Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#1291608
Ni som kör T8 nu under vintern, upplever ni bilen som AWD eller FWD?

Hur är framkomligheten i dåligt väglag med mycket snö? Hur fungerar den i snömodd vid mittsträngen på motorvägen? I normal kurvtagning när det är halt?

Frågor jag har som jag hoppas någon kan svara på som har erfarenhet av Volvos AWD i andra modeller eller i Audi (eller andra märken för den delen).

Jag är i lag med att eventuellt byta ut min XC60 MY16 D5 AWD aut, mot en V60 T8.
av mmard
#1291614
Nu har inte jag fått min T8 ännu, men enligt tester jag sett och läst så är inte fyrhjulsdriften riktigt att likna vid t.ex. Audis quattro. Bakhjulen kan ju till exempel aldrig få speciellt mycket kraft (max 80-90 hp) och kontrolleras ju också digitalt vilket verkar leda till en viss eftersläpning om man kollar typ testet i bifogad video.
Min gissning är så här: Du kör inte fast med en T8 AWD som med en 2WD, men du kan inte heller "leka" i snön som med en Quattro eller Haldex.

av fragge
#1291615
Den är ok, känns säker på vägen.
Den är sämre när man skall iväg från stillastående eftersom elmotorn på bakhjulen försöker först och när dessa inte greppar så hoppar bensinmotorn igång och hjälper till på framhjulen, det innebär att det kan bli en fördröjning innan man får ordentligt grepp, detta gäller i hybridläget som är normalläget.
Om man kör i Power eller AWD läget så är den mer som en vanlig AWD bil, kan inte säga att jag känner någon större skillnad mot de "normala" AWD bilarna jag har haft tidigare i dessa lägen.
av Hertsh
#1291623
Tack Fragge. Har du någon personlig känsla av hur den beter sig i snömodd?

Det jag egentligen behöver är att inte köra fast i kvarteret på vintern (vilket jag gjort med FWD förr). Vilket jag tror T8 fixar och vad jag läser från din kommentar också. Först från rödljuset är kul men inte det viktiga.

Dessutom är det uppskattat med ett stabilt uppträdande i snömodd på motorväg vilket är en vanlig situation. Min egen erfarenhet av FWD är att det släpper obehagligt när man kör igenom, min XC60 D5 AWD känns trygg och en tidigare Audi Quattro kändes klippstabil. Några reflektioner från dig där?

Har bilen bra/dålig diff mellan vä/hö hjulpar?
av fragge
#1291646
Hertsh skrev:Tack Fragge. Har du någon personlig känsla av hur den beter sig i snömodd?
Nu är detta första vintern jag har bilen men jag har ett par vändor till Sälen i bagaget och tycker att den har gått bra i dåligt/snöigt väglag, känns stabil på vägen. Antisladden är mycket snabb på att gripa in och låter dig inte ha nåt kul alls, tur att det finns ett sportläge på antisladdsystemet :)
av fragge
#1291648
Perra83 skrev:Att komma iväg först vid rödljuset är nog inga problem med en T8!
Jo, i hybridläget på halt underlag vinner man inga rödljustävlingar, i Power läget däremot brukar det inta vara några problem :)
av Hertsh
#1291655
fragge skrev: Nu är detta första vintern jag har bilen men jag har ett par vändor till Sälen i bagaget och tycker att den har gått bra i dåligt/snöigt väglag, känns stabil på vägen. Antisladden är mycket snabb på att gripa in och låter dig inte ha nåt kul alls, tur att det finns ett sportläge på antisladdsystemet :)
Tack! Visst är det en XC60 du har eftersom du haft bilen så pass "länge". V60 T8 har nyss börjat levereras om jag förstått det rätt. Jag tittar på en V60 men drivlinan är ju densamma.
S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]