncernen nästan lika bra ljus som Volvo. Helljuset är inte riktigt lika långt och brett, men nära på. Helljusautomatiken som VW kallar "matrix" är däremot inte alls i samma klass. Bättre än på tidigare VW-modeller, men långt ifrån bra. Det tänder inte helljuset förrän det är riktigt mörkt och det bländar inte på lika snabbt som Volvo efter ett möte. Och helljuset skärmas inte av lika effektivt när man har en bil framför sig.

Vindrutetorkare/backkamera:


Slösar med spolarvätska, ändå blir det inte rent på passagerarsidan. Backkamerans lins spolas ren när man har lagt i backläget och aktiverar bakrutetorkaren. Smart!

FAKTA
Fakta Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 4 Motion
► Pris från 579 900 kr, testbilen 825 700 kr

► Motor: 6-cyl diesel, 3 liter, effekt 286 hk vid 4 210 varv/minut, max vridmoment 600 Nm från 2 250 till 3 250 varv/minut.

► Acceleration 0 - 100 km/tim: 6,1 s
Toppfart: 238 km/tim

► Angiven förbrukning: 0,69 liter/mil (bl)

► CO2: 182 g/km

► Testförbrukning: 0,84 liter/mil

► Längd/Bredd/höjd: 488/194/172 cm, tjänstevikt 1 995 kg

LÄS MER

Volvo XC90 T8
Köregenskaper:
+++

Inte som man förväntar sig av en bil med fyrhjulsdrift. Lite instabil på vintervägen. Inte helt förutsägbar när underlaget skiftar, när det blir spårigt eller lössnö eller snömodd. Olika hela tiden. Det blir bättre (men inte bra) om man ser att det ska bli halt och knappar in "Constant AWD, fyrhjulsdrift" i pekskärmen. Men det känns både omodernt och osäkert. Lite som att man bara ska sätta på sig bilbältet om man planerar att krocka.

Framkomlighet:
++

Riktigt dålig! Start i backe: de hjul med minst grepp spinner. Det vanliga är ju att bilen körs framåt, då spinner framhjulen medan bakhjulen står still. Än värre blir det i djupsnö. Då kör bilen fast och tar sig varken fram eller bak. Volvo lyckas inte få fyrhjulsdriften att fungera med hjälp av två elektriska ledningar mellan fram- och bakaxel.

Komfort:
+++

Fantastisk fjädring med luftfjädringen (kostar 27 000 kr). Men de superbreda däcken bullrar på tok för mycket. Det är inte dubbljud, utan vägljud.

Strålkastare:
+++++

Extremt fint lyse, både hel- och halvljus. Helljusautomatiken som Volvo kallar "dynamisk" fungerar mycket bra. Överlägset alla konkurrenter.

Vindrutetorkare/backkamera:
++++

Utmärkta vindrutetorkare som rensar rutan även på passagerarsidan utan att slösa med spolarvätska. Men backkameran är värdelös efter lite körning i slask eller snö. Linsen täpps igen.

FAKTA
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1291838
Vore inte jämförelse med en T6a mer rättvis?
av Daviddd
#1291839
Tack för texten, micketrono!

Det där påminner ju tyvärr om de första testerna av fyrhjulsdriften på Mitsubishi Outlander vilket var det som styrde bort mig bort från en Outlander PHEV. Innan det hade jag aldrig tänkt på att det är stora skillnader mellan olika 4wd lösningar/tillämpningar och särskilt så på hybrider.
Användarvisningsbild
av micketrono
#1291842
Bosse78 skrev: lör 12 jan 2019, 13:09 Vore inte jämförelse med en T6a mer rättvis?
Jo självklart hade det blivit ett helt annat resultat då...
Men ganska intressant läsning ändå tycker jag, åker V60 T6 nu hade funderingar på en T8 men det känns bra att det blev en T6:a :-)
av fragge
#1291853
Hertsh skrev:Tack! Visst är det en XC60 du har eftersom du haft bilen så pass "länge". V60 T8 har nyss börjat levereras om jag förstått det rätt. Jag tittar på en V60 men drivlinan är ju densamma.
Ja, det är en XC60 jag har, men som sagt så är ju drivlinan densamma.
av fragge
#1291857
Som terrängvagn kommer nog T8 inte att briljera men frågan är hur många som verkligen kör "offroad" med så här dyra bilar. Normalt väglag med snö och slask kommer inte vara några problem, hur ofta kommer du ta din 700' kronors bil ut på en snötäckt plogad åker?
av CETT
#1292208
Jag kommer från en A6 Allroad och med den kändes det aldrig halt på vägen. Volvo har överraskat mig flera gånger med hjulspinn på framhjulen vid omkörningar. Inget speciellt trevligt. Och sedan hoppar bensinmotorn igång vid minsta hjulspinn vid eldrift. Se det som en tvåhjuldriven bil med möjlighet till hjälpdrift på bakhjulen. Möjligt att det fungerar bäst i Powerläge med det använder jag aldrig.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]