- tis 29 jan 2019, 20:18
#1295724
Intressant tråd! Jag går själv i ”väntans tider” på en xc60 t8 r-design och bor i snörika Jämtland. Där vi bor nu kommer man helt enkelt inte hem utan fyrhjulsdrift, så givetvis har man haft lite funderingar kring detta.
Har haft en hel del olika typer av fyrhjulsdrift genom åren, åker idag en c-klass -17 med 4-matic, innan denna en s60 -15 d5 awd och innan den en Subaru legacy 3.0r (frugan har också en likadan som andrabil). Ett gäng Audi quattros har också passerat genom åren, senast en A6 3.0 quattro vi hade som andrabil.
Skulle vilja säga att jag nyttjar och testar fyrhjulsdriften ganska bra, med släp med ett par skotrar i fjällen, backar, oplogade vägar mm och skulle säga att alla bilar jag haft så långt absolut fungerar bra. Haldex som jag hade i Volvon har ju fått sin beskärda del av kritik men enligt mig fungerade det klockrent.
Min teori nu för egen del är att de månader det helt enkelt är vinterföre (här oftast from dec, Jan, feb, mars +/- ngn månad) får jag räkna med en högre förbrukning och köra i fyrhjulsdriftsläget nästan konstant. Fina dagar med gott före får man köra hybrid eller pure helt enkelt. Det är kanske över tid inte det optimala utifrån att jag valde t8 delvis för att jag all vardagskörning kan köra el. Jag valde dock också t8 för jag tyckte (tycker) jdet var häftig teknik, ville verkligen ha en hybrid och att prestanda kom lite som bonus var ju inte fel...
Jag får bilen i maj så jag får väl återkomma med en utvärdering helt enkelt nästa vinter.
Mvh Markus
Volvo S60 D5 AWD Black-R Polestar MY15
VW Passat LS "Stance" 1976
Åker även hoj o skoter såklart!